AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.635

chippa M3?

Sida 6 av 7
al
499
alaska1
118dA-13
Bra sammanfattning Amullo! Jag ska fortsätta att få fram information om mappning eftersom det alternativet är för min unika motor och det är inte osannolikt att Unichippet eller vad det nu blir får följa med till nästa bil också, så det blir ju inte att betala det flera gånger!
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
alaska1.

Nu förstår jag inte.. Du vill ha din bil mappad med unichip och sedan flytta över själva chippet till nästa bil du köper?

Även om chippet passar (troligtvis inte om du väljer annan motor/model än den du nu har) så måste du ju ändå mappa om den bilen du köper, eftersom den är annorlunda än bilen du har. Eller missar jag någonting här?

Unichip NY mappad o klar: ~5700:-
Exempel på effektökning på en 2.5L V6 med effekt avgassystem
163hk -> 186 hk
226nm -> 247 NM
Källa: Länk

Det ser ju onekligen ut som en stor effekthöjning. Dessutom bekräftad på rullande landsväg.

//amullo
---
al
499
alaska1
118dA-13
Som jag nämt i den andra tråden har jag kontaktat Unichip och de säger sig leverera mer än ett chip ger men effektökningen tror de stannar runt 7 hk, dvs under 5%!

De utlovar däremot bättre vrid på mellanregistret vilket ju är än bättre än effekt på toppen!

Som du själv skriver så blir kostnaden för Unichip (runt 3000 kr) en engångskostnad! En ny mappning kommer dock till för ca 2-3000 kr! när man flyttar chipet!
al
499
alaska1
118dA-13
Unichip lär tydligen fungera för Diesel också- måhända ngt för dig Amullo?
Visa användare
2.407
amullo
alaska1

Nej, inget Unichip för mig. Min Dieselbox levererar den kraft jag behöver till det pris jag är villig att betala. Då jag även har automatlåda måste jag också vara försiktig med att öka vridmomentet för mycket. Lådan klarar inte mer än 390nm in, vilket är det motorn levererar idag.

Men om du testar Unichip så är det ju mycket intressant att se vad det blir för effektökning.

Har du bestämmt dig för den leverantören?

//amullo
---
al
499
alaska1
118dA-13
Nops! De var väldigt seriösa! Lovade inget och talade väl om konkurrenter! Tänkte kolla upp alternativen och så får vi se! Är lite sugen på att konvertera för Etanol .... Men vi får se vad vi får reda om Mappning! Kan ju finnas flera seriösa alternativ!
Visa användare
2.407
amullo
alaska1..

Givetvis så finns det nog flera som har bromsbänk, men huvudsaken är att personen som gör mappningen kan sin sak. Det är inte bara titta på bänkpaper och lambda värden innan man bygger en ny mapp, det finns annat som spelar in också!

Nu kanske jag dessutom blir pettitessig, men när du referrar till "mappning" som "seriöst" så går ju tanken onekligen till att chippning (om man nu skall vidarehålla en redan använd benämning på det) är oseriöst.

För saken skull så kan vi ju diskutera detta UTAN att skrika, utan logiskt.
Ta It´s fun chippen som ett exempel. De "mappar" som bränns på de chippen utvecklas av Jürgen Weiss Racing. Dessa är ju mycket välkända inom BMW kretsar och de har ju onekligen bevisat att de kan motorstyrning och har ju dessutom 10 års erfarenhet.

Visserligen är mapparna mer konservativa då de skall passa alla motorer i en serie, men inställningsförändringarna baseras på många års erfarenhet och kunskap.

Skulle denna mapp vara "sämre" än en mapp som visserligen är framtagen i bänk, men av en person som saknar lång erfarenhet av BMW´s motorstyrning?

Om du ägde en VW med Turbo, skulle du då kunna tänka dig att köpa "generella" delar från Hans Dahlbäck?

När vi köper avgassystem, luftfilter och ev. nya kolvar är de ju inte specifikt tillverkad för just VÅR bil utan bara för den motorn/modellen.. Skall man då sätta sig och fila i avgassystemet eller väga 10 kolvar för att hitta de som väger just rätt?

Hur långt bör man dra extremerna?

//amullo
---
Många som trimmar lite seriösare viktar och balanserar sina inre motordelar för att det skall hålla bättre när man varvar.

Flåklypa
Visa användare
2.407
amullo
Flåklypa..

ABSOLUT! Det var ju därför som Ford (bland andra) sålde Grupp N kit till sina Cosworth modeller. Dessa hade kolvar som vägde exakt lika mycket och även låg i den "övre" delen av skalan för compression osv.

Man fick ju inte byta kolvar, men det finns ingen som säger att man inte fick väga 10.000 stycken för att få fram de 4 som vägde minst och hade exakt samma vikt.

Min fundering är snarare hur långt man bör rimligen gå på en normal "bruks"bil som används på gatan varje dag. till slut så kommer kostnaderna inte att stå i relation till effektökningen.

//amullo
---
På en brukis kastar man definitivt pengarna i sjön. Att "blueprinta" en maskin kostar massor och man vinner väldigt lite, dock kan den lilla skillnaden innebära en vinst i tävlingssammanhang.
Mappning sker ju oftast då motorkonfirugationen är unik, dvs att man har en hårdvaru kombination som ingen annan har.

Det är väl ungefär vad som sagts tidigare också.

Flåklypa
al
499
alaska1
118dA-13
Jo visst är det skillnad på chip och mappning! Jag har tidigare skrivit och vidhåller att det är rätt många - ja fler som heldre köper Citroen än BMW!

Det finns säkert fler som köper chip än mappar också - men att det är ett lika bra eller som vissa säger bättre alternativ, ja det är bara larvigt!

Ser man bara till priset så blir det Citroen/Chip och vill man ha en bättre OCH DYRARE alternativ ja då blir det BMW/mappning!

Men jämförelsen gäller under förutsättning att chipet respektive mappningen tagits fram på likartat sätt! Att välja en chipleverantör som inte utvecklar i bromsbänk/rullar är ju inte på något sätt jämförbart med mappning som ju görs i bänk eller på rullar!
Alaska1: Finns nog ingen som "chipare" som sitter vid datorn och "höftar" till lite värden som matas in i chipet eller tror DU det? Mig veterligen så är alla chip en kopia av en faktisk utförd "mappning"/"bromsning"/"rullar". Är så inte fallet skulle jag bli VÄLDIGT förvånad! Det är väl det som är poängen med ett chip; Lägre kostnad men snarlika effektökningsresultat mot en endast "mappad" bil.
Visa användare
2.407
amullo
alaska1..

Om du skall göra ett chip att sälja till 100-tals bilar (överdriver lite nu) så lägger du garanterat ner tid på bromsbänkskörningar.

Man måste bänka en bil för att veta om det funkar eller inte med den förändring man gör. En chippare behöver ju bara bygga "en" mapp. Men de skall å andra sidan funka för ganska många bilar, så förmodligen körs även flera bilar under utvecklingen av den mappen för att få flera värden.

Qvarnis har ju exempelvis sagt att de kör alla sina bilar i bänk, och det skulle jag gissa att de leverantörer som finns i Sverige också gör. Att man sedan "fuskar" med siffrorna i marknadsföringssyfte vet jag inte. Men det verkar ju lite otorligt att man kan få 10-15% med enbart en ändring av bränsletillförsel och tändkurva..

Så summa kardemumma så tycker jag fortfarande att Mappning är visst intressant, men bara om du gjort sånna förändringar som chiptillverkaren inte tagit i beaktande under sin utveckling. Har man en standardbil så räcker chippning.

Byter man däremot insug, avgas och något mer.. Typ Kamaxel, kolvar, turbo eller likn. så behövs nog mapparen.

//amullo
---
al
499
alaska1
118dA-13
Förstår inte invändningarna mot mitt resonemang! Jag vet hur mappning görs och konstaterar att då ser man arbetet utföras på sin egen motor!

Jag har inget emot chip om det görs seriöst och visst är det ett budget alternativ och har man bara någon krona så visst ....

Huruvida chip leverantörer gör på det ena eller andra sättet låter jag andra avgöra eftersom jag inte kommer att sätta ett chip i min motor!

För min del blir det en mappning!
Alaska.
Jag håller med dig om att en mappning alltid är bättre. Dock kan man diskutera om det är värt att lägga dom extra pengarna det kostar mot ett "chip".

Flåklypa
al
499
alaska1
118dA-13
Ja se det får var och avgöra! Har man inte råd med BMW får man ju köra något enklare!

Väljer man chip ska man dock se till att det är av en leverantör som gör arbetet seriöst! Jag tycker Powerchip åtminstone har den bästa dokumentationen om de sen är bäst ........ ?
jimmy/bmw
Unichip är ju budget mappning och de kan man ju inte göra på bmw...
Hehe... Vi tar det från början va?
al
499
alaska1
118dA-13
Precis! Fattar det inte! Skriver Q eller Amullo eller vem fnnn som hellst att mappning ger fler hästar än chip så går det bra men om någon annan än chip hurra grabbarna gör det så ..... vilda protester
jimmy/bmw
ingen som sagt att det inte ger mer hästar vad jag ser !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.