AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.633

chippa M3?

Sida 5 av 7
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Alaska1.

Var har du själv mappat din bil? Vilken leverantör och var är bromspappren?

Eller provat på chip och blivit missnöjd? Vilket i så fall?

Eller skriver du om trimmning utan egen erfarenhet?

Inte illa ment, men det skulle vara intressant att se vad du grundar dina uttalanden på.

Själv medgiver jag villigt att jag har en begränsad kunskap om trimmning. Det jag har gjort är mappning av MC-motorer, intiming av kammar, flödesändrat avgasrör och numera satt en dieselbox på min nuvarande bil.
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Som amullo så är jag inget vidare på Chipp heller så men om man tänker rent logist så kan man få mer effekt och en annan karaktär på en sugmotor med ett annat Chipp men tror inte att det går att göra så väldigt stor skillnad som det har lovats av olika företag i Branschen .

Fast överbevisa mig gärna kul med nya kunskaper.

M som i Motor
al
499
alaska1
118dA-13
Så nu ska jag upp till bevis! Visst är det logiskt - jag säljer ju inte chipps men ska bevisa min kunskap på chippsning för att få ifrågasätta otestade resultat som lyfts fram, plocka fram bromspapper ur bakfickan och ..... *s*! Nästan lika kul som i ett annat inlägg då chippsförespråkarna krävde att jag skulle skaffa en egen bromsbänk!

Nä - nu lägger vi chippsdrömmarna på is och vänder oss till mapparna och hälsar dem välkommna! Om inte annat så breddar vi vår kunskap eller okunskap *s*!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Ta och svara istället!

Ännu bättre, ring och bestäm ett möte med Qvarnis och JW och anklaga dom igen att dom säljer sockerpiller! =)

al
499
alaska1
118dA-13
Varför inte diskutera vad mappning ger! Vad är det för farligt med det? Det jag funnit hittills är att det är lite dyrare men var är fallgroparna? Inga lösningar har enbart positiva sidor så vad är nackdelen med mappning!

Unichip är en enklare form av mappning liksom andra lösningar typ civinco! Ett fullt mappbart system skapar problem med antispinn mm! Finns det ekonomi i att mappa?? Går det att sänka förbrukningen/justera för E85 så att det blir klart ekonomiskt även om E85 blir dyrare .......

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Undrar varför man undviker att svara på en sådan enkel fråga som vilket chip man testat och varför man blivit missnöjd?!

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Men ge upp nu tror ju inte det va detta grabben ville reda ut när han ställde en fråga .

Kan man inte ge ett svar så skit i att skriva alldeles bara min åsikt .

Visst har väl jag svarat på frågor här om saker jag inte har haft "riktigt torrt på fötterna" för men har ett logiskt motor mekaniskt tänkande som räcker rätt långt iaf och är väl inte elak mot folk .

Måste det gå så långt som nästan person angrepp ?

M som i Motor
al
499
alaska1
118dA-13
LKasse K! Det finns ett gäng runt en viss leverantör som bara snurrar runt runt och sprider dimridåer så fort som en tråd inte går som De vill!

Det går aldrig att nå fram med argument till den gruppen oavsett hur bra olika skribenter utvecklar sina resonemang - de är inte intresserade av svaret utan att påverka inriktningen av diskussionen.

Ex vad gäller chipps så har jag svarat till den gruppen att - ja jag har chippat några gånger och ja det gav inget effektmässigt på sugmotor, dvs inget mätbart resultat På en diesel var det en enorm skillnad - med boxtrimning - men så hadde den turbo!

Frågan kvartstår - har någon erfarenhet av mappning av sugmotor och vad är era erfarenheter?

Visa användare
2.407
amullo
Alaska1

Vilken chipleverantör och vilken bil testade du på? Det kan ju vara bra att berätta så fler kan undvika just den leverantören om de funderar på att chippa just en sådan bil!

Att mappa en normalt aspirerad bensinmotor borde ju ha vissa fördelar, liksom chippning. Då alla motorer byggs i serie och har samma programvara, är det då inte logiskt att om man testar ett antal av dessa motorer och kommer fram till en generell förbättring, så kommer det att fungera på de flesta motorer i just den serien?

Även om varje motor är unik, så undrar jag.. Hur unik? BMW är ju kända för sin goda precision i motorbyggande, viket borde MINSKA de individuella skillnaderna i de motorer som nu skall "chippas".

Således så borde alltså chipning (vi bortser från leverantör i denna diskussion) fungera bättre på precisionsbyggen som BMW jämfört med miljonbyggen som ex. KIA eller FORD.

Men mappning skulle ge ett ännu bättre resultat på "budget" motorer som har stora individuella skillnader?

Missförstå mig rätt nu. Jag förespråkar inte en chipleverantör framför en annan, även om det kan uppfattas så. Jag har ingen koppling till Qvarnis och har inte heller själv använt hans produkter. Detta kan han säkert själv intyga om så krävs.

Min åter till frågan..
Vilken bil och vilket chip var det som inte funkade för dig alaska1?
Då kanske Qvarnis (som ju är mest påhoppad på forumet) kan ta på sig att visa en effektökning på just den bilen?

//amullo
---
Visa användare
2.407
amullo
Just ja!

Jag skulle svara på din fråga också.

Jag har erfarenhet av mappning av insprutade sugmotorer. Åtminstone på "användarsidan".

Dessa motorer gäller främst motorcykelmotorer, men det gör ju detsamma, eller? Dessa motorer har i grunden samma egenskaper som en bensinmotor, även om en del av dem är extremt högvarviga och således mer känsliga för "fel" bränsleblandning.

De system jag kommit i kontakt med har dels varit såkallade "Power Commanders" som påverkar insprutningen genom "intercept/alter" signal, samt även FIM vilket är specialbrända chip som påverkar både bränsleblandning, tändning OSV.

Motorcyklarna har för det mesta varit utrustade med öppnare avgassystem och öppnare luftfilter, även om ytterligare trimmning med större ventiler, vridna kamaxlar, andra kamaxlar, osv..

På de "vanliga" hojarna så brukar mappning ge runt 5% extra toppeffekt, men de större skillnaderna ligger inte på toppeffekten, utan i mellanvarvs egenskaperna. Nu är ju en motorcykelmotor ganska optimerad för effekt som det är, vilket gör att mappning ger förmodligen mer p en mindre trimmad motor, typ bilmotor.

Men här är ett exempel på en "chippning" av en motorcykelmotor. Alltså INTE en mappning.
Länk
Som ni ser så är största ökningen i mellanregistret, inte på "topp"

Sen kan man ju titta på en "mappad" motor också..
Skillnaden mellan GRÖN och RÖD linje är ENBART mappning av insprutningen.

Blå=BASVÄRDE, standard avgas
Grön=Ej mappad, öppet avgassystem
RÖD=Mappad, öppet avgassystem
Länk

Samt vrid och bränsleblandning
Länk

Så.. det är ungeför de exempelsom JAG kan ge.

//amullo
---
al
499
alaska1
118dA-13
Tackar A! Seriöst svar! Vad gäller Q så har jag ingen koppling till honom annat än en del trådar här på forumet! En av bilarna som chippades var en 520 -93, trevlig bil med ok motor men deffintivt ingen sportkänsla! Q var inte leverantör!

Vad gäller ditt resonemang angående svårigheter att få stora effektvinster på effektiva motorer så köper jag det! Det har dock inte hindrat en del att hoppa på en över det - antagligen en självförsvarsmekanism ......! Det jag tänker på är att BMW har antagligen rätt optimerad motor från början! Trots det så påvisar man i princip samma effektvinstökning på BMW som på Opel!

Vad gäller övrig trimning så har jag även provat på det praktiskt såväl vad gäller kammar som dubbelförgasare, insprutning, effektfilter, extraktorsystem, grövre system, turbo .... - men se det är ointressant!

Jag som konsument måste få vara nyfiken och fråga för alla har kanske inte som jag tidigare erfarenhet och möjlighet att ifrågasätta rimligheter! Så snart som någon inte ropar chipps - hurra, så ska de skrivas ned. Jag har undrat över den oro som måste finnas bland chippsförespråkarna när de beter sig så ex när man frågat efter effekt- och mpmentkurvor!

Men jag har ju förstått nu varför som en del chippsleverantörerna varit så ovilliga att prestera effektdiagram - de har helt enkelt inte det till alla motorer (om du och de andra har rätt i den frågan)!
Våra effeker är testade. Sluta att smutskasta oss alaska 1. Jag har ju oxå annat än att hänga här 24/24 för att svara på dina frågor innan du skriver att jag inte vågar svara!! Du är ju helt besatt av att skriva i alla chiptrådar, har du haft något seriöst trauma i detta ämne?!?

Vad det gäller att chippa elr att mappa en originalmotor är det absolut ringaste effekthöjning man kan uppnå med mappning. En chippning är från början en mappning på en original motor. Man har alltså tagit en originalmotor, mappat den och sedan bränt detta mjukvaruprogram och säljer det sedan som en chippning till samma motorer. Med de små tolleranser - särkilt på en BMW - som man idag har i tillverkningen av motorer fungerar detta alldelles utmärkt på originalmotorer. Seriösa tuners - ingen nämnd ingen glömd - har sedan uppdateringar på ex andra kamaxlar mm för moddade motorer som oxå från början är mappade men numera säljs som "chip".

Är det någon som seriöst tror att vi lurar folk har ni härmed en inbjudan från mig att spendera en heldag med oss i verkstan för att se vad vi gör - och mest vad ni tror att vi kanske inte gör - så har ni lite mera kött på benen innan det fortsätts att spekulera big time här på forumet. Vi finns även på Länk i helgen om någon vill ställa frågor på plats rakt ut upfront.

Q
Jag skulle faktiskt vilja spendera en heldag bredvid Jürgen. Vore ruggigt intressant att se hur det går tillväga men även hur fasen ni lyckas knäcka alla koder för att kunna ändra i programmet.

Passar 19/5? Då är jag i Sthlm och sedan kan jag redogöra på forumet de erfarenheter jag får och delge min syn på det hela. Q, är jag välkommen så skicka gärna ett mail som finns i profilen.

Flåklypa
Vet inte om mailadressen finns i profilen faktiskt men det går bra att skicka ett "powermail".

Flåklypa
al
499
alaska1
118dA-13
Tack Q! Förutom bokstäverna om smutskastning var det en intressant och utvecklande information om chipps!

Vem kan utveckla fördelarna med mappning?
Fördelen med mappning är att man minimerar förlusten ett "chip" ger för variationen som finns mellan olika motorer. Det har nog förklarats tidigare iofs.

Flåklypa
Grubbe
alaska1, vet du ens vad du snackar om?

En "chippning" och en "mappning" som du så fint kallar det är i stort sett samma sak på en bil med originalstyrsystem. Möjligtvis att du kan klämma ut någon halv procent högre effekt med timmars ytterligare optimering för just din bil. Men skillnaden blir inte direkt stor motför ett seriöst eftermarknadschip.

alaska1, hur gammal är du? (Ja, om jag ska fortsätta diskutera med dig så vill jag absolut veta hur gammal du är)

al
499
alaska1
118dA-13
Frågan kvarstår - varför välja mappning och vilka metoder finns att gå vid mappning! Jag noterar svaren men jag vill gärna ha lite information från er som inte i alla forum skriver chipps hurra!
Jo
744
Jonhny
745 -85
Till er som skriver chips, chipps och chippsning: de chip som sitter i en dator/styrenhet heter just chip. Chips görs av estrella mfl.

Ni som vill ha opartiska tester av chip med bromsning före och efter borde titta i performance BMW-tidningen. Åtminstone för ett par år sen körde de bromsningar före och efter chipning.

Jag kommer ihåg en bmw z3 1,8 som fick 4 hk med chip, avgas o filter.
En 325 e30 fick 18hk med chip och byte till lmm med tråd istället för klaff. Kommer inte ihåg om det var annat avgas också.

200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet.
Visa användare
2.407
amullo
alaska1...

Mappning och chippning är i grunden samma sak. Man ändrar på variabler såsom bränsletillförsel, spridaretider och i vissa fall även tändning (bensinare), samt laddtryck (turbo) för att uppnå en ökning av effekt och vridmoment.

Vilka variabler man ändrar beror på vilken motor det gäller och hur värden som exempelvis CO och Lambda ser ut när man börjar med "mappningen". Viktigast är dock att man hela tiden försöker uppnå den "perfekta" luft/bränsleblandningen gör just det givna varvtalet. Var motorn behöver mer resp. mindre soppa måste testas i någon form av fullgaskörning om det är WOT (Wide Open Throttle = fullgas) mappen man vill ändra.

Men att generellt säga att "Mappning" är bättre än "Chip" är FEL. Att ha en modul som "själv" kan ställa in insprutningen optimalt finns inte på normala bilar med smalbandslambda. Det FINNS bilar som redan har detta inbyggt. Exempelvis Honda´s VTEC motorer har bredbandslambda för att alltid gå sp snålt som möjligt.

Men en "mappare" har dåligt med tid och mycket arbete per motor som han "mappar". Det leder ofta till att de enbart koncentrerar sig på WOT körningar och "glömmer" att det är allt UTOM WOT som man oftast använder. Men OM mappningen görs korrekt (tar runt 25-30 timmar enl. min erfarenhet), så är det naturligtvis det bästa då mappen är inställd för hur bilen egentligen ÄR. Men "mappen" stämmer inte om ägaren byter luftfilter, avgassystem eller tändstift. För då stämmer inte "allt" som är inmappat.

En "chip" tillverkar kör också sina bilar i bänk (förhoppningsvis alla), men då de enbart kör EN bil för mappningen, så kan de ta längre tid på sig att göra den "rätt", för att sedan överföra mappningen till ett bränt "chip" som fungerar på bilar med "liknande" motorer. Detta innebär att chip-mapparen ändrar kurvorna mer konservativt än "mapp-mapparen" för att ta hänsyn till mindre variationer mellan bilarnas motorer. Exempelvis olika sensor variationer, avgassystem, luftfilter, tänstiftsålder, miltal, motorolja OSV.

Så mappning och Chippning är samma sak. Skillnaden är att den ena är mer generell och den andra mer specifik. Men att därför säga att den ena är "sämre" beror ju mycket på vad man skall lägga ner i pengar. En mappning kostar från ~10.000:- för en "full mapp", medan ett chip kostar från ~2500:-

De 7500:- därimellan räcker ju till en del andra effekthöjande åtgärder som ger mer effekt än den extra del som "mappningen" skulle ge.

//amullo
---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.