|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
förvånar mig oerhört om powerchips redovisade diagram inte är annat än matematiskt framräknade effektkurvor precis som så många andra chips tillverkare presenterar sin data. tex wettenrauer gör likadant. Jag säger varken bu eller bä om det sättet att räkna ut effekten eftersom man faktiskt approximativt kan göra det utefter hur mycket man ändrar tändning, bränsle etc i mappen som bränts i chippet. Det jag ifrågasätter är att det inte redovisas för kunden på hemsidorna att det faktiskt är framräknade diagram. -alaska1, tycker du detta är korrekt framställning av effektuppgifter? övrigt kan tilläggas att effektuppgifterna dessa chipsleverantörer redovisar är helt tagna ur luften, its fun är den som ligger närmast verkligheten (ganska rimliga effektuppgifter faktiskt). Sugmotorer har inte mycket att hämta, men ett trevligare register, speciellt på mellanvarv samt dellast får man absolut. Angående mappning kan jag säga att det är slöseri på en orginalbestyckad motor, där kan man definitivt använda ett chip utan att krångla med en individuell mappning, det skiljer alldeles för lite mellan "bil individerna" i regel. Om man ändrat förutsättningarna tex annan kammaxel, insug extractor etc så är det klart att det kräver mappning. "Two for economy and One for the fun of it" |
|
|
Den första delen av ditt resonemang är jag förvånad över att det inte framkommit tidigare! Menar Du att de effektsiffror som redovisats tagits ur luften? Att vissa leverantörer bara ger sken av att ha verifierat effekten genom körning på rullar? Ja se det är ju inte bra om det är så! Då förstår jag mindre din andra del av resonemanget eftersom mappning utförs på rullar och du direkt ser vad som blir resultatet! |
|
|
alaska 1: Först är du tvärsäker på att vissa chipfirmor har testat sina bilar så att de enligt dig är "tillfredställande genomförda". Nu är samma firmor plötsligt "...det är ju inte bra...". Vet du vilken fot du säkert ska stå på? MVH/ Qvarnis |
|
| Q hur gör ni? | |
| Jag blir mer och mer övertygad om att mappning är ett bra alternativ - öppet köp, bromspapper osv! | |
|
-alaska1 angående stycke 2 så svarar jag ett rungande JA. Om du är förvånad att det inte kommit fram tidigare kan jag bara krasst konstatera att dom lyckats i upplägget.... eller hur?! När jag säger slöseri menar jag förståss slöseri med pengar. Ett färdigt chip kostar mellan 1500-4500:- medans en mappning (seriös mappning av motronicen) ligger på mellan 7500-10000:-. Resultatet av en mappning kan vara bättre än ett färdigmappat chip men det är mycket marginellt på en orginalmotor. Angående UNICHIP som "mappar" för ca 5000:- och uppått kallar jag inte det mappning eftersom det man gör är att justera själva unichip boxen med bilen på rullar inte motorns styrenhet i sig. Unichip är en box som modulerar signal mellan motor och styrdon och har sina begränsningar som gör att jag tycker det är principiellt sämre en ett färdigt chipp även om resultatet kan vara nog så bra ibland. De issues med Unichip jag ser är begränsingen av last-punkter under varvtalen, kommer inte ihåg exakt men tror det bara är var 500rpm, alltså väldigt låg "upplösning" när det gäller justeringsförmågan. Sedan klarar unichip endast justering till 6900rpm (iallfall för 1 år sedan, kanske ny hårvara/mjukvara sedan dess) vilket gör den ointressant för oss som kör M eller är lite mer prestandaorienterade "Two for economy and One for the fun of it" |
|
|
Att chipstillverkarna tillhandahåller matematiskt uträknade hästkrafter och vridmoments ökningar tycker jag är helt i sin ordning OM MAN INFORMERAR om detta på sin hemsida. Med mycket stor sannolikhet så har ingen leverantör av chip kört samtliga dessa bilar i bänk, då detta skulle kräva enorma resurser vad gäller både bilar, bänkar, osv. Att "mappa" en bil som är orginal känns onödigt. Chipningen gör de "enklare" standardförändringarna mer kostandseffektivt och "lika bra" för en vanlig bilists pengar. Det som INTE tagits upp alls är ju exempelvis soppans betydelse för en Mappning. Att mappa en bil med "vanlig" 98 oktan gör ju inte så stor skillnad, eftersom bränslet ju inte är temperaturstabilt. Givetvis så kan man ju skaffa ELF soppa för runt 40:- litern och mappa därefter, men det spelar ju ingen roll eftersom det inte är den soppan man kör på senare. Vad gäller inblandning av Etanol, Metanol osv. så kan man ju glömma det på en "vanlig" bil. Att göra det för effektövertaget, men inte blanda precist kör ju hela mappen åt skogen eftersom man inte exakt vet hur det skall köras. Alltså.. Chippning "räcker" för en standardbil. Sannolikt är majoriteten av "mapparna" på chips gjorda med matematiska uträkningar, inte bänkkörningar OM det inet visar sig vara en osedvanligt eftertraktad motor som många chippar. Då KANSKE lev. kostar på sig en körning med just en sådan bil. Skall du mappa hela registret för alla throttellägen så kanske det finns andra effekthöjande åtgärder som du bör implementera först. //amullo --- |
|
|
Hmmm! Jag har fått lite indikationer om det du berättar om hur chipps framtagandet går till tidigare! Om jag inte missminner mig var det också en liten antydan om det i en tidgare diskussion på detta forum. Inte så kul när man hör det! Men vi får väl låta chippsleverantörerna replikera - de kanske gör lite olika på den punkten! Jo jag vet att Unichip är ett ekonomialternativ till en fullständig mappning men det skiljer ju en del i pris också! Jag tror jag skulle nöja mig med en mappning med Unichip men jag förstår om en del inte nöjer sig med det! |
|
|
alaska1 Mina sponsor är inte Itsfun/JWR, och jag har inte JWRchip i 740n. Dock så är jag bra sugen på att köpa saker av dem, bara för den skitkastning du utsätter dom för. |
|
| Vart tog du vägen Q! Stämmer det vi nu hör? Hur gör Ni? | |
|
alaska 1: Att ha en konversation med dig är som att kasta vatten på en gås. Har du aldrig fått lära dig att besvara en fråga med en motfråga är ouppfostrat>? Q |
|
jimmy/bmw |
Jo jag vet att Unichip är ett ekonomialternativ till en fullständig mappning men det skiljer ju en del i pris också! Jag tror jag skulle nöja mig med en mappning med Unichip men jag förstår om en del inte nöjer sig med det! Köpen en citroen också da alaska1 |
|
Jag tolkar det som att du inte vill svara! Synd - nu blir ju hypotesen om hur det går till oemotsagd! För min del har jag blivit än mer övertygad om att mappning är ett mer intressant alternativ - du ser vad du får och hur det tas fram! För oss som inte kör M bilar dvs inte behöver mappa över 6900 varv utan nöjer sig med vad det är standard vid det varvtalet är ju Unichip klart intressant! |
|
jimmy/bmw |
alaska1 du vet ju knappt själv vad du pratar om längre |
|
Kommer vi något längre? Alaska1 vägrar acceptera att chip kan funka på en insprutare överhuvudtaget. Den enda Chiptrimmaren på forumet Qvarnis svarar inte på frågan om att bilarna körs i bänk. Ingen annan chipstrimmare verkar infinna sig för diskussion. Eller skall vi bara fortsätta diskussionen i en annan tråd? //amullo --- |
|
| Nej jag tror inte vi kommer längre! Chippsleverantörerna kommer inte fram ur skåpet! Vi får nog gå vidare i diskussionen och se på alternativen, dvs mappning i olika former! | |
|
Kan nog inte hålla med dig alaska1 Du skriver titta på alternativ dvs mappning. På en orginalmotor som ej är modifierad fungerar ett chipp i princip lika bra, det finns inga större vinster att göra med en individuell mappning som rättfärdigar merpriset. Om du modifierar motorn så visst krävs en mappning, men nu börjar vi snacka helt andra pengar. Alltså -Orginalmotor => Chip, ger bättre gasrespons samt lite kraftfullare mellanregister + lite på toppen kanske 10 hästar i fallet M3 e36 -Modifierad motor => Mappning för att få allt att lira ihop "Two for economy and One for the fun of it" |
|
|
Nej jag förstår din tveksamhet men med tanke på de 100 tals inlägg som finns om chipps så vore det kul att penetrera alternativen! Jag har noterat intresset för E85 och också själv provat att köra med E85 i tanken! Här finns det hästar att finna och samtidigt köra lite billigare! På köpet så ökar efterfrågan på E85 vilket kan komma att stimulera produktion i landet (fler får jobb). I USA finns det företag som levererar en produkt som ställer om till economy när man ligger och cruisar! Är det ex någon som känner till den produkten? |
|
|
Nej jag förstår din tveksamhet men med tanke på de 100 tals inlägg som finns om chipps så vore det kul att penetrera alternativen! Jag har noterat intresset för E85 och också själv provat att köra med E85 i tanken! Här finns det hästar att finna och samtidigt köra lite billigare! På köpet så ökar efterfrågan på E85 vilket kan komma att stimulera produktion i landet (fler får jobb). I USA finns det företag som levererar en produkt som ställer om till economy när man ligger och cruisar! Är det ex någon som känner till den produkten? |
|
|
alaska 1 ??? Det där va väl ändå årets värsta "glida ifrån samtalsämnet" kommentar som skrivits här va ? Desutom finns det absolut inga belägg för att du får mer h/k i motor om du kör med Alcohol som E-85 är . Sluta jiddra nu och låt dom som "verkligen kan" skriva in ett bra svar på frågan som ställdes i första hand. M som i Motor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.