|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
alaska 1: På vilket sätt är chipen testade och testen genomförda eftersom de enligt din mening är tillfredställande genomförda? MVH/ Qvarnis |
|
|
Hmmm! Skrev jag verkligen tillfredställande! Vad jag saknar från samtliga leverantörer är opartiskt test av deras produkt! Powerchip har emmellertid gått längst vad gäller leverantörerna vad gäller redovisning! Q - du ligger tyvär i andra ändan med endast ett fåtal bromskurvor och i vissa fall med enbart effektkurvan med! Att du inte till skillnad från Unichip mfl lämnar öppet köp gör inte saken bättre! |
|
|
Nu får du väll ge dig alaska1. Qvarnis SÄGER ju att det kommer upp fler bänkpapper PÅ HANS HEMSIDA. Unichip redovisar resultaten PÅ SIN HEMSIDA Vad är det som säger att Unichip inte bara tagit en graf rätt ut ur luften? Att dra lite sträck på ett papper är ju inte alls svårt. Samma sak med powerchip. Skall man ha riktigt bevis så skall man då alltså vara MED vid varje körning för att säkerställa att ingen FUSKAR med bänkdiagram och liknande. Vi kan väll även säga såhär. OM nu Qvarnis skulle "fuska" med sina diagram så skulle han knappast varit så pass långvarig som han varit i branshen. Det finns mindre och dyrare trimmare som gått i graven innan honom. It´s fun bilarna är välkända och har alltid levererat mycet nöje. Att redovisa totalt felaktiga siffror slutar alltid med att sanningen kommer ikapp en. Det är alltså att skjuta sig i foten. Betänk också att qvarnis är den som LOVAR MINST effektökning! Jag tycker personligen att dina påhopp av just Qvarnis börjar bli både patetiska och smått barnsliga. Kom istället med POSITIV kritik. Detta BÖR göras bättre, istället för att varje gång spy galla över allt vad Jocke har gjort eller säger. Han har ju försökt bjuda in dig flera gånger i diskussion, men du verkar inte vilja sätta pengarna där munnen är. Tack för ordet. |
|
|
*s* Ja positiv kritik gör man rätt för! Q har fått positiv kritik för att han ställer upp med info och jag har positivt kommenterat att han kan chippa! Redovisningt av resultaten är däremot i dag betydligt bättre hos andra leverantörer vilket ju renderar i positiv kritik till de leverantörer som presterar bättre såsom Powerchip! Vad gäller din kommentar om att lätt rita in på diagram vad man vill visa så - visst är det möjligt! Menar du att Powerchip mfl gör det eller att andra borde göra det - jag förstod inte ditt resonemang på den punkten! Om jag tolkar fritt ditt resonemang så ser du liksom jag fram emot öppet köp vilket ju gör diskussionen om antal hk ointressant - är man inte nöjd får man pengarna tillbaka! |
|
|
Enligt Powerchip så skulle deras chipning av min 740 göra att jag kom upp i orginaleffekten! Inte illa, jag tror jag beställer på en gång =) |
|
|
alaska 1: KONCENTRATION NU!!! Svara på min fråga är du snäll: På vilket sätt är chipen testade och testen genomförda eftersom de enligt din mening är tillfredställande genomförda? MVH/ Qvarnis |
|
|
Q ge dig! Jag har inte tänkt att diskutera andra leverantörer med dig! Jag konstaterar bara att det skiljer på hemsidorna och den information som ni leverantörer presterar! |
|
| Haha.... alaska1 tala för din sak nu, du som gjort det så välvilligt i varenda jäxxa chip-tråd de senaste miljoner åren! Varför är ex powerchip så inihelvxxe bra och resten fusk och bedrägeri? Har du målat in dig i en hörna så får du låna tippex av mig! ;)) | |
| Den som följt chippstrådarna vet att det är att tala till döva öron! Jag och många med mig har försökt få fram vad som är seriöst mm! Vi stampar på samma plats så det blir inga nya svar till de som redan fått svar! | |
|
Alaska!: Om vi säger så här då.. Hur skall man utföra en test för att den skall vara ok enligt dina normer? Skriv gärna i steg ex. 1: den ska .. 2: samt så .. 3: osv.. Om du inte förstår det här så kanske det är dax att lämn in lappen.. ;0) Z MMM Coupe |
|
|
Om du är läskunnig Anders så vet du det redan! Du har ju varit med på flera chippstrådar - kommer du inte ihåg det? För de som inte redan varit in på Powerchipps hemsida och sett hur de presenterar sina chipps med bromskurvor mm så rekommenderar jag ett besök! Om man nu av någon anledning ska chippa en bil så är de ett alternativ! Stjernqvist är ett annat alternativ som ger öppet köp! Klart seriöst iniativ! Sen finns Unichip som lämnar öppet köp och mappar bilen - helt klart det intressantaste alternativet! |
|
|
Har kikat lite på Powerchip till en M Coupé 99. Den skulle få 247kw men i tabellen som de har som referens så har den 252kw? Sen påstår de att min s50b32 är en s52? fick iaf ett "personligt" brev när jag registrerade mig =) Dear Anders, Did you know that the most common comments we recieve from our customers is about how cost effective the Powerchip is, and how worthwhile and cost effective it works out to be. Your car is probably the second biggest investment that any of us make. Often car manufacturers will charge extra for a higher model (usually with more power and torque). A POWERCHIP gives you a way of obtaining the extra power and torque that you would have normally paid $5,000 to $10,000 to the dealership for only 10% of the cost. For example, say a BMW 735i with a chip has almost the same power output of a standard BMW 740. From any BMW dealership, the 735i is about $36,900 cheaper than the 740i. The chip for this car is under $1,000. Now that is serious value! The most important factor when it comes to modifying your car is looking beyond the cost. Like all things in life, you pay for what you get, and like Henry Royce (half of Rolls & Royce) once said: "The quality remains long after the price is forgotten". If we look at other modifications you could choose ahead of the Powerchip like say the exhaust, or filter we gain only marginal increases in performance. With the POWERCHIP, increases are between $36/kW and $93/kW and offer a far more pleasurable driving experience accross the rev range. Now at around half the price of a good exhaust system, that is 4 times the value! So what seems best, an expensive exhaust system OR a high value POWERCHIP? POWERCHIP is unique and cant be compared fairly with any other modification. We offer an extended 3 Year warranty and have more development than any other Chip company in Australia. So now that you have found the best, you should use the best to improve your investment! Kind regards, Josh Cross BMW Power Consultant Powerchip Australia Pty Ltd Australia's leading performance chip company P.O. Box 919 South Melbourne VIC 3205 Ph +61 (0) 3 9681 6888 Fax +61 (0) 3 9681 6777 lmills@powerchipgroup.com www.powerchipgroup.com Z MMM Coupe |
|
|
alaska 1: Du är en rätt så rolig kille. Först klankar du ner på i första hand oss och talar om att våra tester är undermåliga. Sen skriver du att andra chipleverantörer har gjort samma tester på ett tillfredställande sätt men vill inte informera oss som vill veta på vilket sätt dessa mätmetoder elr hur de har gått till skiljer sig åt jmfr med de tester du kritiserar. Jag ifrågasätter faktiskt din kompetens vad avser omprogramering av styrsystem i stort samt bristande kommunikationskunskap i synnerhet. Du tycker om att gå i polemik så länge frågeställningen passar dig, men undviker att svara på ens de mest basala frågeställningar med hänvisning till barnsliga undanflykter. Får jag fråga hur gammal du är och vad du arbetar med? MVH/ Qvarnis |
|
|
Jag har precis kommit till insikt... Då jag ihelgen själv var och körde min hoj i bänk så diskuterade jag och bänkinnehavaren en del (för er som är insatta i MC-världen så håller killen till i åsätra och kan sin sak. Förmodligen bättre än de flesta) På vägen hem så uppkom tanken att alaska1 faktiskt skiljer på mappning och chippning.. Hans poäng är att mappning är bättre än chippning, vilket ju ger en sned bild över vad man egentligen GÖR vid en flashning av styrmodulen i en bil. På hojar så använder sig många av en Powercommander för att styra insprutningen så att motorn alltid har "bästa" blandning för just den lasten vid just rätt varvtal och throttelläge. Detta ger MÅNGA turer på dynon för att mappa "allt". Däremot så har man ju vid ett flertal tillfällen sett att det är fakltiskt inte toppeffekten som tjänar mest på en "optimering" av bränsleinsprutningen. Oftare så är det mellanregistret som kan göras starkare med mer vrid och mer hästkrafter. Detta översätts oftast till "körbarhet", alltså att man oavsett varvtal har mer kräm tillgänglig OM man sparkar pellen i mattan. Alaska1 verkar tro att "chippning" är enbart WOT mappning, medan "mappning" är en komplett översyn av alla parametrar över hela registret och alla olika throttel lägen. Skillnaden mellan vridmoment och hästkrafter an vi diskutera, men det jag vill peka på är alltså betydelsen av att visa en graph där både vridmoment och hästkrafter visar ökning i förhållande till orginal genom hela registret från ca. 2500 rpm till maxvarv. Då kan man se att ex. den "mappade" bilen har 10nm "mer" vrid vid 4300 rpm jämfört med orginalbilen, men "slut" vridet vid ex. 5500 varv enbart är 4nm. Man har då tjänat effekt på mappningen, men kanske inte lika mycket på "toppen" som vid de normalt "mest körda" rpm´n... Alltså så efterlyser alaska1 mer "grapher" så man ser ökningen genom registret, inte enbart siffror på ökningen av toppeffekten, vilket ju iofs sär kul att skryta med, men som inte har stor verklighetsförankring, eftersom få av oss kör med 7000rpm på mätaren hela tiden. Bara för att man får 10 hästar extra på toppen så innebär det ju inte att du har 5 hästar mer vid halva varvtalet. Blev det invecklat nu? Här är ett exempel från hojvärlden. Den gröna hojen är "standard" Den röda är "trimmad", men ger lägre maxeffekt. Länk Vridet är ännu intressantare Den röda har "trimmats, men visar bara 2ft/lbs MER vrid på toppen Den gröna är orginal, men tappar OTROLIGT mycket mot den trimade vid 6000RPM Länk Det är skillnaden till den RÖDA hojen man är ute efter. KÖRBARHET är inte enbart toppeffekt. //amullo --- |
|
|
Kul att Powercommander kom på tal, tänkte själv skriva om det häromdagen. Är ett flertal personer som jag känner som har monterat PC på sina hojar, med färdig programvara (jämför chip) som de har fått med från leverantören eller t.o.m. laddat ner själva. Och de flesta har faktiskt varit nöjda med sitt inköp innan de ens varit inne på bromsbänken för "mappning". alaska1 Hoppas att dina sponsorer ger dig en riktigt bra mappning, för mina har gett mig ett väldigt bra chip till 740n som sett till att jag har fått mer än orginaleffekten. =) |
|
|
Amullo har rätt i att vridet är mer intressant än antal hästar på topp! Att jag skulle vara sponsrad är rätt kul! Så är det inte! Kul dock att Braxen säger sig vara sponsrad! Har faktiskt undrat hur man kan vara så okritiskt för en viss leverantör *s*! |
|
|
Q som sagt - ge dig! Jag konstaterar att Powerchip har den mest informativa hemsidan av de chippsleverantörers hemsida jag varit in på! Om du nu känner att du har en lika bra sida så kan du ju bara negligera min uppfattning! |
|
|
alaska1. Som sagt.. vridet ÄR mycket intressant, men toppkraften är ju det många jämför. Tyvärr. Vad gäller din diskussion med Qvarnis så är det nog flera som delar min uppfattning, som följer: Det du iprincip säger varje gång It´s fun kommer på tal är: DE LJUGER. De för med osanningar och redovisar effekthöjningar som alla kan få gratis (genom att tanka 98 oktan) eller som överhuvudtaget inte är möjliga (efrsom chippning inte är anpassad för just DEN motorn). Sen hänvisar du till andra leverantörer som du beskriver som oerhört seriösa och välinformerande hemsidor. Må vara Unichip, powerchip eller något annat. Min egen åsikt: Jag vet inte varför, men på något sätt så håller du It´s fun som "mindre" seriös, även om de har ett MER välkänt namn, samarbetar med RENOMERADE mappare och syns på FLERTALET tillställningar varje år. Det Qvarnis alltid svarar är: HUR F*N KAN DU SÄGA SÅ? Du vet inte vad du snackar om, men kom och titta så "bevisar" jag gärna att det jag säger är sant! Eller kom med ett "bra" bevis för att vi "luras" Min egen åsikt: Qvarnis försöker med motargument, men har även han en tendens till att bli uppjagad och koncentrera sig på fel saker. Han hävdar ofta och gärna att de har gjort tester, men inga grafer eller dyno-körningar länkas, viklket borde vara plättlätt om man nu defacto har diagram från flertalet bilar. Detta tycker jag mig ha kommit fram till under flertalet trådar om chipstrimmning.. Om någon av er tycker att jag har gjort er osanning så ber jag om ursäkt. Detta är alltså min högst personliga åsikt om era argument och diskussions-stilar. //amullo --- |
|
|
Ja Amullo! Du har nog i grova drag rätt! Jag ser skillnad på olika leverantörers prestationer på sina hemsidor! Det är emellertid bara Q som känner sig träffad å andra sidan är det bara Q som fått positivt genmäle för sina försök att informera på forumet! Jag har noterat att Q ifrågasätter sina konkurrenters siffror och jag ser inga protester mot det - vare sig från konkurrenterna eller någon annan här på forumet! Kort sagt - jag protesterar inte heller mot hans ifrågasättande och konstaterar att E85 ger fler hästar UTAN CHIPPS! |
|
|
alaska1. klistra in en länk till någon powerchipssida så ska jag räkna upp fakta fel.. Z MMM Coupe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.