AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.628

chippa M3?

Sida 2 av 7
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
I nyaste numeret av Total BMW så testar de några M Coupé.
En är en standard S54 den lämnar 305bhp at 7034rpm.
En annan är en S50b32 som gått 30,000miles den lämnar 322bhp at 7242rpm. Nu till frågan kan S54ägaren lämna tbx sin motor till BMW eftersom det saknas 20 utlovade hk? ;0)

Z MMM Coupe
Que?
Jag påstår då för att kasta lite bensin på brasan att dessa effekter ur en sugmotor inte är möjliga:

Stjernqvist lovar
+19 hästar +20 nm Pris: 3995:-
210 kr/hästkraft
199.75 kr/nm

Motornord
+20 hästar +?nm. Pris 2950:-
147 kr/hästkraft

Tuningchip
+23 hästar +30nm Pris 4500:-
195 kr/hästkraft
150 kr/n

MVH/ Q!varnis
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Qvarnis..

De hästar som ni anger i era tabeller.. Är de testade eller framräknade? Bakhjulshästar eller "i motorn" hästar? Det är inte att jag misstror att effekterna som ni uppger är felaktiga, utan bara intresserad

Anledningen till att jag frågar är ju att då kanske man kunde fixa bänk före och efter och visa svart på vitt om det funkar eller inte.

Att få någon att "ställa upp" vore förmodligen inga problem i Stockholmområdet och bänk finns ju förmodligen att tillgå utan större kostnad.

Har ni någon "garanti" om att bilen skall ge inom 10% av uppgivet värde eller liknande? Eller kanske någon form av "öppet köp"?

Då vi talar om bensinare utan Turbo så går ju min bil bort ganska snabbt..

//amullo
---
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
amullo
Qvarnis har gjort en bromsning före och efter på en bil, men den anses vara bluff av "chipmotståndarna" då den begagnade bilen ifråga inte gav den effekt som den ska ha gjort från fabrik.
Som Anders nämner nämner här ovan, så har t,o,m, Total BMW uppmätt ett effekbortfall på en begagnad BMW, undrar när "chipmotståndarna" ska anklaga dom för att ha redovisat felaktiga siffror?! =)

Men det Anders säger har ju ingenting med detta att göra. Här pratar vi väl om att effektmäta en och samma bil FÖRE och EFTER chipinstallation, eller? Att en sådan mätning inte är någon generell garanti att samma värden gäller alla bilar av samma modell förstår väl de flesta? Men det är ett riktmärke på en utförd bromsning för en specifik bilmodell.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Bmw-lelle har rätt.

Har man bromsbänk FÖRE och EFTER på SAMMA BIL så blir siffrorna intressanta.

10 hästar märks mycket tydligt även om man måste kompensera siffrorna för olika väder.

Vad säger du Qvarnis? Upp for a challenge?
Jag har en polare som funderar på att chippa sin E46 325iT -02 (192). Han tittade på Era chip, men menade att andra lovar mer...

//amullo
---
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
BMW-lelle
Det Anders skrev har betydelse! Qvarnis har redan har bromsat en bil före och efter chipning med effekthöjning, men blev beskylld för att ha manipulerat siffrorna för att bilen innan chipning lämnade mindre än vad en liknande har gjort vid en annan bromsning.
Men nu finns det alltså en till bromsning av en BMW som uppvisar att det förekommer effektbortfall på en använd bil (konstigt vore det väl annars)!

al
499
alaska1
118dA-13
Ja Q har redan visat att han kan chippa! Det är ju hans affärside! Att garantera siffrorna före och efter chippning genom bromsning är ju det som behövs för att effektsiffran ska vara relevant för alla olika bilar!

Iden om pengarna tillbaka om utlovad effekt inte levereras tror jag inte vi kommer att se och om det kommer så tror jag chippsleverantörerna innan det justerar ned utlovat antal hästar!
Braxen: Det är väl inte själva "sluteffekten" som är viktig för att jämföra med andra bilar av samma bilmodell, utan effekthöjningen innan och efter chipinstallationen för att få ett "riktmärke", eller är JAG på fel spår?
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Hallå! Ingen som reflekterar över att det saknas 38hk i S54 om man jämför med en motor som sitter i M3?

Ett annat ex. S50b32 with carbon airintake, chipped ECU, Schnitzer backbox: lämnade 305bhp at 7448rpm

Den som lämnade mest var en s50b32 with carbon ramcharger induction kit 327,1bhp at 7312rpm

Braxen: Inte riktigt sant.. Som exempel, motorer som man kör långlopp med lämnar högst effekt innan renovering & lägst effekt direkt efter renovering. När allt är inslitet så blir den "inre friktion" mindre.

Alaska: Ska han med S54 ha en ny motor av BMW? En oberoende test visar ju att den inte håller vad de lovar..

Z MMM Coupe
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Bmw-lelle
Nejdå, det låter vettigt!
Qvarnis redovisade en 15hks ökning på en 523a (orginal 170hk, efter chip 185hk), dock så var det några snabbt framme och gnällde på att bilen minnsan ska ha minst 170hk på bakhjulen annars så skulle bilen vara trasig eller så hade Qvarnis manipulerat bromsbänken!

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Anders
Varför renoverar man då motorerna, om dom nu bara lämnar mer och mer effekt desto mer man använder dom? =)

Skämt åsido, en motor ska ju slitas in, men en bil med låt oss säga 20.000mil på mätaren är ju inte i regel den mest effektfulla motorn om man jämför mot en på tex 2000mil.

Det kommer upp en hel del - förutom de som i dagsläget finns på vår hemsida - effektdiagram framöver. De har varit på G länge nu men vi har verkligen tokjobbat, inkl webmaster, sista tiden inte minst med att färdigställa ITSFUN3 Porschen vilken vi lagt ett par tusen timmar på sedan i höstas. Intresserade kan fö se den på Länk nästa helg.

Vi kommer säkert oxå att följa upp körningen på den 523 som vi redovisade tidigare med andra test på rullande landsväg som vi tänkte ska redovisas. Problemet sist var att vi trodde att det vi gjorde skulle uppskattas och inte ifrågasättas av vissa in absurdum. Vad vi funderar på nu är att söka fastställa vilken bil - BMW - man anser från den breda massan vara svårast hitta effekt ur och se vad vi kan göra på den för att sätta punkt för spekulationerna. Hur som helst, just nu är bråda tider såväl privat som arbetsmässigt så när var och hur kan jag tyvärr inte svara på men troligen i förräns i höst?

MVH/ Qvarnis
Och jag påstår fortfarande att sådana effektuppgifter som anges ovan är omöjliga att hitta i vanlig chipning ur en standardbil. Vore kul att se hur man redovisar dom?

MVH/ Qvarnis
al
499
alaska1
118dA-13
Jag håller med dig - hur är det redovisat! Vad jag vet är det bara Powerchip som har en tillfredsställande redovisning av hur resultatet uppånåtts!

Det finns en anledning till att Unichip inte garanterar några hästkrafter och jag tror det sammanfaller med att de utför arbetet på rullar dvs DU SER VAD DU FÅR vilket gör det dyrt för leverantören att kombinera med en pengar tillbaka garanti om du inte blir nöjd!
alaska1:

Hur redovisar Powerchip sina resultat?

MVH/ Qvarnis
al
499
alaska1
118dA-13
De har en mycket genomgående presentation inklusive bromspapper på de chipps de säljer! Som jag förstår det är det så du också tänkt dig presentera chippsen!
Qvarnis: lite off-topic men vet du vad det kan kosta att endast ta bort toppfartspärren på min bil? Tänkte om det är samma pris eller billigare?
(M5-99)
Just det, kanske blir klagomål från moderator. Maila mig på: jaghardennaadress@hotmail.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.