AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.629

chippa M3?

Sida 1 av 7
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Hej, motornord säljer chip och ska ge ca 20hk extra till M3 3.0, är det värt att ge 3500kr? blir det skillnad? Tacksam för svar

BMW its a ride not a car
jimmy/bmw
Några 20hk tror inte jag på iaf kanske 10-15hk om det är värt de är upp till dig! Det blir en effektökning med ca 5%
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
det jag menar är det så pass stor skillnad med ett chip?

BMW its a ride not a car
jimmy/bmw
1sek på 0-200 tiden kanske du vinner
Läs denna tråd så ska du säkert kunna finna svar på din fråga Länk
al
499
alaska1
118dA-13
Glöm några 5%! Det finns inga opartiska tester som utvisar några sådana effektvinster, eller överhuvudtaget några effektvinster med chipps på sugmotorer!

Satsa på ett Unichip! De erbjuder dig öppet köp om du inte blir nöjd med de hästar du får - låter det inte rimligt? Ska du nödvändigtsvis ha ett chip så rekommenderar jag Powerchip eftersom de åtminstone lämnar en redovisning av bromspapper på samtliga chip de säljer!

jimmy/bmw
finns det några sånna för unichip ?
Och finns det några opartiska tester som visar att de inte blir någon effekt då?

Vårt mål är att återta kontrollen över motorns intrimning och sälja en högkvalitets produkt till nöjda kunder. Om, inom tre månader, en kund inte är fullt nöjd med UNICHIP så försöker vi först åtgärda detta. Annars får du PENGARNA TILLBAKS för styrboxen (3295:-)
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

*Jimmy!*
Läste att det tydligen ska ge en del att byta chip på 323...
Kanske kan vara av intreeese: Länk

*Alaska1*
Är lite nyfiken på varför du bedriver korståg mot chipförsäljarna?
Verkar inte som att du har så mkt praktiska erfarenheter av att byta chip men jag kan ha fel...

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Alaska1:

Vad vet du om det finns opartiska tester eller inte???
Har du bromsat en bil före och efter en chippning på samma ställe?
Vet du egentligen vad det innebär att chippa/mappa/unichippa osv osv..

Jag har fått min bil optimerad med nya chip många ggr, Och med olika saker monterade. Orkar inte dra dem här och förklara osv..
Men en sak är säker, om det är ett bra chip så ger det effekt 100%.

al
499
alaska1
118dA-13
Koståg mot chipps! Ja fan läser bibeln också *s*!

Om du chippar och det ingår rullande landsväg före och efter samt ett öppet köp så spelar det väl ingen roll om du är nöjd med ett Estrella, Unichip eller något annat!
jimmy/bmw
om man chippar och är nöjd utan rullande landsväg för och efter så spelar det heller igen roll om det står esterella,unichip eller något annat
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
alaska1.. Jag förstår inte.
Varför skall jag kräva att det skall ingå körning på rullande landsväg?

Om jag köper det billigaste chippet i Sverige och är väl medveten om att det finns dyrare, mer "seriösa" mappningar som kostar dubbelt eller mer i pengar så är detta ju en avvägning som jag måste göra.

Men att ge information om en återförsäljare och därefter bli idiotförklarad är det ju ingen som uppskattar. Speciellt om man tydligt anger att det är återförsäljaren som anger en viss effektökning.

Mer intressant är ju i detta fall att jämföra HUR mycket mer en mappad ecu ger jämfört med en flashad/chippad. Om skillnaden är låg så måste man ju fråga sig om den ytterligare effektökningen som det dyra alternativet ger är värd de pengar man lägger ner på det.
Touche´!!! Bra skrivet amullo!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
alaska1
Om en 328 är en chippad 325a, och en M3 är en mappad 325a. Varför nöjer du dig med budgetalternativet? =)

Inte för att jag förväntar mig ett svar, då du har en vana att inte svara på frågor som ställs till dig. Det är en väldigt dålig egenskap om man nu vill ha en trovärdighet högre än en politiker!

al
499
alaska1
118dA-13
Amullo! Jag anser liksom dig att budgetalternativ är ett alternativ för en del! Jag har också grannar som kör Citroen - ett budgetalternativ som jag ser det!

Jag anser inte att mina grannar är tomma i bollen för att de inte kör BMW men jag håller inte heller med dem när de anser att jag är tom i bollen och slänger bort pengarna när jag får en Citroen för mindre än hälften av vad en BMW kostar!

Kort sagt - du fär vad du betalar för! Vill du inte ha ett Unichip med öppet köp så kan ju ett alternativ vara ett std chipps - det finns ju från www.stjernqvistracing.se som utlovar 14 dagars öppet köp!

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Låt oss titta närmare på just Stjernqvist racing kontra andra leverantörer av chip vad gäller kostnad per krona i så fall.

Förutsättning
BMW E36 M3 3.0 (286hk) (då det var denna som frågan gällde)

Stjernqvist lovar
+19 hästar +20 nm Pris: 3995:-
210 kr/hästkraft
199.75 kr/nm

Its fun lovar
+13 hästar +25nm Pris 2500:-
192 kr/hästkraft
100 kr/nm

Motornord
+20 hästar +?nm. Pris 2950:-
147 kr/hästkraft

Tuningchip
+23 hästar +30nm Pris 4500:-
195 kr/hästkraft
150 kr/nm

Detta är ju naturligtvis under förutsättning att alla leverantörer håller vad de lovar vad gäller chippningen.

Tar man exemplet med It´s fun så ger de ju minst Hästkrafter ökning, men har å andra sidan det lägsta priset för vridmoment och lägsta kapitalinvestering. Stjernqvist håller å andra sidan högst hästkrafter pris, högst NM pris och ganska hör kapitalinvestering, men kontrar med en bra policy om öppet köp.

Så vilket är det bästa alternativet?

//amullo
---
E
1.156
E
320 ci cab -04
Det bästa är att inte byta chip alls.

E
al
499
alaska1
118dA-13
S9om du säkert förstått utesluter jag budgetalternativet och går på mellanpriset eller top of the line! Skulle jag resonera annorlunda satt jag nog i en diesel Citroen!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Amullo det stora problemet är väl att det inte är någon chip-leverantör som kan garantera att de levererar det du betalar för!

Bara för att det är "lite" pengar för ett chip, betyder det inte att det är billigt eller prisvärt! Den stora frågan är väl: Får man vad som utlovas?

Så ur det perspektivet skulle jag inte välja något alternativ som inte har någon form av uppföljning (t ex bänkörning innan/efter monterat chip/mappning) och garanti om att man får alla pengar tillbaka och motorn kostnadsfritt återställs i ursprungsskicket om deras produkt inte håller måttet!

Som jag ser det är "Chips-branschen" nästan lika oseriösa som "bantningspillerbranschen" eftersom båda branscher lovar guld och gröna skogar, men när man granskar verkliga effekter betalar man dyrt för rena placeboeffekter... ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Skulle vara skönt om chip-säljarna lovade pengar tillbaka om man åker och bromsar bilen före och efter chip-bytet och chipet inte når upp till den utlovade effekthöjningen. Exempelvis med halva kostnaden för bromsningen inkluderad. Detta skulle innebära att om exempelvis 18 hk utlovas och endast 9hk effekthöjning ges lämnar chipsäljaren tillbaka pengarna (inkl.halva kostnaden för bromsningen) men behåller bromspappret. Chipleverantören går back på affären men kan efter detta sälja chip med 9 hk effektökning enligt bromsbänk. Får kunden ut sina 18 hk så har chipleverantören ett gratis bromspapper på 18hk effektökning att sätta upp på väggen.
Sen är det upp till kunden om han känner att han inte litar på chipsäljarens utlovade effekt och vill riskera att backa på affären. Eller om kunden vill köpa "grisen i säcken". Sedan är det också upp till chipsäljaren att sätta effekthöjningen och riskera en backaffär.
JA... jag vet att det är omöjligt hit och dit osv... men det var en bra tanke från mig så här sent på natten! Sug på den "alaska1" ! ;-))
....Och JA jag har köpt ett chip till min gamla bil en 540 -93 genom en kompis och det stod tuxxxxxnter på chipet och det var jag jävligt nöjd med!! Gav typ 2000kr så jag har inget emot chip i sak, men det gäller just den bil jag själv hade och BARA den. Hur Jannes volvo 240 svarar på ett chip är en annan sak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.