|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada bmw ägare. Jag har precis köpt min första bil och det blev en bmw 523i -96. Bilen går helt underbart och verkligen glider fram men när jag skall gasa på med det där lilla extra på sport(S) eller ev. driving(D) läget så kan en liten gul lampa börja lysa som indikerar att jag har något fel i växellådselektroniken. Någon som har någon ide om vad detta kommer att kosta att felsöka eller vad man kan göra åt det? Jag behöver bara stänga av motorn och starta igen för att det skall försvinna men jag vill helst få bort felet helt och hållet om ni förstår :) tacksam för tips. | |
| Detta skulle kunna bero på för lite olja i automatlådan. Testa att fylla på alt byta ut oljan mot ny. | |
| okej tack för svaret. men vad är det för olja jag skall köpa ? | |
| Du må førtst innom et verksted som kan ta en diagnosetest av girkassa (Feilminnelager) for når den lampa lyser eler har lyst så skal den lagre en feilkode. Så kan man vurdre hva man kan gjøre. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Förmodligen nått mjukvaru el givar strul, råkar man tex få så mycket varv så övervarvningskyddet går in så får man växellådsindikeringen tex och bilen rör sig knappt innan man stängt av och startat om den. Och ibland så går växelådsindikeringen in innan vartalsskyddet går in tex om man chippat bilen och flyttat varvtalsgränsen uppåt. ///MVH Hasso Länk |
|
hejsan. jag var in på en verkstad idag där dom kollade upp med datan vad jag hade för fel. jag hade följande fel. ------------------------------------------------- _LAGRADE KODER ABS,ASR * 67 , sporadiskstrålning _VXL-LÅDA_ * 019 kommunikations fel med asr lyftmagnet växelväljarspärr * 152 canbus kommunikationsfel _MOTOR_ * 83 vevaxellägesgivare * 65 kammaxellägesgivare * 8 luftmassamätare ------------------------------------------------- observera då även att en del fel kan ha legat kvar sedan någon tidigare service osv. men vilket av detta fel kan bero på att denna växellådselektroniklampa tänds? han raderade även dessa saker som jag skrev nyss p.g.a att det kunde vara ett mjukvarufel men när jag gasade på och testade bilen på vägen hem så började den där jävulslampan att lysa igen. någon som har något tips? mvh |
|
|
hej igen. jag var tillbaka idag igen och dom felkoderna som han fick fram nu efter att ha raderat alla sedan tidigare så var det felkod 83 samt felkod 152 som återkom. tacksam för svar vad jag skall göra |
|
|
Jeg tror det kan være en ide å skifte den 83 veivakselgiveren som sitter i forkant motor, enkelt å bytte koster ca 700 kr i deler. 152 canbus signal er jo noe bilen bruker for å komunisere i elektronikken så det er ingen konkret feil. Styreenheten til girkassa komuniserer med styreenheten til moteren så det kan jo være noe der. Helt klart bytt veivakselgiver først og prøv. |
|
| okej tack för svaret. men kan vevaxelgivaren göra så växellådselektronikslampan börjar lysa? det låter absurt men jag vet inte =/ om jag skulle byta vevaxelgivaren är det då någon som kan ge mig ett tips på hur jag har gör det på min 523i e39 -96. mvh | |
| Nu är problemet löst. Bilen var väldigt svårstartad och den gick inte så bra. Felet visade sig vara vevaxellägesgivaren. Nu startar bilen direkt och den går som en klocka. Tack till Appelqvist som hjälpte mig med detta och tog sig tid. Att en sådan liten sak kunde åtgärda så många problem trodde jag inte =) Nu är det bara att gasa och se glad ut! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.