|
|
|
|---|---|
|
Kan köpa SLX Longtec II via fat för 100:- / liter vilket för mig låter som en rätt god affär. Oljan kostar i vanliga fall närmare 200:- / liter och sägs vara bra. Är det en lämplig olja även för min motor? Castrol rekommenderade Edge 0-40W men denna bör väl också vara helt okej. Årsmodell 98 på bilen. Någon som har erfarenhet av kombinationen M62 och SLX Longtec II 0-30W? | |
| Hur mycket olja behöver jag om motorn är helt tom? Tänkte göra bytet i samband med kontroll av oljepumpbultarna och då blir det väl så tomt det kan bli? | |
|
Lika mycket som vid vanlig byte... |
|
| det är 7.5 liter blir perfect | |
| Ok, men har nån erfarenhet av oljan tillsammans med motorn jag beskrev? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det går åt en halvliter mera när du plockar ned tråget. ca 8 liter. "onödigt" tunn olja egentligen Valvoline synpower 5W-40 kostar också 100 kr litern och är nog en olja din motor skulle trivas bättre med. Men det är min uppfattning. ///MVH Hasso Länk |
|
Vilken olja kör du i din hasso? Jag kör mest motorväg och en del stadskörning. Ett och ett annat race blir de också om helgerna så man vill ju gärna köra en bra olja som skyddar motorn. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Valvoline Synpower 5W-40. (min motor behöver LL-98 godkänd olja eftersom den har långa serviceintervallen) ///MVH Hasso Länk |
| Jag tänkte hälla i motul 300v competition 15w50....... borde inte vara några problem va? | |
| Varför 15-50 blir den inte lite väl tjock? Gör som Hasso och ha i Valvoline synpower 5-40 en ypperlig olja. | |
|
15W50 är en mycket högviskös olja när den är kall (tjock!). Ingen olja som jag skulle rekommendera i en bil som går i brukstrafik i alla fall! Menar du SLX longlife II? Det är en bra olja, men den är inte BMW-klassad. Förmodligen är det inga problem att använda den, men man bör kanske inte köra lika långa intervall som BMW:s långa serviceintervall anger. Den är för övrigt relativt tunn som flera redan varit inne på, så kör man väldigt hårt i högre temperatur kan det finnas mer lämpliga oljor. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vad menas med väldigt hårt? Typ bankörning? Kör jag hårt så är de korta race typ 201 och 402, de ska den väl tåla? :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.