|
|
|
|---|---|
|
Har märkt att det klonkar eller dunkar under eller vid mittkonsollen under armstödet ibland när man kör på skarpa gupp eller hålor i vägen. Vad kan detta vara? Jag kan inte känna eller se att något sitter löst. Kan ljudet komma underifrån bilen och höras så tydligt i cupén och vad kan det isåfall vara som sitter där? | |
|
Ja det skulle kunna vara något under bilen. Kolla att avgassystemet inte hänger löst mitt under bilen. Kolla så att stödlagret till kardan är ok. Det första jag skulle titta på Mvh / Johan Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Avgas är det inte för de bytte jag i helgen och ljudet kvarstår. Hur kollar jag stödlager? Dyrt att byta? Svårt? |
|
|
Silentblocken i bakvagnsbryggan. Jag bytte dom på min bil sen blev den helt tyst under mittkonsollen. M.v.h Anders |
|
|
Låter ju som en idé. Skulle du vilja visa var dessa sitter? Länk |
|
|
Länk Nr2 på bilden. M.v.h Anders |
|
|
Ok, är det liksom en gummicylinder som dämpar stötar och vibrationer? Om man säger silentblock till bakaxel på BMW så vet dom va man ska ha och de finns inget att välja mellan? Kanske funkar de nummret 33311091422? Byter man i alla fyra hörnen? Behövs nåt speciellt verktyg? |
|
|
Du byter alla 4 samtidigt, nummret du skriver funkar utmärkt hos din BMW-handlare. Jag vet inte säkert men det finns förmodligen nåt typ av verktyg för detta, jag säger inta att det är smidigt men det går att byta själv om man har lite tålamod. M.v.h Anders |
|
| Ok, behöver hjulet vara "löst" hängande eller funkar de att bilen står på marken och att man jobba underifrån? | |
|
Lyfter en gammal tråd eftersom mitt problem kvarstår. Efter att ha läst oändligt många trådar angående vibrationer i E39 och till viss del E34 så verkar det vara ett vanligt problem att problemet är dåligt stödlager och/eller den homokinetiska knuten. Jag kan inte säga att mina vibrationer kommer i några speciella hastigheter men väldigt signifikativt är att de nästan alltid kommer om bilen underifrån utsätts för mycket vatten såsom körning i större pölar eller vid kraftigt regnväder med mycket vatten på körbanan. Kan man på nåt sätt se/testa om det är stödlagret? Känner man om de är kass om man rycker i kardanen vid stödlagret med bilen upphissad? Kan man lossa homoknuten och kolla om fettet är torrt osv och sen montera ihop igen utan att göra något? Tänkte på packning osv. Tänkte man kunde göra dessa åtgärderna innan man åker och köper grejer hos BMW. Jag har tidigare bytt följande delar som vi kan utesluta: Fälgar, Däck, Stötdämpare, Fjädrar, Krängningshämmare inkl bussningar, Silent block, Skrammelstagen, Bromsskivor, Belägg, Renoverat ok, Avgassystem från kattarna och bakåt med nya upphängningar |
|
|
Ravve: Fick nästan rysningar när jag läser om dina symptom, dom är nästintil identiska med med mina = Dunkande ljud under mittkonsollen vid skarpa gupp, vibrationer från drivlinan samtliga symtom framträder mer vid körning i vattenpölar.. Löste du problemet? Bör tilläggas att jag får ett missljud som låter liknande en stenkross vid körning i vattenpölar. Har rivit bilen nu och ett stort glapp har konstaterats i den homokinetiska-knuten, kardanen är nere och ett nytt stödlager monterades. Blir dock att beställa en ny "bög-knut inkl. packning" samt nya växellådskuddar imorgon bitti innan montering. MVH Andreas |
|
|
Nej jag har inte löst mina problem men och andra sidan så lider jag inte av dom längre heller, de verkar ha "försvunnit". Eller så har jag helt enkelt inte kört i så kraftigt vatten på väldigt länge. Men de "känns ju bra" att veta att du hittat anledningen till de om de skulle återuppstå. Stödlager och homoknuten är väl hetaste tipsen att byta... Växelkuddar har jag liggande. Jag har dock kontrollerat befintliga och dom såg/kändes friska så därför har jag inte bytt än. |
|
|
UPDATE: Efter att ha bytt homokinetiska knuten till en ny, monterat nytt stödlager+hardyskiva, bytt packbox på utgående axel från lådan (inkl. oljebyte i lådan, Castrol Transmax Z) och kollat ev. spel på medbringaren (som moment-drogs), kollat motorkuddarna, satt dit nya växellådskuddar så är nu bilen vibrationfri samt helt tyst från drivlinan. Som största misstanke till felkälla tidigare misstänker jag "homo-knuten" eftersom ett ganska skapligt spel fanns i denna samt gammalt fett. Övriga detaljer såg hyffsade ut, dock lite ärjade efter tidens tand så jag passade även på att byta dessa detaljer när allt ändå var nere. Växellådskuddarna som satt i, såg bra ut men var betydligt slappare än dom nya som monterades, det fanns även ett litet glapp/spel på medbringaren på utgående axeln på lådan, som mest troligt uppkommit genom att muttern gängat upp sig en liten bit och i och med det så har medbringaren kommit ut en bit på splinesen. Nu är hon som ny igen :) MVH Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.