AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.168

Bygga om till etanol?

Sida 2 av 2
Visa användare
30
kulmungi
318i -89
Micke_gbg: du lär nog läsa på kol:ets kretslopp lite. Eftersom när vi förbränner Etanol släpper vi ut koldioxid som är budet i en form vilket ändå skulle släppas ut, tex. genom förmultning av blommor, träd, m.m.
Meda oljan som vi tar upp från marken är kol vilket jorden själv lagt undan eftersom vi har för stor del koldioxid i autmosfären. Oljan är jordens sätt att långtidslagra kolet, medan det som finns i det vi gör Etanolen är lagrad kol vilket måste finnas i omloppet.

Men visst vi ökar hastigheten av omvandlingen av kolet till koldioxid att använda Etanol, men vi tar ju inte upp något extra som vi gör med oljan. Oljan förtjockar ju atmosfären vilket skapar växthuseffekten. medan Etanolen inte gör det i samma utsträckning.

(lämnade lite ämnen som också hänger med i denna process, men är helt onödiga att ta upp).

Men helt klart är ju att vi sparar pengar på att köra med etanol, men framförallt vi sparar på miljön. Verkar inte vara många som tänkar på att vi kommer ju få tillbaka allt genom att forsätta använda bensin. Vi förstör våran jord, som vi sedan längre fram får betala för.
Så med oljan förlorar vi både pengar i dag och i framtiden...
Xi
29
Xic
325i -92 Coupé
Själv kör jag på 50/50. Min 325:a -92 drar knappt märkbart mer med hälften etanol. Kanske 10% mer. Det tjänar jag på kan jag säga.. I vintras var den lite ojämn på låga varv när den var iskall, men det var typ i 50 meter. Inga startproblem heller.
kilroy
Jag tror som J.Dredd att fördelarna med etanoldrift märks mest i närmiljön eftersom partikelutsläppen samt utsläppen av oförbrända kolväten minskar med E85. Globalt finns det ännu ingen långsiktig kretsloppsprocess när det gäller etanolframställning. Miljöbesparingarna är än så länge enbart fiktiva och ingen realitet, de existerar i huvudsak på etanolpositiva hemsidor.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Visa användare
30
kulmungi
318i -89
kilroy: Hur kan du påstå att miljöbesparningar är fikta och inte realitet?
Tänkte bara om man ser det så, då går man ju mot helt gällande hur jorden använder kolet. Så du/ni menar att använda det kolet som redan finns i krestloppet(träd, grödor m.m.) inte är bättre för miljön än att de det jorden själv stoppat undan för att vi har för stor mängd kol i omlopp.

Tänker på när folk säger att det säkert märks mest i närmiljön, var kommer då växthuseffekten som vi får genom att förbränna fosilabränslen(jordens bortlagring av kol för att minska omloppet).

Men visst jag har väl aldrig varit för att skövla regnskog för detta, men det finns ju en jävla massa andra saker att använda. Egentligen allt vad vi kan odla kan vi skapa etanol av, så det är bara börja odla majs eller korn på gräsmattan.

Detta med etanol är ju bara sverige i ett nötskal, bara för att inte alla andra använder kretslopptänkande så behöver inte vi. Det slutar snart med att vi är det landet som släpper ut mest skit från fosila bränslen eftersom regeringen verkar ju vägre släppa fram etanolen som det borde göra. Men visst regeringen går efter att etanolen fräter mer på ledningar/tankar och sådant därför måste allt vara specialtillverkat. Undra om det verkligen gjort undersökningar på detta, eftersom de undersökningarna slangtillverkarna gjort säger tvärt imot att bensin i längden är sämre.

Man kanske skulle testa själv. Tar ena handen doppar den i etanol och den andra i bensin och ser vilken som mår sämst. Man vet ju redan nu vad som händer om man häller hydralolja eller bromsolja på händerna, även bensin och disel. Jag tror ärligt att inte etanolen är värre än dessa skit produkter.
al
499
alaska1
118dA-13
Testade i går 85% E85 och då går bilen lika bra på jämn gas! Förbrukningen är strax över litern i hastigheter som normalt med 98 ligger på runt 0,75!

Tankade på hemväg i mer bensin (34 liter) och efter det sjönk förbrukningen ned till runt 0,8!

För min 328 innebär det att ca 40% E85 ger en merförbrukning på ca 10 % vid ren landsvägskörning! Ska nämna att bilen startar och går PERFEKT vid 40% inblandning!

Miljömässigt är väl E85 tveksam, med tanke på ursprunget! Jag ser det dock som en tidsfråga innan man börjar ta till vara restprodukten svartlut!
Men alla tankar 98?

Är det för att kompensera förlusten i oktanen mellan 85?
Jag kör alltid på 95.

Kanske borde testa att tanka lite e85 också.
kilroy
kulmungi*

Ett kretsloppssystem innebär lite mer än att odla majs eller korn på gräsmattan...dessutom räcker inte antalet gräsmattor på långa vägar för att få Sverige självförsörjande m a p etanol.

Den svenska inställningen till etanolproblematiken är inte alls unik, EU´s inställning är densamma. Förutom att varje EU-land har egna jordbrukspolitiska mål så har EU ett jordbrukspolitiskt mål...vilket inte ger något större utrymme för en kostnadsintensiv etanolframställning med tveksam lönsamhet.

Etanolframställning ur biomaterial är en kostnadsintensiv industriell process som kräver stora investeringar. Den är dessutom ganska ineffektiv dvs energiutvinningen per hektar är ganska låg. Den är dessutom relativt energikrävande vilket gör att man riskerar att energin i den producerade etanolen är lägre än den energin som går åt för att producera den.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
BarateaU:

Många inklusive jag själv tankar 98 för att jag alltid har gjort det. E85 har 104 oktan så egentligen skulle man ju kunna byta ner sig till 95 oktan och ändå få ut ett snitt på 98 oktan med 25% etanol.
SpineKracker
Det var någon tidigare skribent som undrade varför det blir en högre förbrukning med E85, det beror helt enkelt på etanolets lägre energimängd.

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.