|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
bm 175 Caddy 1.9tdi dsg-08
Caddy 2.0sdi-04 Toyota Hilux-10 Audi A4 2.0tdi Quattro-09 Bmw 530xd -08 |
Hej.. Jag tänkte bygga om min bil till etanol.. men det finns ju många sett att göra det på typ flextek eller höja bränsla trycket? Vad är mest skonsamt för motorn? Någon som har gjort det? BMWPOWER |
| Jag har kört 50% E85 resten 98 och utan att göra ngt med bränsletrycket! Det fungerar helt OK! Om det är riktigt bra för motorn vet jag inte riktigt men vid lugn landsvägskörning så fungerar det vid hård autobahm så vete fåglarna! om mtorn gillar det! | |
|
grannen körde 100% E85 i sin E34 525, utan ha rört nåt alls i motorn... har funkat utmärkt i dom 3 år han kört på det iaf :P |
|
bm 175 Caddy 1.9tdi dsg-08
Caddy 2.0sdi-04 Toyota Hilux-10 Audi A4 2.0tdi Quattro-09 Bmw 530xd -08 |
Okej låter bra.. Då testar jag också.. Man kan ju inte köra med det bensin priset det är nu.. BMWPOWER |
| Jag kör med 25-30 % etanol i bensinen. Fungerar klockrent och man spara 100 kr per tank. | |
|
Tror ni det fungerar på en E30 89 med? |
|
|
Jag körde på 100% E85 i 320in för nåt år sen funkade hur fint som helst. Fast jag körde då med högre bränsletryck (runt 3,5bar) samt 535-spridare. Perfekta avgasvärden dessutom. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Skulle jag kunna köra på en blandning typ 25% E85 och 75% 95 utan att ändra något? |
|
| Det man tjänar in på priset förlorar man i ökad förbrukning. I slutändan blir nog inte besparingen så stor. Det finns flera trådar om E85 där detta har varit uppe. | |
|
Här finns MYCKET info om etanolkonvertering av bilen + ett eget forum där man kan ställa frågor o diskutera. Länk Här finns en lista på hur mycket olika bilar klarar vad gäller inblandning av etanol. Länk Exempel: 1994 BMW 525 - 60% E85 utan ytterligare modifiering Hoppas det hjälper //amullo --- |
|
|
Jörgen L: Jag sparar ca 100 kr per tank. Det inkluderar den ökade bränsleförbrukningen som för mig är högst försumbar eftersom jag enbart har 25-30% etanol i tanken. |
|
|
på q-star kosrar e85 7,29 om om bilen drar 30% på ren e85 då får vi ett jämförelsetal på 7,29x1,30=9,477kr/l och 95 oct kostar 12,nogonting en 50/50 blandning ger ett liter pris på 9,477+12/2=10,7385 kr, siffrorna är från lördags , en en 60 liters tankning på 50/50 kostar 10,7385x60=644,31 kr medans på ren bensin kostar 12x60=720 kr , ren e85 9,477x60=568,62 , bensin priset pendlar väldigt mycke medans e85 har legat på 7,29 ett havår ett år , på q-star iallafall , körde med 70% (på sommaren) e85 i min förra bil ford scorpio 2,9 -94 Länk |
|
|
Intressant alternativ, låter det som. Vad för mix skulle min bil klara....någon som vet? |
|
|
En ganska generell regel är att en motor klarar 40% etanol i bensinen utan konvertering. Dock så har bmw:s motorer visat sig tåla betydligt mer. Finns de som har kört på 100 % etanol utan att konvertera. |
|
|
LexCom: Det innebär att du köper E85 för 6:03 kr litern. Uträkning: En tank på 60 liter med 30 % E85 innebär 42 liter bensin och 18 liter E85. Bensinen kostar idag 11:59. En tank på 60 liter bensin kostar 695:40. Du tankar för 595:40. 42 liter bensin kostar 486:78. Återstår 108:54 till 18 liter E85. Det blir 6:03 kr litern. |
|
|
Jörgen: Det är bra att du vet var jag tankar och hur mycket jag betalar... Min senaste tank kostade: 55 l 98 oktan á 12,29 = 676 kr 21 l E85 á 7,83 = 164 kr Hade jag ersatt 21 liter E85 med bensin hade det kostat 258 kr istället för 164 kr. Det är en skillnad på 94 kr vid tanktillfället. Blandningen jag tankar kostar 11,05 kr/l i snitt. Den extra kostnaden för ökad bränsle är på min bil ca 0,05 l/mil vilket blir 44 kr om jag kör 80 mil på en tank dvs snittar 1l/mil vilket är ungefär vad jag gör nu. Kvar i besparing blir alltså 94-44 = 50 kr. Det är ändå värt det i mina ögon. Desto större del E85 desto större bli nettovinsten. |
|
kilroy |
Det är långt ifrån säkert att nettovinsten blir större med ökad mängd E85. Det förutsätter att inte förbrukningen procentuellt blir större vid ökad andel E85 vilket jag tror att den blir. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Vilka mackar tillhandahåller E85? Drar verkligen bilen så mycket mer med det bränslet än vanlig bensin? Har fått uppfattningen att E85 förbränns mer effektivt och på så sätt avger mer energi........som rimligen borde betyda mindre mängd bränsle per effektenhet? Är jag ute och cyklar 330 nu eller är det inte så? |
|
|
kilroy: Självklart ökar bränsleförbrukningen ju mer E85 man häller i tanken. Men ju mer E85 man häller i tanken desto billigare blir det oxå att tanka. Bilen skall enligt oberoende uppgift dra ca 30 % mer på ren E85. Omräknat så skulle man då tjäna runt 135 kr netto varje gång man tankar 60 liter. Även om bilen skulle få 55% ökad bränsleförbrukning på ren E85 skulle man ändå ligga på +-0 i bränslekostnad. Plus att man är betydligt skonsammare mot miljön. |
|
| Om det är skonsammare mot miljön är väl svårt att säga utan att specificera vad man menar... För närmiljön är det ju sämre att köra etanol än bensin eftersom bensinarna är renare i vad de släpper ut, men det intressantaste är väl oftast den globala miljön och i så fall är etanolen klart bättre eftersom det inte tillför ny koldioxid till kretsloppet. | |
|
Micke_gbg: Skulle nog säga tvärtom. Att det är bra för närmiljön och sämre globalt Detta eftersom etanolen i princip inte släpper ut något skadligt alls men att skövlingen av regnskogarna i brasilien för att framställa etanolen lär ha en inverkan på den globala miljön. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.