|
|
|
|---|---|
|
Jag har sedan jag köpte min 523 Touring -00 haft vibrationer. Följande har jag gjort: Bytt ifrån vinterdäck till sommardäck, bytt alla beläggen, skivor bak, handbromsbackar runtom och problemen kvarstår alltså... Vad kan vara felet? Jag åker på Yokohama 15" 225 idag med 2,2 fram och 2,6 i tryck där bak. Vibrationerna kommer vid 90 km/h för att hålla på av och till upp till 140 km/h.. De känns mest i ratten och väghållningen. Frikopplar jag motorn så finns vibrationerna fortfarande kvar. På en del sämre vägar blir det värre och på bättre vägar så är det hyfsat.. Men vad kan vara felet egentligen? Nån hade skrivit om silentblock? Är det någon som har bytt dessa och kan dela med sig om lite erfarenheter? | |
|
Hej! Gör en sökning på "vibrationer AND E39" här på forumet och du har att göra ett tag:-) Min E39:a hade svåra vibrationsproblem som försvann efter byte av i stort sett allt vad gäller bussningar i både fram o bakvagn. Gjorde även en 4-hjulsinställning. Helt OK blev det ändå inte förrän jag bytte ut däcken från sletna Pirelli till nya GY F1 D3S (eller nåt) och fick en "riktig" gummigubbe att noll-balansera alla hjul. E39:an är väldigt känslig när det gäller balansen, så det enda som duger är "noll" i balansmaskinen... /Magnus Min pärla: Länk |
|
| Men finns det sätt som man kan göra i körningen osv så man kan utesluta vissa saker? Ser man om silentblocken är dåliga om man hissar upp bilen? | |
|
Ett tränat öga kan säkert se en hel del under bilen, mina gör det inte:-( Kan varmt rekommendera Joakim på "Göteborgs Bilservice", mittemot bilprovningen i Partille för en koll och ev byte av bakvagnsbussningar o dyl. Han har visserligen telefon, men svarar sällan/aldrig, så det bästa är att åka ut till honom direkt. Morgnarna/förmiddagarna är han oftast o hämtar delar, men resten av dagen brukar det sällan vara några problem /Magnus Min pärla: Länk |
|
|
Har vart under bilen och kikat... Ringde även bmw i borås som sa att silentblocken är vanligast om man kan utesluta hjulen... Var under och kände... men som sagt.. väldigt svårt att känna... Det är väl silentblocken som är runda och har diameter på ca 7-8 cm? (Svart gummi) sitter fast med en typ 15 el 16 mm bult? Nån som har bytt dessa? |
|
|
det er inte svårt alls att känne om dom er skitne ... en kofot inn mellam den underste platta och gummit och vrida lite om den beväger sig mycke er den färdig... jeg håller på att byte mina just nu det er et skitjob som f** om man inte har rätt värktyg .. men en tigersåg, hammare och en kil .. då kan det gå men det er tidskrävande |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.