AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.864

Byta reg nummer

Finns det möjlighet att byta registrerings nummer så man får slutsiffra fem och besiktningstermin Maj-Sep?
Och vad kostar det isf?
Då behöver man ju bara bes vart annat år iom att jag bara kör mellan 1maj och 30sep
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej, det går inte att byta registreringsnummer utan mycket speciella skäl.
Hur får du det till att du bara behöver besikta vartannat år?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Besiktar jag maj 2006 så kan jag ju köra till sep 2007 och behöver inte bes förrän maj 2008
Det känns ju lite onödigt att bes vareje år om man som jag kör max 200mil /år
Det borde vara som med släpvagnar och husvagnar
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Med tanke på hur stor del av bilarna som blir underkända är det nog ingen god idé att ändra inställelsen till vartannat år istället för varje år.
Med motorcyklar kunde jag förstå det med tanke på en låg underkännandefrekvens, men absolut inte med husvagnar och släpvagnar...

Jeppe

Jesperado, Nej det var inte så jag menade utan att om man besiktar en husvagn i t.ex. mars så var man tvungen att bes senast mars nästa år oavsett vad man har för slutsiffra.
Jag glömde bort att dom har ändrat reglerna för slävagnar och husvagnar.
Tyskland har ju en bra grej, att man kan registrera sitt fordon som entusiasfordon och då få andra skyltar, vit botten med röd text tror jag det är som Tyskarna har.

Något liknande skulle vi ha i sverige och dessa fordon skulle det ju räcka att bes vartannat år som med fordon över 30år på nacken.
Visa användare
234
Morgan Hasselkvist
B10 V8 #041 2001
AlpinaCS #002
Jag har samma problem jag har slutsiffra 7 och ska ta ut bilen nu i maj och i juni eller om det är juli så ska man besiktiga bilen igen hur kul är det.
Det är ju inte klokt...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Liemannen: Aha, då förstår jag.
Tyvärr tror jag att det skulle bli problem med en sådan inställelse för personbilar. Folk har redan idag problem att planera och beställa tid för besiktningen, med en inställelseperiod som sträcker sig över fem månader. Man kan ju bara tänka sig vilka problem det skulle bli när det är ett definitivt datum, förmodligen vill flertalet även dra ut på det i det längsta. Dessutom skulle det nog bli väldigt ojämn spridning över året, med allt det skulle meföra när det gäller köer och väntetid.
Det är en sak med släpvagnar och motorcyklar, men de flesta behöver sin bil dagligen...

Jeppe

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Liemannen:

Om jag förstår dig rätt så var din tanke som följande:
Med slutsiffra 5 kan du besiktiga i maj 2006 och köra ända till september 2007 på den besiktningen. Kör du bara maj-september så klarar du dig alltså med att besiktiga vartannat år. Nästa tillfälle blir maj 2008.

En sommarbil ska med andra ord ha slutsiffra 5 helst =).

Visst är det bra att besiktiga varje år men en del bilar rullar 5000 mil på ett år, andra 200 mil på ett år. Förutsatt att man kollar det man själv kan kolla så är ju chansen att något ska slitas ut mindre om man kör mindre.

Byt bil till en med slutsiffra 5 =).

//Stenback
Stenback, Precis så menar jag.
Ska man ha en sommarbil så ska slutsiffran vara 5.
Byta bil vill jag inte så jag får väl leva med detta problem iom att det inte går att lösa med nummer byte.

Tack för svaret Jesperado.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det går att byta registreringsnummer, men dels är det en smula omständigt o dyrt, dels kan man nog inte räkna med att få välja slutsiffra i alla fall.
Jag äger en 518i E28 -87, som mellan -87 och -91 hade sitt ursprungliga regnummer. -91 flyttade dåvarande ägaren till Norge, och tog med sig bilen och reggade den i norge. När han flyttade tillbaka -94, och fick blen återregistrerad i Sverige, ficke den ett helt nytt regnummer. Jag har nog den enda svensksålda 87:an med ett registreringsnummer som börjar på P....

/// Gunnar E.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Liemannen, Rätt, men fel skylt..
Tyskarn har samma skylt dock står det efter nummret tex.
5/10 . 5an ovan och 10 under, vilken byter man får köra måndad 5-10.
Jörgen,
Jag pratade med en person som hade likadan skylt som den på bilden och frågade varför han hade röda bokstäver och siffror, och förklaringen jag fick var att det var en entusiastbil.Bild---> Länk

En "vanlig" tysk skylt med utseendet som Jörgen talar om är ett fordon, vilket som helst, som har en "fast avställningsperiod". Vanligt på cabbar, husbilar MC osv. Den röda skylten som Liemannen talar om är just "entusiastfordon". Ett sådant fordon får användas året om, men användandet är starkt begränsat. Man får t.ex. lov att köra till och från bilträffar, men inte till och från affären för att handla. Reglerna för dessa skyltar är liknande de regler som ställs för bl.a. flera svenska veteranförsäkringar, dvs endast "rena nöjesturer".

Den tyska "entusiastskylten" med röda tecken är precis likadan som den tyska "handlarskylten", med skillnaden att ett entusiastfordon alltid börjar med "07" och en bil försedd med "handlarskylt" alltid börjar med "06".
Tillägg: Tyskarna kallar ibland entusiastskyltarna för "07-Kennzeichen".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.