AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
867

Besiktningsfråga bakljus slutrör o stenskott

ja
63
jawestyle
520i Sedan -93
Okej..så här är det.
Jag köpte ett set svarta baklyktor från Hella, kom över dom på ebay för 600 spänn..Svenska leverantören skulle ha 3995, så jag kände mig tvungen att köpa dom.
Jag skall besikta bilen i Maj, är det smartare att byta ut framblinkers (till vita med orange lampa) och dom tonade bakljusen från Hella EFTER besiktningen, eller är glasen från Hella godkända och E-märkta?

Jag har också ett stort stenskott, efter att en lastbil med knytnävsstora stenar som tappade en sten rakt på min vindruta..
Är det något som SBP bryr sig om?

Om man sätter på ett kromat slutrör, som absolut inte har någon effekt, förutom att den döljer den fula avgaspipen, är det något som SBP lägger sig i?

Tacksam för svar! =)

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Titta själv efter E-märkningen på glasen, men jag har aldrig sett någonting tillverkat av Hella som inte varit E-märkt. Tänk på att de flesta eftermarknadsglas för baklyktor saknar inbyggd reflex, då måste man komplettera med lösa reflexer.

Stenskottet beror på var det sitter och hur stort det är. Sitter det i förarens direkta siktfält (ett fält som är 30cm brett och 20cm högt rakt framför föraren, vanligtvis med basen i höjd med rattkransens ovansida) får det vara max 10mm i diameter för att inte föranleda ett underkännande.

Slutröret har ingen betydelse.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ja
63
jawestyle
520i Sedan -93
Perfekt, tack så mycket, då ver jag!
Hur är det med blinkersglasen då?
Får dom vara vita med en svag svart toning, om själva lampan fortfarande visar orange?`

Tack!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om de är tillverkade och E-märkta på det viset så får de det. Man får aldrig ändra utförandet i efterhand med t.ex färg eller tejp...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.