|
|
|
|---|---|
|
Som sagt,någon som vet hur högt bränsletrycket ska vara på en 525iA -93..testade igår 3.3 bar vid tomgång och 3.8 vid gaspådrag.... Har nämnligen haft problem med för höga avgasvärlden och provat byta:lamda,tänstift,luftfilter,olja,oljefilter... Blev något bättre med tänstiftbytet men är ändå ganska mycket över.någon som har tips om var jag ska börja leta?byta insprutingsboxen? | |
|
Det har inte med trycket att göra för ju högre tryck desto bättre förbränning. Men om inget av det du nämd hjälper inte så kan det oxå vara spridarna. Har du testat "injection trim"? en röd flaska som finns på mackar eller en silver(mins inte vad det heter)... Brukar hjälpa. |
|
|
hmm...jo men om bränsletrycket höjs förbränns det ju mer bränsle=mer avgaser?eller? jo har provat med nåt som hette "injector cleaner" men blev ingen märkbar ändring i avgasvärdena iaf...men kan man inte prova strypa bränsleflödet eller ngt,skulle behöva få den genom avgastestet åtminstone... |
|
| du sk aha runt 3.5 bar så det är helt okej. Du skulle kunna kolla kallstartssensorer med mera. Kolla även så att du har ordentligt med kylarvatten i bilen, annars kan kallstartssenorn strula. | |
|
ok kollade just kylvätskenivån,var faktiskt i lägsta laget...men är kallstartssensorn verkligen så känslig?temperaturen har enligt mätaren varit normal dvs... hade annars vid senaste avgastest Co 1.4 hc 255 lamda 0.99 |
|
|
drar den mycket bensin? martin |
|
|
ja landsvägsförbrukningen är i snitt 10/100km och stads förbrukning 15-20 kanske:) är ju en automat,touring iofs så vad kan man vänta sejj.. ska testa lufta kylsystemet nu och göra ett nytt avgastest i veckan så får vi se... Mvh Fredrik |
|
|
15-20 på stan? Det låter för mycket! det måste vara nåt fel eller så gassar du hela tiden! Min V8 drar max 16 på stan o jag har inte lätta foter. 525:or iAT drar så där 10-11l/100km vid blandad körning enligt modelguiden... |
|
|
skulle ju kunna vara kallstartsgivaren då... inte dyr på exempelvis mekonomen och lätt att byta. mvh Martin |
|
|
ok ska prova byta kallstartsgivaren och se vad som händer... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.