|
|
|
|---|---|
|
Jag har sedan i höstas en E34 (540) och den går (förstås) som en klocka. Dock undrar jag lite över ACCn. Bilen är utrustad med dubbel ACC (förare och passagerare) och jag trodde ju i min naivitet att det liksom på E39:an bara var att ställa in temperaturen på vad man ville ha och trycka på "AUTO" så skulle det fungera. Under hösten och vintern har jag ibland under längre resor misstänkt att ACC:n ej har fungerat så, men har verkligen fått det bekräftat nu när värmen har kommit. Enligt en kompis till mig så skall man ställa fläktreglaget i antingen det lilla hacket mellan låg effekt och noll eller i det lilla hacket över full effekt, men inget av dessa lägen verkar lösa problemet. Jag har naturligtvis kollat i manualen, men blir inte klokare för det. Är det någon som vet hur man skall göra eller om mitt system på något sätt är trasigt? Vore mycket tacksam för svar. | |
rsarits |
På E34 ställer man fläkthastighetetn själv, utom vid defrost, då den skall gå på max av sig själv. Automatiken styr bara hur mycket värme/kyla som kommer in, samt ställer om spjäll för att reglera vart värmen/kylan kommer in. Om du trycker på "defrost" knappen, så skall all luft komma på vindrutan, värmen skall gå på fullt, fläkten skall gå på fullt och elbakrutan skall starta. Fungerar inte detta, så får du nog se över styrenheten till ACC:n |
|
Ok, tackar! Då verkar det som om den fungerar. Dock undrar jag ju då av ren nyfikenhet vad de små hacken ovanför max och mellan min och noll på fläktreglaget är. Vet du det också? |
|
rsarits |
Såvitt jag märkt på min, så är det som följer: Hacket mellan "min" och fläktdrift= Ingen fläkt, spjällen för luft öppna som vanligt. Med vredet i läge "0" så stänger den spjällen oxå= Ingen luft in i kupen, även om du kör. Hacket vid "Max" = Nödläge, den kopplar ström direkt till fläktmotorn, används om varvtalsregleringen pajat. |
| Den går även faktiskt aningen snabbare efter klicket på max än vad max med varvtalsregleringen, så det är väl bara en ren MAX knapp. Men som sagt, den fungerar ju också som en nödfunktion när fläktsvärdet jävlas | |
| Ok, då vet jag! Tack så mycket för hjälpen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.