|
|
|
|---|---|
| hallå alla igen tänkte fråga om det är svårt o byta kamrem på min e30 325 tänkte göra detta innan nått kanske händer med bilen (om nu man tar den ut på en längre sväng) ? | |
|
Av vad jag har hört så är det ett rent hellvete att byta kam i den. Grannen hade en E30 323 som han skulle byta till en Dr. Schrick(?) kam på. Han lämnade den till en vanlig verkstad, men det slutade med att en kille som bara mekar bmw fick åka dit. Att ta isät var inga problem, men att sätta ihop gick inte lika lätt. Specialverktyg ska tydligen krävas, och ett extremt stort kunnande. Tog för övrigt den väldigt duktige BMW meken 20 timmar att få den körklar... Rätta mig gärna om jag har fel, men det är inget man gör hemma om man inte är väldigt duktig! |
|
| Ha ha ha, vilken dundertabbe av mig! Läste kammen inte kamrem!!! Ignorera mitt förra inlägg tack! | |
|
Svårt är det ju inte,beror ju oxå på hur duktig du är att mecka? Men med en rep-handbok och bra verktyg så är det lätt som en plätt :) hjorten |
|
|
Jag ska strax bort och skruva av toppen.troligtvis så har topplocks packningen gått eller i värsta fall en spricka i toppen. För att komma åt å byta kamrem så bör du först skruva av huven för att få bra arbetsutrymme,sen ska kylaren tömmas och tas bort. Efter det så ska fläktremmen,nedre remhjulet och eventuellt generatorn bort,därefter så kan man lossa kamremskåpan. Det man ska vara noga med är övre och undre dödpunkt står rätt innan man lossar remmen,sen att man får dit den exakt likadant. Och att man sen kan vrida kamremmen ett kvarts varv på det största mellanrummet för att se att den är tillräckligt spänd. Mer än så kan jag inte tala om hur man ska gå tillväga för tillfället,men det underlättar nog en hel del att ha en reparationshandbok. Jag har säkert glömt eller missat nått att skriva,samt att andra har säkert flera synpunkter och tips på detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.