|
|
|
|---|---|
|
Hej Hjälp!! Va ute och rattade m3an idag och när jag kommer hem hör jag att det knackar under huven på tomgång. Ljudet kommer från främre delen av motorn runt första cylindern, under ventilkåpan. Frågan har säkert ställts flera gånger men hittar inget bra via sök. Kan någon hjälpa mig med vad som kan ha hänt?? Hade bilen på diagnostest på bmw i fredags och dom sa inget. Har inte hört ljudet tidigare och upplever inget effektmässigt. /filip | |
|
Sök på VANOS så hittar du en hel del att läsa om det. Mvh Jojje |
|
| Hade liknade problem på min 325a d knackade där oxå åkte till bmw mwn dem hittade inget... sen så ryckte jag lite i tändstiften då vissade de sig att några stift satt lite lösa.. skruva åt dem sen försvann knack ljudet... | |
| Ujuj hoppas inte det är en vevstake. In med bilen på BMW och låt dem få lyssna på den. Du kan ju alltid köpa dig ett mekanikerstetoskop så du kan lokalisera exakt varifrån ljudet kommer.. men det där låter så pass allvarligt så jag skulle lämna in kärran omgående.. | |
|
Kollade lite mer idag och inget ljud när den är kall. Men när oljetemp närmar sig ca 90 så låter det. Ngon som har en teori? |
|
|
Rätt intressant det här med knackljud i bmw-motorer. Min M3:a började knacka rejält när jag backade ut den en dag. Det lät som ventilerna slog i. Ungefär som en gammal volvo kan låta. felsökte länge och väl men hittade inget. Uppskrämd av alla Vanosinlägg och vevaxelproblem tänkte jag att detta blir DYRT, TILLS jag av en anledning råkade trycka till med handen på kylarn. Då blev det helt tyst. Det var fläkten som slog i någonstans. Hittade felet och fixade. Knäppte fast kylarpaketet som lossnat. Kostnad: inte en spänn. Petrob ------ M3 Cab |
|
| Jo det vore ju drömmen. Ljudet följer dock varvtalet och "takten" är den samma. | |
|
Hej ffr är det ett metaliskt ljud? Petrob ------ M3 Cab |
|
| ja det kommer ju från motorn. Ungefär som något knackar mot kåpan men knacket följer varvet - ökar i slag. Om man gasar till så ökar slagen för att sedan gå ner fort med ett rasslande ljud. Det hördes inte lika klart idag men igår va det till och med några kompisar som påpekade. Det konstiga är att inget märks på bilens gång. Har dock inte haft bilen länge - 3 dagar. | |
| OCh du märkte inget när du köpte bilen ? Ring säljaren av bilen och fråga, det här är garaneterat nåot denne är medveten om ... | |
|
Börja med att ta bort drivremmarna till vattenpump/genetrator/Ac-pump samt sevopump o starta bilen en kort stund, säg 20sek. Är ljudet borta så sätter du tillbaka remmarna en efter en, på så vis får du reda på vilken del som ger det knackande ljudet... Hjälpte tidigare en kille som hade "knackljud" från motorns främre del, han befarade att kedjan var på g....Efter att vi hade tagit bort samtliga remmar så fanns inte ljudet där längre, det visade sig vara servopumpen som glappade en aning, löstes genom att vi sträckte remmen lite-lite mer, dock kommer han få byta pumpen förr eller senare även om den inte läcker... |
|
|
Du kan testa och göra ett oljebyte samt filter. Så du vet att det är fräsh samt rätt olja i. Detta har faktiskt hjälpt många, för jag antar att du har kollat oljenivån? Petrob ------ M3 Cab |
|
|
Nej det gjorde jag inte. Hade den som sagt på diagnos hos bmw och dom sa inget. Gjorde komp.prov på bilen och allt såg bra ut. Olja är bytt varje höst innan avställning - castrol tws Va på tre ställen idag för att kolla. Slutade på Aros Auto med Vanosproblem.... Tre stycken lyssnade på bilen och vanos var ordet... pittstop också!! /Filip |
|
| Ajdå.. fått nån prisuppgift för byte ? 20.000 eller något liknande va ? Vad har du för årsmodell på kärran ? | |
|
Låter skittråkigt. Lite surt efter så kort ägandeskap. Ringt och pratat med förra ägaren? Petrob ------ M3 Cab |
|
| Ja i detta fallet hade jag kontaktat förra ägaren och bett om en förklaring. Varför inte ringa runt till verkstäder där du köpte bilen, kanske någon har pratat om detta med tidigare ägare. Kanske har även förra ägaren vetat om problemet men chansat att sälja bilen ändå? Ni borde väl ändå kunna komma fram till än förlikning gällande reparationen. | |
|
Att vanosen rasslar på en M3 3.2:a är ju mer regel än undantag. Fullt normalt! Prova med att byta till ny och rätt olja. Går bilen dåligt? Rycker hoppar på tomgång? Rasslar det fortfarande efter oljebytet så är det antingen kedjan eller sträckaren som behövs bytas. Börja i den billiga ändan med ett oljebyte. Mvh Björn Länk |
|
|
Bilen är entusiastkörd ca 500 mil om året. Varje år är oljeservice gjord med ny tws olja. Har nu haft fyra bmw anställda för att lyssna på bilen och ytterligare 3 på telefon för konsultation. Har haft några olika förslag bla kedjespännare. Men dom som lyssnat har sagt vanos. Hade bilen på diagnos hos bmw själva innan köp och dem sa inget. Har dock pratat med ansvarig och tror jag kan få lite pengar tillbaka. Riktigt dåligt... Köp i god tro är dock inte giltigt längre så kan nog inte göra något åt köpet. Bilen är riktigt fin och jag är riktigt nöjd förutom detta såklart.. Men men, det är väll bara å hosta upp mer pengar och njuta av våren... |
|
|
Surt med sådana kostnader. Har ej haft så höga, men på tre veckor har det nu blivit: nya 265 bakdäck till m3, byte silentbussningar samt inspection 1. Dessutom nya däck runtom till min T-gula och stor service. Det gör ett gõtt hål i plånboken dessa bilar. MEN, pengar skall rulla så varför inte på något roligt. Petrob ------ M3 Cab |
|
| Kan man lugnt säga. Tråkigt att andra planer måste skjutas pga detta. Får förhandla ett bra pris och passa på att göra lite andra saker samtidigt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.