|
|
|
|---|---|
|
Min BMW är utrustad med integrerad glasantenn vilket innebär att bilen har antennförstärkare. Fick Kenwoods KVT 725 dvd installerad och har upptäkt att radiomottagningen är apdålig. Kan de ha missat att koppla denna på något sätt? Hur kan jag lösa detta själv? Någon med koll? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk | |
|
Kollade idag och antennförstärkaren har ström. Ruskigt dålig mottagning fortfarande dock... Blir väl till att montera bort telefonantenn och sätta dit en riktig i stället. Så här kan man ju inte ha det. MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Telefonantenn? Trådarna i rutan inkl anpassningskretsar och förstärkare är avsedda för radiomottagning AM-FM och urdåligt skall det inte bli om kablage och förstärkare är OK. De flesta vill inte ha långa sprötantenner idag, även om de otvivelaktigt ger bra mottagning. Det låter som nånting är knas med bilens antenn. FP |
|
|
Folke. Kanske beror på att bilen är solfilmad då? Filmen innehåller ju metaller så kanske det har med det att göra? Jag har telefon antenn orginal på min bil. Den är förberedd från fabriken med den. Dock har inte bilen telefon så då tänkte jag att jag kan byta ut denna. Känner flera som tycker de har kass mottagning i deras E34 så det verkar inte bara handla om min kärra. MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Kan stämma att viss solfilm innehåller en tunn metallfilm, annars är det mest förekommande i glasrutor. Leverantören bör kunna lämna besked. Telefonantennen, sitter den på glasrutan eller i plåten? Glasantennerna är avstämda för telefonens frekvenser, funkar inte på FM-bandet. Det finns speciella FM-antenner för glasmontering men de funkar sådär, ingen vill ha ett 70-80cm spröt på rutan heller. Stämmer att det förekommer problem med originalantenner i rutorna, inte sällan beroende på saknad ström till förstärkaren (mottagningen blir i stort sett noll) eller halvdålig mottagning beroende på fel i förstärkaren eller anpassningskretsar och kablage till dessa. Även avbrott i värmetrådarna förekommer. FP |
|
|
Folke- Teleantennen sitter i plåten. Radioantennen sitter i vänstra bakrutan. MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Då kan du byta ut sprötet på telefonantennen till en rak pinne utan spolar osv på c:a 75cm samt byta kontakt i andra änden till en som passar i stereon. FP |
|
|
Folke- Du som är duktig på sånt här: På min Telemodul som satt i bak på bilen finns det faktiskt en FM/AM hona. Vet inte om du har sett en teleantenn från E34, den ser ju lite speciell ut... Kan de ha kombinerat två antenner i en men en inbyggd antennförstärkare i telemodulen? Kanske ska koppla in den igen och testa... MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Det finns några sådana varianter på kombinerade antenner osv, du kan gärna testa med att ansluta på uttaget för AM/FM. På tyska bilar ser man fortfarande rätt ofta dessa kombiantenner med spolar osv i en eller två långsmala "klumpar" på sprötet. FP |
|
|
Folke- Precis vad jag har på min bil. Kan det vara så alltså då? Kombiantenn? Ska testa att koppla in denna i morgon då... :) MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.