|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en M3 E46 -01 sv-såld på gång, dock lyser motorlampan emellanåt och killen som äger bilen påstår att den började med efter mappning och borttagning av hastighetsspärren på bilen, finns det någon kunnig på forumet som kan svara på om det kan bli så vid mappning? Bilen har besiktigats och varit på felsökning hos bmw utan anmärkning. /Micke BmwCS nr05419 Länk | |
|
Någon måste väl ändå ha kunskap om detta? /Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
| Jag skulle tippa på att det är en tändspole som är dålig. Tändspolarna har det varit mycket strul med på e46 och då lyser motorlampan gult. Har just fått samma problem på våran m3 och ska lämna in den i veckan för kontroll och byte av tändspolar. | |
|
ryk 330xi: Gick er bil dåligt eller så, klarat besiktningen som denna? Är det en E46 M3:a ni har? Mvh/Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
|
Det är en e46 m3. Man ska inte klara en besiktning med den gula motorlampan lysande (indikerar fel avgasvärden). Bilen går bra nu fast lampan lyser men om man kör den på varvskyddet så går den dåligt ett tag efteråt, vet inte om den går in i nödprogramet eller om det händer något med tex en eller flera tändspolar. Det kan finnas en massa orsaker till att den indikerar fel avgasvärden så att det är en tändspole är jag absolut inte säker på men jag skulle satsa en slant på att det är problemet. |
|
|
Killen säger att han har papper från bmw-test i deras dator som inte hittar något fel på någon komponent, kanske ljuger för mig men jag vill vara mer säker innan jag slår till, bilen är grymt fin annars. Kan bilen gå som den ska med trasig tändspole/spolar? låter konstigt. BmwCS nr05419 Länk |
|
|
Med största sannolikhet skulle jag tro att något är fel om lampan lyser, men det kan som sagt finnas många oliga saker. På min förra 330 lyste lampan bla för spricka i grenröret, tändspolarna ett par gånger och några andra saker som jag inte kom ihåg nu. Är tändspolen helt trasig så borde den inte gå riktigt som du säger men jag är aldeles för okunnig om hur det fungerar för att utala mig något om det. För min egen nyfikenhets skull så vore det intressant om du drog upp den på varvskyddet och såg om den gick dåligt efter det. Jag ska ringa bmw imorgon för att få en tid så dom kan kontrollera våran bil, kan medela sedan vad det var för fel på den. Själv gissar jag på en tändspole men kan ha helt fel |
|
|
Okej, ska kolla och väntar på ditt svar imorgon. Tack så länge. BmwCS nr05419 Länk |
|
| Imorgon kommer jag inte att ha något svar, jag ska boka tid för koll imorgon så det kan nog ta en vecka eller så innan jag får lämna in den. | |
|
Jag får söka vidare utanför forumet i veckan för det ska stå en M3:a på uppfarten snarast, kanske hoppar denna men det var en av få sv-sålda jag hittat, inte för att dt är ett krav men men. Om någon annan vet något ang. detta är jag intresserad. /Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
|
Vem har gjort mappningen? Om motorlampan lyser så är det ju för att något inte fungerar. /RS2 |
|
|
Jag vet inte vem som gjort detta, bara att säljaren säger att det kan bli så här vid denna typ av mappning, låter inte bra tycker jag. BmwCS nr05419 Länk |
|
|
Micke169: Skit snack ifrån Säljaren tro mig... Kolla upp vad som är fel och kontakta sedan säljaren igen om han har ljugit om något dolt fel. MVH Patrik |
|
|
Jag köper inte bilen, får leta vidare. riskok: Grym bil du har! Mvh/Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
|
Micke169: Det finns en M3 på autopower Sv-såld till salu det kanske kan vara något? |
|
|
Pratade med ifsfun Jocke Q som chippar bilar och han sade att det inta var helt ovanligt att motorlampan kunde lysa efter mappning men jag köper inte bilen innan det är fixat iaf. /Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
| Sa han varför den lyser i sådana fall? Om det inte är ovanligt efter mappning bör han ju veta varför den lyser. | |
|
Den kan lysa för att dessa bilar är extremt känsliga på avgaserna och varnar för minsta fel, om den är taskigt mappad kan den ge taskiga avgaser och lampan lyser, jag vet inte men jag har ringt både bmw och div. mappare/chippare och m3:an är tydligen känslig, dock skall inte lampan lysa om det är riktigt gjort. BmwCS nr05419 Länk |
|
|
Okej det låter rimligt att det är en dålig mappning isådana fall. Jag lämnade in min bil imorse och den indikerade mycket riktigt en tändspole. Tändspolarna har ju varit ett stort problem och om det var en viss beteckning på dom så byttes alla ut mot några som inte ska ha lika mycket problem. Som jag förstått det nu så kan tändspolen vara lite dålig men fungera på lägre varv, när man sedan belastar motorn krävs mer ström till spolen och då börjar den kinka. |
|
|
ryk 330xi, vet du vilka årsmodeller detta drabbar? Samt om det går som goodwill även när garantin gått ut? |
|
|
Nej jag vet inte vilka årsmodeller det gäller. Det går inte på goodwill efter garanti, sen kan det ju iofs finnas någon som fått det men jag får det inte nu och fick det inte på 330 heller. Jag har fått för mig att det kan gälla årsmodeller ca 01-03 någonting men jag kan vara helt ute och cykla så ta inte dom uppgifterna på något allvar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.