AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.455

Hur montera aluminiumpedaler?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
hej hopp:)

Jag har införskaffat aluminiumpedaler från Sylabilen till min E39 -02. När jag idag skulle montera dem (soligt och varmt:) så stötte jag på problem. Jag har en automat dvs. gas- och bromspedal. På bromspedalen så skall det nog funka men min gaspedal är 2,5 cm för kort (höjdled). Aluminiumpedalen är 23,5 cm hög medans den befintliga bromspedalen bara är 21 cm hög vilket gör att de övre hållen som skall borras/fästas hamnar i tomma intet.

Nu kan ju inte jag vara den första som monterat aluminiumpedaler i min bil (eller försökt rättare sagt:) hur skall jag lösa problemet. Är original aluminiumpedalerna kortare än icke original?

Tacksam för all hjälp:)

Vh/Kermit.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hmmmm......

Är det verkligen ingen som monterat aluminiumpedaler (kopior) i sin automat?

/Kermit.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jodå men då var aluminumpedalen för kort istället :)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hasso: Aj, fan. Vad konstigt att de som tillverkar kopior inte kan få till rätt längd. Vilka hade tillverkat dina/ eller var införskaffade du dessa? Vet inte vem som är tillverkare till mina, köpte de från stylabilen.se. Har funderat om man inte kan limma dit pedalen upptill och skruva fast den i nedertill. Hade din ursprungliga gaspedal samma mått som min (längd 21 cm hög, 7cm bred i nederkant, 4cm bred i överkant)?

Har du ngn bild, vore kul att se hur du fick till det:)

Vh/Kermit.
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Grodan:
Monterade aluminium pedaler på min bil för så sent som en vecka sedan. Jag köpte iofs delarna av bmw så jag hade inga problem ;)
Men vad jag tänkte dela med mig av var att det skiljer på om man har en vanlig gaspedal med samma sorts upphängning som kopplingen och bromsen eller en gaspedalmodul.
Jag har det senare och då våra bilar är av samma snitt kanske du har det med? Det kanske är det som spökar? Att det skiljer i längd beroende på om man har gaspedal eller gaspedalmodul.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
A_Persson: Du har nog rätt där:) Min gaspedal ser ut som följer: ----->Länk och kallas Accelerator Pedal Module. Enligt RealOem, så kan man montera aluminiumpedaler på denna sorts gaspedal men att man EJ bör montera sådana på följande pedal:------->Länk Varför vet jag inte men som sagt jag har ju inte den typen och det har uppenbarligen inte du heller:)

Jag har nog kommit på en hyfsad lösning. Jag kommer limma fast gummit på själva aluminiuminlägget och sedan skruva fast de nedre skruvarna och limma fast den övre delen direkt på pedalen. Det borde funka.

Tack för tipset/erfarenheten.

Vh/Kermit.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mina 540 pedaler passade iallafall perfekt.:)
Länk
Däremot så var var det nån cm kort på 528an.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hasso: På din 540 såg det perfekt ut, det såg också ut som du hade samma typ av gaspedals modul som jag har på min automat. På din 528 däremot skulle nog min aluminiumpedal passat som handen i handsken, på den såg det ut som du hade den andra typen av gaspedal ( accelerator Pedal Assy-potentiometer.

Det lutar åt att jag fått fel typ av pedal till min bil helt enkelt. Får se om jag monterar dem på det sättet jag tänkt eller om jag retunerar dem till stylabilen.se.

Hasso: Hur hög är din AC-Shnitzer gaspedal? Är det original/kopior? Var införskaffade du dem? Vid montering borrade du väl rakt igenom pedalerna eller?

Tacksam för tips:)

Vh/ Kermit.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Köpte dem på börsen av en privatperson för nån 500 hundring äkta knappast men jag ser ingen skillnad :)
Jag borrade rakt igenom
Vet ej fnv hur hög den var.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hasso: Okej, då vet jag. Jag ser ingen skillnad på dina kopior mot original, och nere i fotutrymmet så bryr åtminstone jag mej inte så mycket om ifall det är original eller kopior. Snygga är de ialla fall och säkert funktionsdugliga:)

Dina pedaler såg mycket snygga ut:)

Vh/ Kermit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.