|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
oreo. Jag köpte CanBus och Kabeln från BRL och den gick på ca 3500kr men de är de som kommer från ascap. De finns lite olika varianter på de och ratt styrningen funkar inte med min nakamichi men jag tycker inte nått större problem. Adaptern kommer även den från Brl 500:- men de kan finnas billigare i andra ställen. Att montera i Butik så är det en kostnad på ca 300-500 kr i timmen. De tar ca 3 timmar att pyssla med fram systemet och Huvudenheten tog lite mer tid eftersom de är dragna nya kablar och canbussen skulle få plats. |
|
|
henel321. Jag har femkanalsteg och den styr hela fram systemet + 8" subben som sitter på högra sidan där förstahjälpslådan sitter. Där är basen i en låda. Som du kan se i bilderna jag har på min sida. Huvudenhet spelar sen orginal högtalarna efter behov om de sitter någon bak. Men jag gillar att ljudet kommer fram och de är där de ska låta bra. Basen under stolen spelar grymt bra fast de är orginal , så man skulle faktist klara sig utan subben oxå. Kicker Basen 8" är liten men fyller ljudet bra och gillar den mer än den 12" jag hade innan och ett plus att jag har plats i bagaget som jag inte hade innan. Den är rappare i ljudet och bas finns det gott om. Har du grundljud systemet så har du nog inget slutsteg och byte av stereo är lättare på den. Canbus låda kanske behövs inte heller om jag minns rätt. Ca priser på montering är från 300-500 .. |
|
| henel321: Om du ändå skall byta ut HU samt ev montera steg så finns det inte ngn anledning att köpa 2-Ohms högtalare , frågan är om inte 4-Ohm:are med hög känslighet(lättdrivna) skulle fungera bra ihop med original systemet också! | |
|
speedy68: Tack för info. Beställde just den enklare varianten av CANBUS utan rattstyrning (Dietz 61010 + 61033) samt adapter från Tyskland. Gick totalt på 1750:- inkl frakt och postförskottsavgift. Monteringen i min kommer säkert att gå på en del, då jag förutom framsystemet och huvudenheten även kommer att byta sub under stolen (mitt framsystem är trevägs) samt montera två steg och en aktiv subbas. Tror du att två dagar (16 timmar) kan räcka för detta, eller kommer det att ta mer tid? Hur lång tid tog de på sig totalt när de gjorde ditt jobb? //Örjan C |
|
|
Byt ut huvudenheten är inget alternativ, jag tycker inte det blir snyggt med andra så det är en ren estetiskt grejj faktiskt. :) Jag har dock blivit väldigt osäker, förstärkaren är ju på 4 x 25W till BMW Professionalsystemet. (Det är exakt likadant för E87/E90/E91 om jag förstått rätt?) Frågan är om denna "förstärkare" sitter direkt i huvudenheten eller sitter det en separat förstärkare bak även på detta system? (Jag har faktiskt inte haft tid att kolla.) Om inte så känns det ju som det kan bli jobbigt att koppla in ett extra steg. Är det så att högtalarna i dörrsidorna sitter seriekopplade på samma kanal? Därav att man använder 2 Ohm istället för 4 ohm? Asgarv, ju mer jag tittar desto mer osäker blir jag. :D /H |
|
|
Nu är jag fullständigt avhängd och bortkollrad. Professionalsystemet har ingen förstärkare bak åtminstone, det vet jag. :D Däremot får jag inte ihop vilket effekt professionalsystemet slänger ur sig och vilken impedans orginalhögtalarna är. 4 x 25W säger spec:arna från BMW. Men hur är det då med 6 högtalare? Speedy68: Du som tagit bort dina orginalhögtalare, vad var det för något som satt där? Någon annan som vet? //H |
|
| Professional eller buisness säger endast vilken radio du har inte om du har förstärkare eller inte , förstärkarna finns i två utföranden: HIFI system samt HIFI system Professional DSP som även har andra högtalare jämfört med standard stereo-systemet. Högtalarna är inte seriekopplade då detta skulle ge mono ljud samt att fader/balans då inte skulle funka ev är de två högtalarna som sitter i samma dörrsida seriekopplade men det var kanske så du menade fast du skrev "dörrsidorna"? På en förstärkare med 4x25W Kan man koppla in 12 högt eller mer eftersom de är kopplade genom ett passivt delningsfilter som delar upp varje kanal i t.ex diskant , mellanregister samt bas. | |
|
oreo. Det var billigt för Canbussen. Hade gjort likadant om jag hade vetat mer. Ca 10-12h tog det att montera allt, så 16timmar borte räcka, tror ändå att de går på mindre tid. Ska kanske oxå fixa basen under stolen senare. Nu hör man basen och de känns . Det kunde man inte med orginalet. |
|
|
Hewi: Tack för förklaringen. Tänkte inte på det där med delningsfilter. (Jag är nybörjare på et här ursäktar jag mig med.) Radion är som sagt professional. Jag har inget hifisystem, d.v.s ingen förstärkare i bagaget och bara 6 högtalare. Det måste ju då betyda att man använder den förstärkare som sitter i själva radiodelen på 4 x 25W? (Eller sitter det ingen där alls?) Problemet är att jag fortfarande inte hittar något bra svar på vad sitter i dörrarna. På vissa ställen står det 4" 2 ohm, på andra 4" 4 ohm.. Gör ju viss skillnad. //H |
|
|
Högtarna var nått franskt och de såg helt ok ut ( HiFi-högtalarsystem, 10 högtalare paketet ) Men de var värt byta ut dem som jag spelade med orginalets ljud system men basen under stolen är ingen höjdare som är i andra höjder när den fick lite kräm från slutsteget. Jag har delat den från ca 200hz ner till 70 och sen tar subben över resten. 4-Ohm:are med hög känslighet(lättdrivna) som Hevi säger funkar utmärkt. |
|
| Nu har jag uppgraderat basen med ett i mitt tycke snyggt galler , sen lite fina bilder på bilen.. | |
| Canbussen var fel från början och stereon tappa minnet när man stängde av strömmen.. Som jag visste från början att allt stämde inte. Och det sorgligaste var att nakamichin rasade helt .. De började tjuta som en siren och lasern byttes och de var samma sak fortfarande. Så jag vågar inte ta nakan igen, fast den är nog den som passar bäst av alla till Bmw.n . Nu blir det en Kenwood istället .. Hoppas den är bra och låter som nakan när den funkar.. | |
|
speedy68: Vilken trist utveckling - lider verkligen med dig!!! Tror du att det var Canbussen som gjorde att Nakamichin rasade? Någon aning varför i så fall? Hur kopplades CANBUS och vilka signaler tog du från den? Kan de som hjälpte dig ha kopplat in den fel och att det var därför stereon rasade? Tog ni strömmen för att driva stereon från CANBUS? I instruktionerna till min CANBUS står det att adaptern max tål 1A och Naka CD400 kan dra upp till 9A... Fick du ut ngt på garantin för din stereo eller från firman som gjorde jobbet, eller får du stå för allt själv? Jag har tänkt att dra separat ström och jord bakifrån och enbart ta remote-on från CANBUS adaptern. Blir litet orolig för min Naka när jag planerar ett liknande projekt.... Vågar du montera in din nya stereo med samma Canbus, eller funderar du på en annan lösning?? Om man nu får fråga en annan sak också - vet du hur stor lådan är för din 8"? Tycker lösningen ser riktigt snygg ut och funderar på att prova ngt liknande! //Örjan C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.