AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.295

Byte av element i 1 serien

Sida 2 av 4
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag tror inte du behöver oroa dig men får du sådana störningar som i E46:an så finns det ju olika störfilter att köpa om du inte får ordning på det.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Jo jag ska göra mitt bästa nu tror jag det kliar i plånboken så jag är nog tvungen att köpa ett slutsteg till ändå med en gång. Ett bra 5 kanal steg .. Audison kicker eller andra bra förslag ?

Robsarve
Budget?

tycker Erik

sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
3500-6000 kr
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Då så är allt fixat bara vänta så allt kommer hem så man kan börja jobba med stereon. Det blev audison steg som ska få jobba med focal o tillbörjan med min RF 12" .. Den ska säljas sen för jag ska bygga en mindre låda till bagaget för att inte ta all plats. Har sen en fråga om konting om de våre en investering och är den nödväntig?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Frågan är hur mkt Audison steget drar som max i Ampere samt vad 118i har för generator samt batteri? Skulle tro att ett annat batteri isåfall kanske vore en bättre investering än en konding.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag inbillar mig att det är min konding(läckströmmar) som gör att mitt batteri(85Ah) svimmar efter ca 5dgr med bilen orörd i kombination med att generatorn(90A) inte klarar av att ladda upp batteriet i samma takt som stereo+all utrustning tömmer det så jag skall prova att mont ett skilje relä på den samt en 120A generator för att se om det blir bättre.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Ok ... så batteri byte skulle va bäst att byta..
Vad har konding för nytta och vad är det som är meningen med det? Jag har aldrig haft så här avancerat i bilen.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det är inte säkert att du ens behöver byta batteri för att klara att driva endast ett steg. Kondensatorn fungerar som en sorts reservkraft eller batteri kan man säga och som har egenskapen att kunna ge ifrån sig ström snabbare än ett batteri vilket kan behövas vid snabba/kraftiga transienter i musiken , personligen tror jag att dom i många fall inte behövs.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Ok..Jag ska köra först med bilens batteri ..Så kan man se om det behövs byta. Kondensator får bli i senare skede annars men funkar det utan så behövs nog inte den..
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Har jag fixat i focalena o det låter riktigt bra med orginalen.
Väntar att de andra kommer att de blir mer kräm i ljudet. Jag har campus adaptern men vete om man behöver den eller är man tvungen. Funderar bara hur jag ska få ljud från basen under stolen för signalen verkar komma från org. steget.
or
725
oreo
323i -85
Har kollat runt litet kring byte av HU i e87 eftersom jag tänkt göra detta själv också. Följande forumtrådar kanske kan vara till hjälp? Återkom gärna med dina erfarenheter!

Länk
Länk
Länk
Länk

//Örjan C
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Bilen är så ny att finns inte många som hunnit bygga i bilen. Jag har börjat med fram dörrana. Låter basen va som de är än så länge. Har focal 100 V2 4" . Fick inte plats under panelen för rutan blev så nära. Jag montera de med på framsidan av panelen med monterings ringen som följde med. Slipade ringen att högtalaren fick plats under handtaget . Jag är nöjd för det ser faktist mycket bättre en med orginal kåpan och låter bättre men slutsteg kommer göra det ännu bättre hoppas jag. Jag väntar på bara att jag får min Nakamichi så jag kan bygga vidare. Audison ( 5 kanals) steget har jag hemma och där finns möjligheter hur mycket som helst. Har funderat koppla den så att den spelar till fram dörrana och så till basarna under stolen med stegets filter sen sub bak. Har frågat lite om de här med Canbus och Har fått svaret från många att den verkar behövas , men jag är fundersam till den ändå. Fattar inte om man ändå drar nya kablar så varför behövs den. Den är inte billig men är man tvungen så får de bli en Canbus. Kostar ca. 3500 med kabel till stereon. Ascap.se säljer det i sverige.

Huvud enheten är inte så svårt att byta men kan va lite trångt att byta , men de går bra med lite tålamod. Ska man ha CanBus så blir det ännu en kabel härva som ska få plats. Har du inget ljudpaket i bilen och tänker byta huvudenhet , Så lovar jag dig att du kommer bli nöjd. Blir stor skillnad.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Aktiv Canbus adapter+kablage behöver du endast om du inte vill leta rätt på ström som går över tändningen(kl15) själv samt att med Canbus adapter funkar rattstyrningen ihop med följande cd-spelare:Generation2 adapter=Becker, Sony mex-100nv, JVC kd-nx1r, kd-nx10
Generation3 adapter=Panasonic cq-c8301 , Becker , JVC med rattstyrning , Blaupunkt dx-r 52, dj50 , VDO ms4150
Kenwood kcdm4524 , Alpine cde-9821r , Clarion med rattstyrning.
Det som skiljer de olika generationerna av canbus adaptrarna är vilka signaler de plockar ut ur canbus och omvandlar från digital till analog.
Original radion i många nya bilar matas bara med + och - samt Canbus signal så det är de ända kablarna du lär hitta till radion(förutom högt kablarna).
or
725
oreo
323i -85
Hur stort inbyggnadsdjup har focalerna - är det mer än 50mm som jag hört skall gå in?

3500 lät väldigt mycket för canbus adaptern - varför blir den så dyr är det inte bara en kabeladapter?? Jag provade hitta mer info på ascap.se, men adressen fungerade inte.

Det jag såg i de andra trådarna var att man hur som helst var tvungen att dra en egen strömkabel till stereon från batteriet, för det var ingen som lyckats hitta ström där fram som inte slog av efter 30 min = minnet försvinner. Kan vara värt att ha detta i minnet när du börjar bygga...

//Örjan C
or
725
oreo
323i -85
speedy68: Jag har sökt litet på det här med CANBUS adapter och andra verkar ha använt en från dietz. Den kostar i tyskland ca 30 EUR (Länk så jag antar att du fick med en nolla för mycket ;-) För 300 kr kan det vara skönt att slippa leta kablar själv!

Hewi: Vilken CANBUS adapter har du information om och var kan man läsa om vilka stereomodeller som fungerar ihop med rattstyrningen?

//Örjan C
or
725
oreo
323i -85
Uppdatering: Såg nu att priset jag hittat endast var för kabelsatsen och att själva CANBUS interface var betydligt dyrare....

//Örjan C
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
www.ascap.se är sidan diets Canbus-interface 61302 kostar där 2870 kr plus att kabel kostar 490 kr. Jag vet inte riktigt om de räcker med bara kabel men funkar de så är de ju bättre , iaf billigare.

Monterings djupet var 59mm.. Men de var så nära att ta i rutan så jag ville inte riskera rutan. Tycker att de blev faktist snyggare när den monterat ovanpå.

De här med att ta ström från batteri var nått som jag ska ha i minnet om de blir problem. Idag har jag alla grejer hemma . De är bara att få lite tid jobbar hela veckan så de blir svårt hinna med .

sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Länk

så hittar du till vilka stereos de passar till.
or
725
oreo
323i -85
Tack för länken. Med de priserna är det definitivt värt att beställa från tyskland. Du kan hitta den till halva priset här Länk ...

//Örjan C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.