AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.296

Byte av element i 1 serien

Sida 1 av 4
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Jag har funderat byta högtalare. Men jag vet inte hur stora element som får plats i dörrarna på min 1 serien. Är det någon som vet ?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
I den 116i jag lånade ett tag satt det mkt små högtalare i dörrarna , skulle tippa på 3 eller 4":are , sen satt det lite större högt under framstolarna tror 6":are , du får nog demont och kolla.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
ok jag tippade att de inte sitter så stora högtalare i dörrarna. Ja större än 4" är det nog inte. Ska försöka lista ut hur jag ska få till lite bättre ljud. Det är svårt när det är så små att göra nått. Bak är det inga större problem att få bättre men jag föredrar att ljudet kommer frammifrån.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det behövs inte större element för att köra mellanregister och vill du ha mera midbas kan du antingen uppgradera med nya högt+lådor under framstolarna eller sätta en baffel i dörren och ta upp hål.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Ska ta en titt under stolarna och kolla vad man kan hitta på , men de löser sig nog. Dörrarna ska de inte va några problem med.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
frågade lite hos BRL om att om man skulle kopla min gamla pioneer. Som gjorde riktigt bra från i min gamla Opel Vectra..

BRL sa att de kan bli ett stort jobb och man skulle behöva ett ibus ( nån data låda ) för jag har HiFi-högtalarsystem..
Undrar är det någon som vet varför behövs detta?
om man nu koplar pioneer stereon som har eget steg då går den ju bmw steget ? Eller har jag fel .. ljudet blir nog inte så bra heller.
Högtalarna ska bytas iaf..
Orginalet är annars som gäller om jag inte hittar lösning. Högtalarna ska bytas iaf.. Har MB QUARTs
hemma 2 vägs DSE 216 som kanske skulle kunna va till fram systemet Och om man skulle hitta någon 4 tums mellan register men då är filtret som är problemet ..

Subben är fixad genom högnivå men den spelar inte så bra som den gjorde i opeln är på grund av att pioneeren eller som hade ett mer möjligheter att fixa filtret med .. eller kanske filtret i RF steget inte räcker till.. för det låter lite slappt o ingen kraft basen..
or
725
oreo
323i -85
I BMWs största paket finns följande högtalare monterade:

* Framdörrar 100mm högtalare
* Vid backspeglarna 41mm tweeters
* Under framstolar max 217mm woofers (men kräver lågt inbyggnadsdjup)
* Hyllan bak 2x100mm högtalare samt 2x41mm tweeters

Hoppas detta hjälper! Funderar själv på bygge i e87 och diskuterar detta i en granntråd!

//Örjan C
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Ja det här underlättar mycket att veta vad som finns under skydden..
Hyllan bak är inga problem att lösa men fram måste jag hitta 4" och diskanter och någon 6 1/2 " under stolen.. Ska ta en titt under stolen idag ..
Jag vill ha det så dolt att bilen ser ut som orginal..
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Ja har äntligen köpt elementen fram till att börja med. De blir focals 4" kit.
Hoppas de blir bra och inte behöver ångra köpet. Basen under stolen får vara som den är.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Focal är bra högtalare så det blir nog bra.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Har tittat på Nakamichi och undrar om de är bra grejer som låter bra ?
jag har röd innebelysning och Naka cd 500 är en som kanske skulle passa mig.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Enl vad jag hört är Nakamichis enheter ren HiFi och låter mkt bra tonalt men de saknar all form av extra finesser(förutom mp3) som t.ex inbyggd Dsp/delningsfilter m.m som kan vara bra att ha för att kunna justera in ljudet , speciellt då man placerar högt i original uttag som inte är optimalt riktade. Det går ju dock att eftermontera en dsp om du tycker dig behöva det.
Robsarve
Nakamichi låter mycket bra. Min Cd400 är dock lite stötkänslig ibland.

tycker Erik

sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Är CD-400 samma maskin fast utan mp3.. Jag är inte ute efter mycket finesser men att få bättre ljud som inte är det bästa i min bil just nu.
Finns det andra alternativ till Naka som skulle passa inredningen? Jag gillar annars den rena looken på Nakan och nästan bestämt att jag ska ha CD-500an... Var hittar man Naka försäljare?
Vad kostar en dsp/delningsfilter?
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Nu börjar jag kan komma fram till vad blir för grejer. De ska bli Naka CD500. de går ju bygga lite mer med den sen . Kommer köpa ett Bra fem kanal steg som helst har ett bra filter i sig. Är bara lite rädd för störningar , men de borde väll gå ? Sen är det bara hitta en bra bas som spelar i liten låda.. Har tittat på focal och JL men Dls oxå .
Robsarve
Nakamichi distribueras av Armour Automotive, som även distribuerar Focal.
De har ÅF-lista på sin hemsida.

tycker Erik

sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Jag ska kolla lite runt vad som är närmast eller så beställer jag cd-500.
Den ska jag fixa till idag.. Focal är beställta redan 4" kit .
Robsarve
Hopas du blir nöjd med dem! Focal har ju en väldigt "upplöst" karaktär men Nakan ligger lite mer åt det varmare hållet så de kan bli bra ihop.

tycker Erik

sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Ja det tror jag .. För de som är i bilen nu är inget vidare njutbart att lyssna. Finns ingen renhet o ingen värme. Sämre kan de knappast bli.

Naka cd är ju snygg o ren i min smak , så den passar utmärkt till bilen.

Vad jag mest är rädd är att när jag vill bygga till med steget är störningarna.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vad för störningar tänker du på?
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
jag hade de i min förra e46 efter jag kopplade till slutsteg.. De var lite surrande ljud från högtalaren.. man kunde oxå höra det när man gasade.
kanske jordfel.. jag vet inte vad som var felet för opel var det inga problem att bygga ljud.

Cd 500an kommer cirkus om en vecka , de blir j...igt spännande att se om man får ljud till ett serien..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.