|
|
|
|---|---|
|
Hallå boys ´n girls Jag har en Z3 1,8 -99 (Tyskimporterad) som gått 14000 mil nu. Bilen har originalfälgar med 225/50/16-däck, bra fram och halvsitna bak. Jag tycker att bilen är väldigt känslig för spåriga och slitna vägar och det visar sig genom att bilen känns "slirig". Jag har haft den inne på BMW Pålssons i Helsingborg som bytt fjädrar bak och så rekommenderade dom att göra en 4-hjulsinställning eller vad det heter. Sagt och gjort så gjordes detta på Vianor som konstaterade att visst var det så att dom stod lite snett. Nu är bilen mycket bättre men det känns ändå lite småsnuskigt på spåriga vägar. Någon som har förslag på åtgärd eller ett namn på vem som kan kolla på bilen (helst i skåne) så man vet om det bara är jag som är känslig (BMW antydde lite att det kunde vara så) eller om det är något knas. Jag ska dra iväg i veckan och köpa nya däck bak tänkte jag i alla fall. | |
|
Spårningstendenserna har diskuterats flitigt här på forumet. Det finns många faktorer som verkar spela in, däckdimension, däcktryck, slitage på däck, däckfabrikat... Det absolut billigaste tipset, som du kan börja med innan du börjar betala för att andra felsöker din bil, är att laborera med däcktrycket. Har gjort under för någon forummedlem vill jag minnas. Nya bakdäck kommer tyvärr inte att bota din spårkänsliga bil, se över skicket på framdäcken, laborera med däcktrycket, och sista utväg är att byta till andra framdäck. Gör en sökning så hittar du en utförligare beskrivning av lösningar på ditt problem. Min ormighet försvann efter däckbyte, där mina mycket slitna framdäck gjorde framfärden "intressant". Jag har haft både 225 och 235 dimension på 17tummarna och bredden har inte varit avgörande för min spårning, utan skicket på däcken har fällt avgörandet båda gångerna. Vet att flera haft trubbel med spårning där dimensionerna har spelat in, men det har inte jag uppplevt. Mats |
|
|
Så om jag köper nya däck borde jag sätta dom fram istället och ta framdäcken till bak vilket kanske kan ge mig lite tur. Jag tar och söker lite på forumet här och kollar in vad som sagts... Tack! |
|
|
PM: Har du fått något papper på 4-hjulsinställning? skulle var kul att veta vad de ändrade på före & efter.. Z MMM Coupe |
|
|
Har du lust att redovisa dina mätverden före och efter justering för du fick väl ett papper ? Såhär ligger det till. Det enda du kan justera på din Z3 är toe fram. Allt annat är fasta vinklar och om något är snett då så måste saker bytas. Skevar det fram är det oftast fjäderben eller bärarmar som ska bytas och skevar det bak är det illa för då har du troligtvis någon gång fått en smäll mot bakaxeln... |
|
|
Jepp, ska rota fram pappret och det stämmer, dom kollade alla fyra men justerade bara fram. Bak var det fortfarande lite lite snett har jag för mig. Återkommer strax... |
|
|
Hittade kvittot på hjulinställningen men där stod inget. Ringer dom imorgon och ser om dom har kvar värderna. För övrigt så beställde jag just 2st Hankook K104 eftersom flera rekommenderade dom här på forumet så får vi se om det blir något roligare. Någon som har några åsikter om att placera dom nya fram och flytta bak dom som sitter fram nu. Dom som sitter bak just nu är det kasseringsläge på. |
|
|
Först & främst undrar jag hur en BMW verkstad kan rekomendera en 4-hjulsinställning? Om du har åkt med för liteToe så har hjulen stått i sär när du åkt rakt fram & därmed blivit mer slitna på insidan.. I så fall kan det vara smart att lägga de nya i fram. Varför byttes det fjädrar i bak? Borde väl vara dämparna som går först? Z MMM Coupe |
|
| En fjäder hade en skada så därför bad jag dom byta båda. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.