|
|
|
|---|---|
erik_k |
AJ,aj Beru. Jag har med intresse följt forumet med både seriösa och oseriösa inlägg. Nu gör jag mitt första inlägg som kanske kan vara till nytta för någon. Har precis gjort en helservice inför kommande varmare halvår. En sån där service som BMW tar 7500 för (Insp. II). Att göra en helservice själv kräver ju lite händighet och en lyft men det är lustigt hur mycket pengar man kan tjäna på att själv kontrollera bilbältenas funktion, byta oljefilter, kolla bromsbeläggen och själv byta tändstift.... Just det Tändstift. Efter 6 månader och drygt 600 mil skruvade jag ur mina Beru Super UXF köpta på Mekonomen i Sept -01. Ve och fasa! Inte konstigt att bilen gått ojämnt sista tiden. Eftersom jag är noga med dokumentation kollade jag mitt omdöme om dem efter bytet i September. Så här hade jag skrivit: Bilen går jämnare med mkt ren accel. kurva. Men aj, aj efter så kort sträcka (600 mil) är det skrämmande att nu se deras skick; Nedslita, förkoxade, fullsmäckade med avlagringar och pepprade med fina fastbrända förkolnade sotkorn. Visst ibland är det roligt att dra med nån A8, men kära nån, maken till sämre stift får du leta efter. Aldrig mer Beru! Kanske passar de bra till någon annan bil men inte BMW 740. Nu har jag investerat i High Power original. Får se nu om det är värt 1220 pix. Om nått halvår blir det rapport igen! |
|
Är nog som du säger, olika på olika bilar. Jag hade lika dana stift i min Volvo 944 turbo -91 och dom satt där när jag sålde bilen. Då hade dom gått ca. 2500 mil. Jag hade självklart dom borta med jämna mellanrum för att kolla skicket. Sista gången jag kollade hade dom gått ca. 2000 mil och såg ut som nya. Men tack för tipset. Kommer så klart inte att montera dessa i min BMW när det blir dax för byte. Men helt klart kommer det att sitta stift med fyra elektråder. Undrar vad man ska välja? Någon som har tips? Tycker dock att 1220 spänn för åtta stift låter lite mycket. Mvh. Micke Olsson |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
erik:Så dåliga stift finns inte som inte håller 600 mil Frågan är om du verkligen fått rätt stift med rätt hårdhet och värmetal????? Beru är ju en trotjänare som mig vetligen tillverkat bra stift därimot Bosch haft svackor under många år, tex SAAb gick ej att köra på Bosch. Det bogserades hundratals bilar varje år till Saab med Boschstift som surnat igen. (från 74-88) Monterade Beru stift (rosa) i Wolksvagen i början på 70-talet ett mycket bra stift på den tiden. Visst kan de vara sämre numera?? men då tycker jag att du ska ta med stiften och få dom utbytta mot nya. MVH Hasso |
erik_k |
Bra tändstift är ju bland det viktigaste för en motor. Precis som Hasso säger fungerar tändstift olika bra på olika bilar. Berustiften jag hade heter UXF-79 (R6). När jag letade nya stift fick jag många olika svar. En väletablerad firma rekommenderade mig NGKs BKR6EK. Men det är ju samma som till 318 sa jag.... Jag gav mig inte och till slut fick jag tag på en kunnig och hyfsat tillmötesgående person på Bilcentralen. Du skall definitivt ha NGKs High Power multielektrod (4). Jaha, men jag har hört om NGKs rykte?.. Det är bara snack, du kan inte ha vilket stift som helst. Till din motor är det optimala stiftet BKR6EQUP du kommer märka skillnad. Han hade rätt. En kraft jag inte kännt på vare sig Beru (när de var nya) eller mina tidigare Bosch Super. Få se då om de håller att gasa med hela långa sommarn. Nu är ju priskillnaden rätt stor mellan UXF-79 och BKR6EQUP så bättre prestanda är väl inte att ta fel på. |
|
Kör med bosh stif lite värre variant... (är dålig på beteckninar men det var nog sådana med mulit elektrod eler vad ni nu kallade det ) och dom har funkat mycket bra. /MVH David |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har alltid använt NGK även de USA tillverkade som Biltema sålt, funkat bra jämnt oavsett bilmärke byter 1000 mil. Nu blev det visst Champion 2elektrod i BMW,sist verkar var bra också. MVH Hasso |
| Tänkte bara inflika att man inte alltid ser på stiften om dom är dåliga . . . Körde 4000(fyratusen) mil med berustift i en gammal 520 jag hade, och när dom byttes så såg dom fortfarade mkt bra ut. Givetvis så var bilen mycket slö och gick dåligt vid bytet, men den gick iallafall . .. . | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.