|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
A3 2,0T Sportback Quattro (tyckte jag läste det någonstans, hoppas jag inte kommer ihåg fel) //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Kanske dags att det kommer fram fler bilmodeller med andra drivmedel än bensin/diesel. Kanske också läge för Naturvårdsverket(eller vem det nu är som tagit fram förslaget att det ska kosta 15KSEK att typa om sin bil till Etanoldrift) att nyktra till för att få en bättre miljö/minska oljeberoende och det mycket kinkiga..minska statens skatteintäkter från drivmedel? |
|
|
Stämmer som Andreas säger, det blev en Sportback 2.0 T Quattro S-line lev v22. simon_en: Jag tror dock inte att etanol är framtidens bränsle heller. Frågan är vad nästa steg är. Många tillverkare har gått emot naturgas, Etanol känns lite av en fluga, och löser kanske ett problem men bidrar inte idag till en bättre miljö. I framtiden är väl någon form av elbil förmodligen den enda utvägen. |
|
|
Hybridbilar kommer att ta över ända tills vi får fungerande bränsleceller till acceptabla kostnader. Sverige är väl kanske inte riktigt ett "hybridland", så till vida att vi knapp har några trafikköer och pendlingsavstånden i urban miljö inte är så långa. Hybridens styrka ligger i att den är miljövänlig och snål i trögflytande citymiljö. Däremot på landsväg så är vitsen inte så jättestor i praktiken även om siffrorna ser bra ut på papper. Men det kommer nya Hybridlösningar där man kan komma ner på rejält intressanta förbrukningssiffror. Dessa kräver eluttag på parkeringsplatsen vilket vi i Sverige har gott om med tanke på motorvärmarkulturen som vi lever i. Mini satte trenden en gång i världen för små körglada bilar med ett hjul i varje hörn samt rapp styrning för hög go-kart känsla. Och alla vet vi om att låg tyngdpunkt samt god viktbalans i bilen är det optimala. Därför känns det helt naturligt att motorn flyttar till hjulen. En motor på varje hjul så att säga är nog framtidens melodi... |
|
|
acey, tror inte heller på etanol långsiktigt. Tror att biogas är en av lösningarna. 5% av fordonsparken här i Linköpings kommun drivs av biogas(pruttgas). Grejen med Elbil är att man måste producera stora mängder el och bygga mycket kraftiga nät för att distribuera så stora mängder el. Själv tror jag på en GAS/Etanol/bensin/El hybrid el liten motor med turbo...men det är min ogrundade åsikt..:) |
|
|
Pruttgas rockar :-) Dagsproduktionen och den teoretiska kapaciteten kommer dock inte att räcka till. Beräkningar viasr att 800.000 bilar skulle kunna drivas på biogas vid fullt utbyggd kapacitet. I framtiden får vi nog se en blandning av olika typer av miljödrivmedel som biogas/etanol/el/hybrid. Det här är annars ett spännande koncept: Länk |
|
| Jaha, ok. Vad gjorde det så att det inte blev en Golf då? Beställde själv en GTI, ska hämta ut den imorgon :). | |
|
M 3: Coolt :) Vad blev det för spec? Med potentiella 250 hk på drivhjulen så blev jag sugen på Quattro. Samt att Golfen skulle vara lite för opraktisk för att kunna rättfärdiga en rolig andrabil :) För min sambo blev dessutom interiören avgörande. Du får se till att ordna bilder när du fått den. Blev det DSG? |
|
|
Pruttgas, håller med att det rockar, funderar på en v70 med pruttgas nästa gång en kompis har en sådan och det funkar fint. Dock måste man tanka ganska ofta iofs. Kanske ska man satsa på egen produktion. Varifrån kommer siffran 800 000 ifrån? Vore intressant att läsa mer om det! |
|
| Till och med jänkarna har vaknat. Alla Jeep Grand Cherokee med 4,7-litersmotor säljs från 2007 i E85-version. Länk | |
| Simon_en: Det är något jag har läst nånstans. Behöver inte alls stämma ;-) V70 Bifuel är man ju lite sugen på, nackdelen är som sagt den korta räckvidden :-/ | |
|
V70 BiFuel har 59 mils räckvidd varav 27 på biogas. /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
Investera lite i oljerelaterade aktier så kompenserar det höjningen av bensinpriset... ___ //Ulf |
|
|
Investera i land, det produceras inge mer av den som en vis man sa till mig... Asken Som gör Beijer Bygg förmögen för tillfället... |
|
|
Programmer: SEB har bra olje optioner som man kan köpa för ca:10T/st och sälj bara om 5år kanske kan vara något? Det enda som är bra med ett höjd bensinpris är att de oftast blir mindre bilar på vägarna. Dessutom kunde man läsa i DI 2006-04-26 att KD vill sänka priset med ca:1.30/liter |
|
|
ViccoA: I teorin ja, i praktiken är räckvidden sämre för V70 BiFuel, ca 20 mil på biogas. Keep Your Distance! |
|
Gemini__ |
Starre: Annars kanske TYKS eller WSIB kan vara något (de jag har fastnat för), TYKS har gått otroligt bra nu väntar man bara på att tåget i WSIB ska ta fart igen, är ni med eller inte ;-) Mvh: Thomas |
Juhas 530i |
Att oljeprisen stiger är endast positivt, jag tjänar några tusenlappar varje börsdag. Om ni svensker har köpt era Bayern på avbetalning eller är annars beroende av "inkomst" så e re ju annorlunda... |
|
Acey, nej det blev inte DSG. Är väl en utav dom få som tycker att den inte är så snabb som det hävdas. Växla upp går ju fint men vill man växla ner då bilen väntar sig en växling upp så börjar den "tveka" lite känns det som. Håller faktiskt med om att interiören ser lyxigare ut på audin. Kollar själv också efter ett chip. Lite dyrt tycker jag att det har blivit med ett chip! Tog du själv DSG? |
|
|
M 3: Nej, DSG går inte att få ihop med Quattro. Har också kollat efter chip. Dock verkar det finnas rätt många skojare på marknaden. Vi kan väl ta den diskussionen via mail och inte störa originaltråden! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.