AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.706

Register över skruvade bilar. Tipsa oss!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har tillsammans med ett par vänner har skrivit en databas där vi för ett register över mätarmanipulerade bilar. Tanken är att vi ska föra in alla mätarmanipulerade bilar som vi kommer i kontakt med eller som vi får tips om, oavsett märke.

Givetvis lägger vi inte in en bil om inte vi har tillräckligt med bevis på att den är mätarmanipulerad. Bevis kan t.ex. vara ett utdrag från tillverkare över t.ex. garantireparationer, utdrag från bilprovningen, utdrag från servicebok eller att en tidigare ägare (skriftligen) intygar att han/hon sålde bilen med en viss mätarställning det och det datumet. Att vi vill ha bevis, beror på att vi inte vill att registret ska användas till att förstöra eller smutskasta oskyldiga bilar/försäljare.

Växer detta register, dvs. att det kommer in tillräckligt många bilar i databasen samt att det finns ett tillräckligt stort intresse från allmänheten, så kommer vi att starta en ideell förening där man via en webbsida gör det möjligt att gratis söka på databasen. Innan dess, kan man via mail-kontakt med oss få svar om en viss bil finns med i registret eller inte.

För att få in information, vänder vi oss till entusiaster av olika märken, genom att lägga ut den här informationen på div. olika Internet forum. Vi vet att entusiaster ofta håller koll på marknaden och ofta avslöjar manipulerade bilar och det är en resurs vi tänker utnyttja. Eftersom många tillverkare vill ha betalt för sina utdrag så har vi tyvärr små möjligheter att kontrollera dessa på egen hand, men vi hoppas att folk som kollar upp bilar väljer att dela med sig av sina uppgifter.

Om man kommer på en mätarmanipulerad bil, så vore vi mycket tacksamma om man tipsade oss och skickar in det bevis man sitter på via t.ex. mail. Vi sparar inga uppgifter om tipsaren, utan de uppgifter som sparas är:

Reg. nr
Märke
Modell
Chassi nr
Årsmodell
Vilket land bilen såldes i som ny:
Samt att vi kan till varje bil lägga in oändligt antal mätarställningar som bilen haft vid olika datum.
Samt att alla bevis filer packas och sökvägen till filen sparas i databasen.

Den som vill tipsa oss kan, maila till oss på:
matarfusk@gmail.com
Detta är ett mail-konto som alla har tillgång till och som enbart används för detta ändamål.

Det vi vill veta är:
Reg nr
Marke
Modell
Årsmodell
Ursprungsland
Mätarställning vid ett första datum
Mätarställning vid ett andra datum eller något annat som påvisar manipulation.
Samt gärna något som styrker det hela, t.ex. bes. Protokoll eller ett inskannat utdrag från tillverkaren eller liknande.

Förfrågningar på om huruvida någon bil finns med i registret kan göras via samma mail-konto.

Vi är även nyfikna på de reaktioner som finns kring detta.

Ris, Ros eller förslag välkomnas!

___
Bilbloggen: Länk
Mycket bra initiativ! Tyvärr kan det nog bli svårt att få databasen tillräckligt stor. Det är nog trots allt ganska få bilar som kontrolleras nogrannt av entusiaster. Hur som helst kommer den ju vara användbar genom att man enkelt kan kolla om en bil finns med. I så fall kan man ju utesluta den ifrån vidare köptankar direkt utan att själv behöva undersöka historiken närmare.

Hoppas många hjälper till med att fylla databasen. Lycka till med projektet!

Mvh Johan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vi har postat samma inlägg som ovan på div. olika forum, på vissa forum har intresset var rätt stort, medan intresset varit relativt svalt på andra.

Vi har nu registrerat ett domän och kommer att försöka lägga upp en sida så fort som möjligt. Mer information kommer inom kort.

Under tiden ser vi fram emot tips på skruvade bilar.

___
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Gott initiativ! Tror det kan funka några spontana tankar som finns.
Betänk dels risken ni själva sätter er i om någon mindre vänlig själ som blir blåst på sin tänkta 40kkrs vinst av någon godtrogen möjlig bilköparfantast pga ert fyndiga tilltag. Typ go undercover:)
Kanske inte fel med en koll hos typ datainspektionen så någon annan paragrafryttare i ren avund får för sig att anmäla det hela?
Good luck!
Asken
Nummer ett inskickad. :-)

///Micke
Min cabrio Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vi har tänkt på att folk kanske inte blir så glada på oss.

Ett annat scenario är att en okunnig bilägare som efter säg en 5 års bilägande bestämmer sig för att sälja sin bil. Om det då framkommer att den är skruvad, kan han bli drabbad utan att egentligen har gjort något dumt.

Det med datainspektionen är inte alls fel och vi har läst på en del och vad ska man säga, reglerna är allt annat än tydliga.

Vi hoppas att de inte stoppar det hela.

___
Mycket bra initiativ hoppas det faller väl ut.
Ro
93
Rob_Z3
Z3 Roadster 2.8 -00
Ex. Gösta bestämmer sig för att köpa Bosses bil.......

Gösta prutar som besatt men kommer ingen vart, Bosse är stenhård....
Gösta blir skitsur och mailar iväg Bosses bil till "skruvadebilarregistret" som en "fin" gest....
Där står nu Bosse med sin oskruvade men svartlistade bil.

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Mycket bra initiativ!

Rob_Z3 > Om jag förstår det hela rätt så funkar inte det då Gösta inte har tillräckliga bevis för att Bosses bil är mätarskruvad...

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-

BMWSC #338
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Rob_Z3:

Inga bilar läggs in i registret förrän det är bevisat att mätaren är manipulerad. Enbart ett tips räcker inte långt, du måste kunna styrka ditt påstående med någon form av bevis, tex. en serie bes. protkoll med mätarställningar från olika datum eller ett utdrag från BMW på utförda garanti-reparationer, med mera.

___
Bra idé.

Det tråkiga är alla bilar man VET är manipulerade, men där bevis saknas (och man inte själv är intresserad av fordonet och därför inte kollar upp) och därför inte kan inkluderas. Exempelvis en 328i -97 med 10000 mil för 70 tkr.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Om man skall ge sig på att göra en sån här sak så bör man tänka igenom det hela ordentligt innan. Till att börja med så lär en sådan register vara olaglig i datainspektionens ögon då bilarnas registreringsnummer går att koppla samman med en viss individ. För det andra så bör man gå ut offentligt och tala om vem som står bakom initiativet, samt var i från ni får eran finansiering. För det tredje så är det INTE olagligt att mätarjustera bilar i Sverige, vilket som jag ser det borde vara erat huvudmål med organisationen att åstadkomma en lagändring i frågan istället för att jaga individer. För det fjärde så borde "ni" gå genom en etablerad organisation som Motormännen där ni förhoppningsvis kan få juridisk och ekonomiskt stöd i denna sakfråga. Personligen så är jag fullständigt motståndare till ett "register", men jag stödjer diverse lobby verksamhet för att kunna åstadkomma en lagändring där man FÖRBJUDER all form av mätarmanipulation. Som jag ser det så kan inte brännmärka bilar på detta sätt då man också brännmärker (oskyldiga) individer. Bevisningen måste vara HELT 100% på det klara att fordonet är manipulerat och hur skall ni åstadkomma detta? Det finns folk som lär fara med osanning och rapportera fordon utifrån någon personlig dispyt eller liknande. Vad skall hända med alla dessa "brännmärkta" (lagliga) fordon som Svensson har ovetandes i sin ägo?? Skall ni lösa in dom och skota dom??? Många frågetecken blir det. Sagt i all välmening...
kilroy
Bra initiativ och bra tänkt. Personligen tror jag dock att nackdelarna kommer att bli fler än fördelarna, både för dom som "driver" sajten och dom som eventuellt oförskyllt blir drabbade av konsekvenserna utan att själva vara skyldiga.

Att uppfylla alla formalia när det gäller bevisningen kan bli ett ganska tungt jobb.

Som någon nämnde, lagstiftningen inom området är lite trixig och eventuella kopplingar med PUL kan definitivt bli svåra att hantera.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Här kan man kontakta Thomas Bodström Länk
Länk

Här kontaktar man motormännen
Länk

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag hoppas ni vet vad ni ger er in på..det är inte dom snällaste killarna som pysslar med dom bankade bilarna. Det finns tre skaror som pysslar med bankade bilar, svenson som inte vill dra in några extra kulor, bilhandlaren som tjänar lite extra på återtagningbilar och sen så är det dom som kör stenhårt på detta. Den första skaran lär inte bråka och det är dom ni kommer att skrämma. Bilhandlaren lär ha några killar som normalt hämtar återtagningsbilarna som kunderna inte klarar av månadsbetalningen på och dom killarna kan mkt väl kan banka på er dörr och helt enkelt be er ta ner sidan..annars! Sen den sista typen och dom vill ni def inte stöta er med för då får ni ta hemlig adress.
Sen tänk på att vissa personer kan bli så pass snea på en försäljare så dom kan ge er falska bevis, just bara för att kunna jävlas med säljaren. tex en kopia med ett bes underlag med olika miltal fixar man på 1minut med tippex och en kopiator.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Men annars är tanken mkt god
fyllecaj
håller med powermac o pelle p
ingen bra idé
en sån sajt behövs inte det räcker med det som kommer fram här om någon ställer en fråga om någon bil då kommer flera stycken med onödiga kommentarer utan bevis
fejka bevis är alldeles för lätt då måste sajten få dom inskickade till sej i original för att du ska kunna se att dom inte är fejkade
eller att sajten själva söker bevisen mycket jobb för ingenting

jag tänker på medborgargarde när jag hör sådana ideer och jag tycker personligen inte om det och kommer inte att ställa upp med bevis om jag får veta något
jag lägger mig inte i andras affärer eller leker ture sventon åt någon annan än mej själv
jag tycker heller inte om ifall någon annan lägger sej i mina affärer men det kanske ni som startar sajten gillar

tanken är kanske god men inte så god
jag skriver vad jag tycker hoppas det respekteras
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Har uppmanat folk att lägga ut lägga ut regnr på bilar som man själv kollat upp och konstaterat att miltalet inte stämmer. Denna tråd skulle passa utmärkt för detta!

Då kommer det sedan gå att söka på forumet på bilar man är intresserad av, hittar man ett reg nr i "fel tråd" så har man sparat inte lite tid och pengar.
Är det någon som vet vad som hände med sajten bilskojare . nu ?
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Jaken:

Länk

Ac
383
Acous
e21 318i -82
bra idé tycker jag, jag tror inte folk kommer försöka svartlista andra folks bilar pga av dispyter, iaf inte i stor utsträckning, folk känner ju inte i allmänhet till hur man kollar upp bilar

och om det har hänt så kan ju den som felaktigt fått sin bil med i registret bara mejla till dem så kollar de säkert upp det själva,

på hemsidan kanske ni skulle nämna att "dt finns tecken på att dess abilar är skruvade" och inte skriva att de säkert är det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.