AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.965

Ett lok (M5 e39), är det något för mig?

Sida 1 av 2
Som vissa känner till åker jag idag en S60 T5 som är lite påställd. Bilen fungerar jättebra och är ganska billig att äga, dessutom känns den som ett "säkert" köp.

När jag köpte bilen stod jag och valde mellan 330i och T5an och valet föll på T5an. En bil som jag valde bort ganska tidigt enligt mina dåvarande prioriteringar var M5 e39. Bilens driftkostnader och det faktum att den börjar bli till åren låg till grund för beslutet.

Nu börjar jag dock att snegla lite försiktigt på en sådan igen. Visst, den blir dyr att äga och blir inte modernare med åren men det är en makalös bil på alla sätt om man ser till vad man får för inköpssumman. Dessutom är jag lite prestandatorsk och skulle få lite svårt att köpa en "icke M" eftersom S60:in faktiskt knallar på riktigt bra.

Suget på M5an består i att den börjar krypa ner ganska rejält i pris. Det är en otroligt gedigen och komfortabel bil med massor av utrustning och pondus, dessutom går den som ett skållat.
Det som gör att jag håller tillbaka och kör vidare med S60in är att den är nyare, billigare, mer "safe" att äga och nästan lika snabb.

Mycket lutar åt att jag behåller S60in till nästa år eftersom jag lagt ner en hel del pengar på den nyligen, annars hade den fanimej varit på annons nu, det är kul att byta bil!

Jag ville bara skriva av mig lite...alltid samma bekymmer, skall hjärnan eller hjärtat få bestämma?

Flåklypa
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tycker att det låter som att du redan har bestämt dig för att behålla S60in men på något sätt vill att vi ska övertala dig att köpa en M5. Men det är egentligen ett beslut som bara du kan fatta.

Ett steg i övertalnings-stegen är ju att ge sig ut och börja titta efter M5:or och kanske provköra en eller två.

___
Bilbloggen: Länk
Jo, jag har väl egentligen bestämt mig för att behålla den ett år till men hade jag inte lagt ut en massa pengar på godis till den nyligen så hade jag nog testat att sälja den.
Jag är sugen på en M5 men vill inte vara det om du förstår. Det var länge sedan jag körde en M5 e39 nu och det skulle vara kul att testa en igen för att se om referensramarna har flyttats åt något håll.

Flåklypa
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Set det från den positiva sidan, du har gott om tid att hitta rätt M5'a :-)
Grubbe
Naturligtvis ska du köpa en M5 E39 och sedan ta kontakt med 540is ang ett ~600hk träningsprogram. >:D

Lätt en av mina absoluta drömbilar.

Jag såg ett 570hk kompressorkit till en M5 e39 ligga på golvet i Alutechs nya lokaler. Det är dock något utanför min budget. :-)

Flåklypa
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Risken vid ett byte är att du efter någon månad busat av dig det värsta och du börjar då inse hur mycket onödiga pengar i bensin och framför allt försäkring du lägger på M5:an.

Jag förstår hur du känner, har sjäv vart i liknande sits ;)
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Flåklypa:

M5:an är mycket bil för pengarna men jag tippar på att den är dyrare i längden än din S60. Jag skulle ju ifs valt M5:an, gillar liksom inte Volvo. Men de är ju även som lexcom säger att den är ganska dyr i drift.

S60 din är ju lite mer trimvänlig än vad en M5:a är. Visst de går o trimma M5:an med kompressor o.s.v. men de är dyrt. De som jag anser är ett plus för M5:ans del är väl att den kan vara i orinalskick i motorn o ändå hänga de mesta på 4 hjul. Inte många orginalbilar som klarar av att köra ifrån den.

Jag vet ju inte hur pass trimmad don S60 är men trimmat i längden håller inte lika bra som orginal.

Men men. Bara du som kan avgöra om de är ett bra köp kontra din S60

///Micke
M5:an Länk
Grubbe
Flåklypa: Visst är M5:an i många fall kanske dyrare att äga. Men den dagen man börjar se utgifterna med sitt bilägande som något negativt... Då kan man nog sluta se sig själv som bilintresserad.

Det jag säger är att alla utgifter som kommer med bilen - oavsett vilken bil du väljer, så får du se det som roliga utgifter. Det går ju ändå till bilen och det är trots allt det absolut viktigaste vi har.

Trodde aldrig att jag skulle säga det, men jag får nog faktiskt ta och hålla med Grubbe i denna sakfråga :-)

Jämför vad M5 kostade ny med vad en S60 T5 kostade ny, så förstår man ganska snart att det skiljer lite i helheten :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Köpe en sen E39 M5 runt 4-7000 mil som är nyskick, finnd fortfarande ett antal i Tyskland som tändigt sjunker i pris, kolla bmw.de.

Bilen är underbar, och den får man ha kul med några år tilsl manär redo för SMGIII och lämna manuell låda för gott.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Visst är turbofemman nästan lika vass vad gäller prestanda (och det går ju att chippa) men alla dessa hk på framhjulen är frustrerande. Jag har svårt att känna någon som helst körglädje, och jag har faktiskt kört Volvo några gånger (mest S80T6 dock). M5:an är rena rama glädjemaskinen vid en jämförelse.

En god vän håller för närvarande på att kika på denna maskin och jag följde med på en provkörning. Underbar. Nästan så att jag själv blir frestad. M5 måste var ett av de mest intressanta köpen just nu.

Nyfiken blir jag dock på försäkringen. Vad betalar du för en T5:a? Bensinförbrukningen skiljer väl inte så mycket, eller har jag helt fel?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag kollade försäkringskostnaden nyligen för en M5. Mest på skoj men blev postivt överraskad. För min 530 betalar jag 7900kr/år och en M5 -02 skulle hamnar på strax under 11000kr/år. Sen har ju BMW Originalförsäkringar nyligen infört 10% rabatt för BMWCS-medlemmar vilket förändrar dessa siffror till 7100kr respektive 9800kr. Med andra ord så är försäkringskostnaden inte längre ett argument för mig att inte köpa en M5...

___
//Ulf
En svensksåld M5 hamnar under 10kkr för mig via koll online, det är riktigt billigt. T5an ligger ett par tusen under och det tycker jag är dyrt. T5an är riktigt snål på dropparna och borde vara klart billigare generellt. Dock är detta en kamp mellan hjärta och hjärna. M5an kommer jag inte att ha som busbil utan mer som ett komplett prestandalok med hyffsad körglädje, frågan är bara vad det får kosta.
Det är också som Grubbe säger att utgifter till bilen är "bra" utgifter....eller så är det en dåres förklaring. :-) Jag kan iofs hålla med till viss del men nu har jag som sagt lagt en del pengar på S60in som jag vill dra lite nytta av. Annars kunde jag lika gärna kastat dom pengarna i sopkorgen. Hade jag bara kostat på S60in det Steg 3 trimmet från förra året hade det varit en annan femma.

Flåklypa
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ifall du nu köper en M5 så kanske du kunde surra lite med "Spalding-grabbarna"....

De kör med en E39 M5-maskin i sin E30 M3 i SLC och den går nåt grönjävligt. Kikade på den igår på Mantorp där det var träning för SLC STCC och ett gäng till klasser. Vi var där med vår STCC-Merca och surrade en hel del med Spaldinggänget då de som mekar för dem nu mekade för oss förra säsongen.

Hur som helst så är denna V8 M3 fruktansvärt rapp vilket givetvis beror på en duktigt masserad E39 M5-puffra av Khöler på strax under 600 Hk och med ca 600 Nm, detta långt ned och lååångt bak i pannrummet på en styvt 1000 Kg (tom) E30 M3.

De har visst lite problem med fästet så det skall fetingbreddas för att få in bastantare mackor under skärmarna.

Dr Tinnitus

Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Flåklypa, fick du en premie under 10' för en M5 med den ställd på dig ?
Vilket bolag kollage du på då ?

Jag fick som Programmer c:a 11 om året, på IF förvisso. Hade ingen aning om att CS medlemskap gav 10% rabatt, är ju ett måste!

Mvh
Sibbe
Länk
Ja, en svensksåld M5 hamnade strax under 10kkr för mig när jag kollade på IFs hemsida och med normala villkor, jag tyckte det var billigt.
Hur mycket det skiljer med import vet jag inte eftersom importbilar tyvärr inte går att kolla på onlinetjänsten.

Flåklypa
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Vissa har det bra...

Jag skulle behöva betala 36000 kr/år på LF för en M5:a... :(
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Flåklypa: Jag pratade med originalförsäkring innan jag köpte min bil i mitten av januari och enligt dom så gör dom ingen skillnad i pris på sv. sålda resp. importerade bilar. Jag fick också mycket riktigt betala lika mycket för min importade som jag hade fått offert på en sv såld.

Tycker S60:n du har är fin och det är en riktig sleeper, du kommer inte ta lika roliga skalper i en M5 som din S60. Jag skulle själv kunna tänka mig en S60, men i mitt tycke är M5:an en av de snyggaste bilarna som finns samtidigt som den är någorlunda diskret. Så om det inte finns ekonomiska hinder så...
Fast å andra sidan så vet du väl hur fort man vänjer sig med fart och acceleration. Så se till att du trivs med modellen och allt annat som kommer med en M5 för accet hinner du vänja dig vid.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Testade på en svensksåld på blocket (RGY435). Fick 9403 kronor i "helförsäkring - MER" (hyrbil samt krock med älg osv.). Körsträcka upp till 1500 mil och 5000 kronor i vagnskada.

Efter justering till upp till 1000 mil samt utan "MER-delen" fick jag 8362 kronor.

Mycket för pengarna helt klart!
Flåklypa: Jag förstår dina tankar och begäret efter en M5:a - en prestandabil med lyxbilskänsla till samma pris som en klart plastigare S60...

Du får istället se det från den positiva sidan - medan du äger s60n kan du gå runt och drömma suktande och planera till vilken "bättre" och roligare bilmodell du ska byta upp dig , vilket är rätt mkt värt för en bilnörd ;) Jag lovar att det säkert är tråkigare att gå i bilbytartankar, och definitivt svårare fundera ut vilken bil du skulle vilja byta upp dig till, om du äger en M5a...

Jag testade på samma bil som Mixtus ovan och hamnar på 22300 kr.. :(

P.S Hur går s60 nu efter uppgraderingen?

T4 -99
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.