AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
707

fifflade mätare

är det någon som vet var man kan ringa för att kolla upp mätarställningen på en importerad bil.

hur snabbt får man svar?

lilian
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Om det är en någotsånär sen bil så ta den till BMW och be dem kolla att mätarställningen i LKM stämmer med den indikerade.

Mvh Björn
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Vet inte om det stämmer, men jag har hört från ganska insatta källor att BMW bilar tillverkade tidigare än 2000 (Volvo från 1998) är omöjliga att kolla genom bilens "OBD" (On Board Diagnostic) men på nyare bilar från 2000 & framåt så ligger det en "extra mätare" i bilens centralenhet som inte är en E-prom !
På bilar tillverkade innan 2000 så ligger all info på en E-prom, ändrar man en E-prom så kan man inte kolla tidigare värden.

Men som sagt vet inte till 100 % om det ligger till på det sättet, kanske någon här på forumet som jobbar på BMW & vet om det jag har hört är sant !

Men det finns ju 1000 andra sätt att se på en bil om den har gått långt ! Pedaler, stolar, bussningar, lampglas ..... osv osv m.m m.m !!!

När du älskar att köra !!!
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Biffen: "gamla" bilar går att skruva utan att det märks, lite nyare går också att skruva kostar ca 1000kr om du inte byte e-prom vill du ha en "icke spårbar" skruvning så kostar det ca 4000Kr. Det man kan märka det på är att det nya e-pomet får ett annat datum än bilens, vilket i och för sig inte bevisar något men får en att tänka till lite. Om folk bara viste hur mycket bilar som skruvas på rutin när de kommer till Sverige...

Oftast så behöver du inte byta något mer på nya bilar, utan man lackar bara om huven och säljer den som "ny"...
går inte att kolla elektroniskt förrens bilar från 98 och nyare sa dom på bmw när jag hörde med dom.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kollade nyligen upp en 750-96. Den gick det att kolla den dolda (sitter i LKM-modulen) mätaren på.
ossism
det går väl att kolla "alla" bilar till närmaste 1000-tal km. jag har en 95:a o det går att syna iaf.

touring ska d va!
Su
554
SunKi
325i -92
Inte för att det spelar någon roll, och inte för att vara småaktig... men det är ep-rom det heter... :)
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Teknikens värld skriver följande:
"Det är svårt att avgöra hur långt en BMW har rullat bara genom att bedöma utsidan. Därför är det bra att bilens dator har den verkliga mätarställningen lagrad i minnet oavsett vad som står på mätaren. Miltalsangivelsen i datorn går inte att minska men konstigt nog att öka. Står datorns sifferverk på maxvärdet 9999999 är det säkert något lurt. Ett proffs har varit i farten och vill inte avslöja bilens verkliga mätarställning. Dessvärre är siffrorna svra att ta fram och kräver EMW:s diagnosinstrument. Samt kunnande därom."

De testade en 523 -97 i nr 2001/6.
Jag har kollat min mätare på BMW och de säger att det är OK och den är en -97:a.

Mvh

/NP
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
..men det var det du var Sunki ;)

Jag trodde faktiskt det hette E-prom. Man lär så länge man lever
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
EPROM (gamla varianten av PROM, raderas med UV-ljus)resp. EEPROM (modernare typ av PROM, raderas elektriskt) heter minneskretsarna.
EPROM= EraseableProgramableReadOnlyMemory

EEPROM=ElectricalEraseableProgramableReadOnlyMemomry
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Repeterar ett annat inlägg.
I Carsofts diagnos nyaste version finns en meny med
-5000/+5000 Vad den är till för får man väl lura lite på!! Ska kolla av det närmare när jag ska släcka bromsklockan, bromsvätskebyte på gång.
(Det finns folk som åker omkring som gårdfarihandlare och för en rund penning "skruvar"mätare med en bärbar laptop under armen. enl.rykten???)

GLAD PÅSK !!
MVH
Hasso
...det bor en sådan i Johanneshov.
""Jag kan allt. Vad är problemet?""
mvh
Su
554
SunKi
325i -92
Gasar-Magnus;
Egentligen är det ju lite motsägande... EPROM= EraseableProgramableReadOnlyMemory

Ett programmerbart minne, som är "ready only".. alltså kan man skriva till minnet också, och då borde det väl inte vara ett ROM? :)
Ol
21
Ola
328i -97
323i -84
320iA -84
323i -81
SunKi:
Saken är sådan att du normalt inte kan skriva till dem. Under drift i ett system går det bara att läsa ifrån dem, men genom att använda speciella "brännare" kan du skriva om dem. För t.ex. förbättringar av programvara utan att behöva byta komponenter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.