AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.144

Nu har rosten kommit! (e46ci)

Sida 1 av 2
V8
60
V8
Bmw 730 E38 -95a
Bmw 320ci -01
Nu har rosten kommit krypandes! :( såg igår på passagerardörren att det är några fina bubblor under lacken i skarven mot framskärmen, inga skador på lacken, så det kommer garanterat underifrån.. hur är bmws roskskydds garanti? vet att dom byte skufflucka och motorhuv, men dörrar?

och det lustigaste..
har även hittat rost, ganska mycket också... runt bygeln som dörrlåset låser dörren i, alltså den som sitter i själva bilen, på förarsidan, det är täckt av en lite plastkåpa och jag såg ngt skumt under den, pillade bort den, och där såg det tamejfan inte kul ut... :( det bör ju också gå på garantin eller hur? bilen är förövrigt svensksåld och köpt ny hos handlaren i fråga

mvh
/Martin
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Det är verkligen inte kul, förstår hur du känner. Lossa skydden i framskärmarna och kolla under dessa. Där finns risk att det är riktigt tråkigt...

Löv och annat skräp brukar samlas där och det är hela tiden fuktigt, så rosten trivs som fisken i vattnet. I samband med service bör man be BMW rensa den skiten
Rost på välskötta kvalitetsbilar med mindre än 5 år i trafik.. halllå, handlar det om Alfa Romeo på 80-talet, eller??
Frågan för mig är: har BMW gjort något åt problemet så att E60 och E90-köparna slipper göra samma trista upptäckter som Ni gjort? Eller litar man på att det skall bara glömmas bort? Nybilsköparen brukar väl kanske inte fokusera så mycket tid på tankar kring rost och annat elände..
men finns det något tristare än rost? Hur man ordnar och fixar så är problemet snart tillbaka- det enda som hjälper är ju att byta ut hela plåtpartiet, och så får man en dellackerad bil.. nej, inte skoj!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

BMW är relativt "frikostiga" med att byta ut rostande partier fram till 6år(garantitiden)...
Besök återförsäljaren och be de kika på detta..De skall absolut byta ut plåten enligt mitt sätt o se.

Men naturligtvis är detta inget kul att behöva uppleva på en såpass ny bil..

Mvh Janne.
ch
164
chris76
328 T-97
tyckte det var dåligt att bagageluckan var rostig på min e36-97......riktigt dåligt med rost på en 01:a!
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Ja, det är du inte ensam om chris76..
sök runt på E46 AND rost så hittar du en hel del..
V8
60
V8
Bmw 730 E38 -95a
Bmw 320ci -01
som det verkar nu blir det inbyte till en Alpina B10 -00 på måndag, dock ska den in till motormännen och Mtestas, och ROSTKONTROLLERAS först..

Ci
531
CiM
325ciM-04
jag har 12 år rostskyddsgaranti, hur kommer det sig?
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
CiM:
Eftersom BMW tog sitt förnuft till fånga och för något år sedan (kommer inte ihåg exakt när det var) gick i från de korta 6 år man tidigare hade till 12 år. Frågan är om BMW kommer vara lika hjälpsamma med smårost på en 12år gammal E46 som på en 6 år gammal? inte speciellt troligt va?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror inte att det handlade om att ta sitt förnuft till fånga utan dom är tvingade att hänga med när övriga märken förlänger sina garantitider.

___
//Ulf
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Nu har rosten kommit då. Bakom skyltbelysningen som på alla E46:or. Vad gör jag åt det? Vill gärna ha bra tips på hur jag stoppar det nu.
He
2
Henrikjo
320Ci -03
Nu har den första rostbubblan kommit på min med, en E46 320Ci -03 med 3600 mil på mätarn, en bubbla på ca 10mm i diameter i nederkant på förardörren. Bilen har ju bara rullat 2,5 år, man blir ju ledsen.....
ch
164
chris76
328 T-97
skäms bmw!!!!!!
bm
40
bmw_zorro
525im - 01
fler än jag som haft problem med rostiga bmw =)
ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
Det där med rost är ju rena lottdragningen,finns där porer i plåten vid tillverkningen så får man rost.Har själv en coupe-96 inte en rostfläck.
Men en ny bil med 5-6 år ska inte ha rost.Har en peugeot -02 ingen rost än!men det är väl en tidsfråga innan det bara ligger en brun hög på uppfarten,hi,hi
Min tidigare 04:a hade inte en tillstymmelse till rost efter 7500mil och 3 saltsäsonger. Fattas bara annat kan man tycka men jag kanske ändå hade tur eftersom jag läst om flera 03/04:or som drabbats.

CiM: BMW införde 12 års garanti på bilar uttagna efter 040401 (min var fö uttagen 040322, dvs 1v ifrån dubbel garantitid...)
Därför finns det E46 och E60 med både 6 och 12 årig rostskyddsgaranti beroende på när de såldes.

Nu har E60 funnits ett tag och jag tycker man borde kunna se signaler vid det här laget om den är lika drabbad som E46 och E39.
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Har tlll min fasa upptäckt några blåsor på huven, typiskt att det sker när rostskyddet upphört. Det som retar mig mest av allt är att Bmw tycker att det är ok att det rullar massor av rostiga bilar i stället för att ta sitt ansvar och förlänga rostskyddet till 12 år för alla e46 när man vet att problemet finns.

///BMW CS #6780
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död.

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Lyfter upp denna tråd lite.

Var o tvättade bilen igår och fick världens sämsta överaskning.
Såg små små rostbubblor under motorhuven på vänster sida (förarsidan).

Motorhuven i sig är bara 3 år gammal och jag är ganska noga med vård av bilen, kör oftast bilen på helgerna (väldigt lite med andra ord) men ändå har rost lyckats hitta min bil oxå.

Ringde Bmw och fick svaret att dem lämnar 2 års garanti på huven och föreslog att jag skulle kontakta lackverkstaden som lackade min motorhuv för 3 år sedan. Enligt Bmw kunde det bero på dålig grundlack men lackverkstaden ville inte ta på sig ngt och fick förklarat av chefen där att ingen garanti lämnas för rost som uppkommer på bla motorhuv.

Så ni har man en bil med rostig motorhuv och massa kostnader framför sig :-(

Vad skulle ni göra , köpa en ny huv eller lacka om den befintliga?

BMW M-POWER
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Intressant, tror det var drygt två år sedan jag fick ny huv på min E39:a. Hade jag vetat det där med två års garanti hade jag kollat upp det, för den rostade innan två år definitivt. Det där går tydligen inte att komma undan med hjälp av skötsel så du behöver inte misströsta för det. Tror jag kommer satsa på att fixa befintlig huv. Min gode bilplåtslagare har fixat rostiga delar åt mig som hållit betydligt längre än en ny från BMW. Annars har dessa billiga huvar:Länk
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Anders-72:

Snackade med Bmw i morse och fick det beskedet idag.
Synd att du inte kollade upp det då!

Men jag skäms lite faktiskt över att vara Bmw ägare när det gäller rost!!!
Att dem inte vågar ge mer än 2 årsgaranti på sina produkter är inte så konstigt för att dem suger ....

Funderar att köpa ny huv och ha den bara på sommaren samt behålla den befintliga och ha den på vintern med fina rost bubblor snart på huven oxå säkert.
Helt i onödan liksom för att inte Bmw klarar av att tillverka bra delar.... :-(

BMW M-POWER
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tillägg: Firman jag länkade till säljer alltså nya huvar, vilket kanske inte framgår jättetydligt då de länkar till bildelsbasen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.