|
|
|
|---|---|
|
Jag har lite strul med laddningen. Följande fakta är: Den laddar mellan 13 och 13,5 ( enligt ett biltema instrument, som kanske inte är att lita på) Batteriet är nytt, Har numera även ett batt ytterligare, använder de som startbatteri. Min andra bmw har en ny generator, den laddar 14volt. kan de räcka med att byta laddreläet? Eller ska jag skrota bilen? Även andra förslag än de sistnämda är välkommet. | |
|
En sak till, Nu börjar Nhl-matchen. Håll tummarna för Mighty Ducks nu så har vi lite mer flis i fickan i morrn. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Byt reläet. Det bör ligga ca 13,8-14,2 normalt. Kan ju sjunka en aning när batteriet är fulladdat. 12.2-12,5V Batterispäning när bilen stängts av är ju hyfsat normalt. MVH Hasso |
| om den laddar 13-13,5 även med alla förbrukare på så e de helt ok | |
| Det är inte volten som e intresant utan hur många Amper du får ut! | |
|
En stund efter start skall du ha 13,6-13,8V mätt direkt över batteriet. Ha gärna lite belastning på så generatorn får jobba. Med denna spänningen är allt OK. Om du kan mäta strömmen på batterikabeln t.ex med tångamperemeter så har du rätt hög ström 5-10 min, sedan bör den gå ner till runt 5-8A. Efter ytterliggare en stunds körning blir strömmen till batteriet bara någon A, laddströmmen reglerar sig själv efter batteriets laddningsgrad. Om du har fortsatt hög laddström så är en cell kortsluten. FP |
|
|
Tack Folke. Då är de nog anledningen till att M5:an laddar fullt hela tiden, samtidigt som den är piskad att starta på 3 sekunder annars orkar inte batteriet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.