|
|
|
|---|---|
|
Hej allihop! Har funderingar på att införskaffa mig en 12v 525 som bruksbil..hur är en sån att äga? går den bra? törstig? kom gärna med era erfarenheter! MVH | |
|
Den fungerar utmärkt som bruksbil,och är den välservad så brukar den fungera utan större problem...M20 är en slitstark motor när den sköts som de ska.. Törstig? nja,beror ju va du jämför med,om de är automat eller inte....men knappa litern landsväg,stadsköring vill den väl ha lite mer,men 5-serie är ju en tung bil så... Annars kan du ju försöka hitta en M50 24v i stället,mycket skönare motor enligt mig iaf... |
|
|
Hej och välkommen till forumet. Har inga erfarenheter av 12v-modellen men skulle nog rekommendera en 24-ventilare istället. Kostar inte mycket mer och motorn lär vara slitstarkare än 12-ventilaren. Kollade inte igenom bilen ordentligt innan jag köpte min vilket kostade mig runt 20000 första halvåret (mest slitdelar) så kolla upp bilen ordentligt innan köp. Annars är de ganska slitstarka, min drog under litern blandad körning och då var det ändå 225:or runt om, vilket är mycket bra. Autopower.se - Som en enda stor familj :-) |
|
|
Att nämna några nackdelar så är det inte så att den motorn har taskiga vipparmar som går av vid för kraftigt gaspådrag? Vet i alla fall själv 2 bekanta som har varit med om det. Även toppen har dem renoverat nån gång. En 12v motor är rätt så seg och törstig jämfört med en m50 VANOS. En 525i från >1992 är således mitt tips, men då kostar det lite mer men å andra sidan får du en slitstarkare motor och VANOS - lägre förbrukning samt bättre bottendrag. Som sagt tidigare så är 5:an rätt så tung och därför bör bussningar, länkarmar samt stag och fjädrar kollas igenom innan köp alternativt bytas ut efter köp så räkna in det i budgeten. Om du vill bli lite klokare i detta ämne så läs begagnatguiden för e34 som du finner här Länk . |
|
|
kolla även bromsarna hur de är, de kostar en hel del att byta, så det gör ju inget att de är fräscha på bilen man skall köpa. Bilen är tun och det sliter på bromsarna /Stefan F |
|
|
Hede en 525 som gick genom en hel del o den klagade inte även när jag drog släpkärra på så där 3-4 ton! Det var inga viparms problem på min som MD nämde men kanske ägaren innan eller definitift efter hade... Framvagn, bakvagnsbussningar, elkablar(det var mycket "plig" om inget på min), topplockpackningen kan vara en svag punkt... Finns en del fel på dom äldre modeler om man vill hitta dom... MVH Grabber |
|
|
Hej! Köpte min 525 -93 VANOS i november med 21300 mil. Har kört 1300 mil sedan dess, snittförbrukning ligger runt 0.92. Ingen mätbar oljeförbrukning. Har hänt & kostade: koppling slavcylinder havarerade, kostade runt 2500:- (verkstad) stor inspektion med byte av alla vätskor, två bromsrör, bussningar subframe bak, styrled höger, båda drivaxlar nya (tre knutar kassa). 20000:- (verkstad) Köpte sommarhjul (BBS krysseker med Pirelli P7 225/55 16) Hade jag haft tid och möjlighet att göra jobbet själv hade jag sparad runt hälften av kostnaden. Nästa: avgassystem samt stötdämpare, material runt 13000:- Nu har jag en ursnygg bil i (nästan) drömskick som med lite tur står sig väl. Men det är klart, är man pedant som jag och inte klarar av småfel i bilen så kostar det. Jag är dock otroligt nöjd med denna välbyggda bil och så mycket som jag kör så räknar det sig ändå. Totalt så kostar det mig alltså runt 55000 kronor att ha min 525i i perfekt skick. Nörd som jag är var jag väl medveten om att det skulle bli ett påslag i samma härad som inköpspriset. Detta är den bästa, och kanske snyggaste bilen jag har haft i mina 20 år med körkort. Jag tänker köra den minst 10000 mil till (vilket blir runt 4 år) om motorn är med mig vilket det mesta tyder på. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.