|
|
|
|---|---|
|
Så, då har växellådan bestämt sig för att kasta in handduken efter en kortare tids mycket konstigt högt fräsljud från momentomvandlaren. Drive, reverse osv går knappt få i utan står kvar på neutral och när det efter mycket om och men går i slirar den friskt. jag är ingen expert på automatlådor så tips vad för fel det kan vara, hur det åtgärdas samt ungefärligt pris uppskattas. Antar att det är ny växellåda eller momentomvandlare rakt av som gäller men hoppas kan man ju. | |
|
nu när jag gick upp o testa lite snabbt en timme senare så backar den som vanligt, inget slir och den tar backen på en gång. Driven slirar dock som sagt en hel del. allt kompanjerat av det här ljudet som låter mer oregelbundet. Är det de här lamellerna som är slut? |
|
|
idag tömde jag tredje-delen olja man får ur via pluggen, startade sedan bilen mest på skoj. tro fan att det hemska ljudet försvunnit!?! körde sedan iväg, med 3.5liter olja för lite alltså och nu slirade det inte överhuvudtaget?!?! oljan luktade inte som ny och var ju inte alls röd eller råsa utan mer brun så förmodligen helt bränd. jag kan dock inte fatta varför det blir bättre med för lite olja? åkte sedan till gds och plockade ner oljekåpan på vxllådan för att inspektera läget där. inget märkvärdigt förutom de två magneterna som var ganska tjocka med metall/skit. skruva sedan ner silen men det sa mig inte så mycket, oljan flödade genom iaf... ska hursomhelst köpa ny sil på bmw imorgon (om de har) samt få ut resterande äckelolja med biltemas kvalitetsolja.. och se hur det funkar. om det skulle vara någon form av metallskrot som ligger och slår runt inne i lådan när det är tillräckligt mycket olja och således skapar det här sjuka ljudet så borde ju någonting också vara trasigt, dvs lådan borde INTE fungera perfekt som den gör nu, med för lite olja......... blir inte klok. |
|
Paap Reeder |
... kanske dumt men du mäter väl nivån med varm motor och tomgång på ett plant underlag. MVH /// Paap R |
|
ny sil köpt men självklart fanns inte o-ringen någonstanns i hela stockholm. bra bmw! 9liter olja på biltema hade jag råd med också. efter första tömningen/påfyllningen uppkom ljudet extremt svagt och först vid 2000rpm. vid andra tömning/påfyll vart den helt tyst. behövs ett par liter till för att all skitolja ska ur men detta verkar ju mycket lovande! |
|
Paap Reeder |
... njuter med dig MVH /// Paap R |
| tack paap! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.