|
|
|
|---|---|
|
Hello. Måste införskaffa mig nya sommardäck. Snackade med min däckhandlare idag, jag sa til honom att jag va inne på att köpa Toyo däck. Han avrådde mig och sa att Nokian däck är bättre?? Erfarenheter någon? Snabba svar får en guldstjärna längst ner =)) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nokia är bra på vinterdäck, nått annat vete sjutton om dom är så värst på. Toyo är nog ett bättre val när det gäller sommardäck i jämnförelse. Får känslan av att din däckhandlare enbart talar i egensyfte för att sälja däck ///MVH Hasso Länk |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Nokian har bra Svensksommar däck!!! Dvs greppar bra på blött underlag!!! MVH Patrik |
|
Hasso. Grejen med honom är att han brukar vara tråkigt ärlig. Så han brukar mest tala för kundens skull. Visst han vill sälja dyra däck, han brukar ge bra tips till farsan o så. Ialla fall så va han skeptisk till japanska däck (vet ej om Toyo är det dock). Rent allmänt så va han mycket skeptisk till dessa däck, varför vet jag inte, dålig kvalite kanske? Nåja gubbs, en bmw 330. Jag har Michelin ps2 på bilen nu. Dom har varit jättebra, dock lite dyra. Men oftast får man vad man betalar för, så visst dom är jättebra. Pirelli har jag hört ska slitas ganska snabbt, när jag har kollat med lite folk. Bridgestone ska oxå vara bra, bättre än Michelin vet jag inte?? Ge mig rekommendationer, anyone. |
|
|
Nokkian NRVi har jag på min Japanska X3 wannabe och det funkar typ 100 ggr bättre än B/F Goodrich skräpet som är OEM till den... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
I vilken dimension ska du köpa? Jag har pluggat lite info angående däck eftersom jag nyligen köpt nytt själv! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Toyo Proxies skåpade ut det mesta i förra årets däckstester även Michelin Ps2 i flertalet delgrenar. Ansågs som det mest prisvärda däcket . Åker du idag på Michelins PS2 så kommer Nokia var en besvikelse för dig då Ps2 är bland det bästa du kan åka på. Bridgstone Re 050 är nog nått som kan vara intressant. Bra "budgetdäck" är annars Uniroyal Rainsport kvalitetsdäck till resonabelt pris. ///MVH Hasso Länk |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Nokian NRY serie är definetivt inget dåligt däck tycker jag iallafall!! MVH Patrik |
|
Mmm, jag har varit inne på Toyo ganska mycket faktiskt. Många som säger att dom är bra, och prisvärda för den delen. Jag vill ju ändå ha bra däck till bilen, och jag vet att Michelin däcken är mycket bra. Så något liknande vill jag ha. ThomasB: Fram 225/40 18 Bak 255/35 18 Man vill ju ändå ha bra däck till bilen. |
|
|
Läste ett test av Nokian däck i dimensionen 15" där dom kom nånstans i mittenregistret minns inte exakt och jag kommer inte ihåg just vilket däck som testades, men det spelar egentligen mindre roll eftersom det skiljer lite på olika dimensioner av däck. Man kan tex. inte kolla på tester gjorda med 15" och sen referera rakt över på 18" Hur som helst i april nr. av Auto Motor Sport gjordes test med 10-11 olika däck i dimensionen 225x40x18 Tyvärr var inte Nokian med där men dom som kom bäst till var bla. Bridgestone RE050A - Testvinnare totalt Pirelli P Zero Nero - Bäst på vått underlag Michelin Pilot Sport - Bäst på torrt Dunlop SP Sportmaxx - Något sämre grepp Continental SP3 - Körsäkert men understyr lite Toyo Proxes T1-R - Bra våtgrepp, lite sämre torrgrepp Och dom som kom sämst till var - Fulda Carat Exelero, Falken FK452, Kumho Ecsta KU31 Men köp tidningen och läs hela testet samt gör en egen bedömning, det kan ju vara väl spenderade slantar. Jag själv har tidigare kört på både Pirelli och Bridgestone och tyckte dom var superbra förutom priset då =) så denna gång blev det Dunlop enbart för jag fick ett mycket fördelaktigt erbjudande på just dom i samband med nytt fälgköp. Har dock kört alldeles för lite med dom ännu för att göra en vettig bedömning. |
|
|
Ja du, det va typ något sådant jag letade efter. Tack för hjälpen Thomas? Förresten vart köpte du dina däck? Pris?? |
|
|
Ligger i Halmstad o jag fick en bra "deal" i samband med fälgköp! Se! - Länk - Har förressten varit ute o gasat lite på kurviga småvägar i dag o är helnöjd med "egenskaper på torrt" i alla fall =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.