|
|
|
|---|---|
| vad står egentligen z för i t.ex z3 och z4??? | |
|
Zukunft = framtid /Micke |
|
| då förstår jag varför många konceptbilar udner 90-talet hette z | |
|
zport? zzz |
|
|
Men visst är det lite ologiskt med namnen på Zorna? M-modellerna heter samma år efter år och nästa M modell av 3serien lär också heta M3 Nästa stora suv lär heta X5 och den som bygger på 3serien X3. Men Z modellerna får nya nummer hela tiden. Z1an byggde delvis på dåvarande 3 serien, Z8an har en helt egen bottenplatta, Z3an byggde på dåvarande och tidigare 3serie och Z4an lär väl bygga på nuvarande 3serie? Blir det Z5 nästa gång? Fast coupen i 5-serie storlek heter 6-serie så då borde väl Z4 coupe heta Z5? |
|
|
Från början så hade dom tänkt att E92 skulle heta 4-serien kan kanske vara därför. Det blir onekligen intressant att se vad nästa Z4 heter, tror inte att den får heta Z5. Kan kanske vara nått med att Z4 skiljer sig rätt mycket från Z3, eller jag vet inte konstigt är det... Keep Your Distance! |
|
| Att z4 fick heta så var väl antagligen för att de ville döpa e92 till 4-serien, då det var tänkt att 4 dörras bilarna skulle ha udda nummer och 2 dörrars jämna nummer. Z8 fick väl heta så som en efterträdare till 8 serien=stor sportvagn. | |
|
Nja, z5 är redan annvänt så jag misstänker att nästkommande generation inte kommer att heta det.Vad jag minns så förutom z1, 3, 4 och 8 finns även z2, 5, 6, 9, 10, 11, 13, 14, 18, 21 och 22 /Pelle |
|
| Är det modeller som sats i produktion eller bara prototyper / kommande modeller? | |
|
Det mesta är rena prototyper alt design studier. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.