|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Alltid när jag tankar händer samma sak, pumpen slår av vid exakt 600,00 kr. Detta resulterar i att jag måste ta ut kvitto och göra om hela proceduren en gång till för att få full tank. Inte ett jättestort problem i och för sig men mycket märkligt. Jag brukar oftast tanka på JET men provade Hydro idag och samma sak hände där också. Någon som har samma problem eller en aning om vad det beror på? Mvh Johan | |
fyllecaj |
prova att tanka på kassa o se om det funkar kan vara en spärr som bolagen sätter för att motverka missbruk av kortstölder annars kolla med bolagen kan inte ha med bilen att göra |
|
Hej Jiie Det har hänt mig också vid några tillfällen när jag tankade på JET, d.v.s. att pumpen slår av vid motsvarande 600 SEK. Det har inträffat både här runt Stockholm och i Enköpingstrakten och i samtliga fall var priset på bensinen tillfälligt kraftigt sänkt, vill jag minnas. Min spontana reaktion då var att JET maximerar mängden bensin som går att tanka för att säkerställa bensintillgången åt flera bilister som vill tanka billigt, vilket kan vara en logisk förklaring – motsvarigheten till ”max 2 stycken per kund”-grejen på livsmedelsmarknaden. Jag har själv haft problem med att tanka överhuvudtaget några normala mängder bensin på olika OK-bensinstationer runt om i landet, för c:a ett par år sedan, medan det gick hur bra som helst på andra bolags bensinstationer. Förmodligen berodde det på för känslig kalibrering för efter en viss tid försvann problemet och jag plötsligt kunde tanka helt obehindrat. Jag antar att OK hade behövt kalibrera om sina munstycken efter diverse klagomål. Det anmärkningsvärda i ditt fall är att ditt problem inte är kopplat enbart till JET. Testa med att dra tillbaka munstycket något medan du tankar så att trycket i tanken jämnas ut – eliminerar risken att pumpen slår av p.g.a. övertryck i tanken – och då kanske kommer det att gå bättre. Ha det gott Ellinas |
|
Gemini__ |
Har varit med om samma sak, dock bara vid några enstaka tillfällen (JET). Varför de sätter (eller satt) en limit på 600kr kan man fundera över. Mvh: Thomas |
|
Tja, har pratat med en kollega som kör tankbil o han själv viste inte exakt men det har med kortfifel, mängd per kund, priset o mängd, miljö (om det skulle rinna över) att göra enligt honom. Han sa att nån station skulle sänka beloppet till 500kr! men viste inte vilken... Blir det nu tanka 2 gånger? MVH Peter |
|
|
samma här,600:- sen pang,inget mer. BMW e lag |
|
|
Eftersom det är precis 600 kr på öret så borde det ju vara som ni säger, alltså en medveten satt limit från bolagens sida. Har testat att hålla munstycket på lite olika sätt utan resultat. Troligen har det med priset att göra, någon slags fördelning mellan kunderna, när priset är nedsatt. När jag tänker efter så har nog priset varit nedsatt de flesta gånger problemet uppstått. Eftersom mackarna sätter ned priset för att locka kunder, trots att man säljer med förlust, vill de väl låta så många som möjligt tanka. Maximera marknadsföringseffekten helt enkelt. Så det är väl bara att vänja sig vid att tanka två gånger, för full tank ska det ju vara. :) Mvh Johan |
|
|
Jet har 600kr som limit ,Shell har 800kr som gräns på automatstationerna. Ett svar som jag fick var säkerheten runt pumpen , inte för stora mängder varje gång tankning sker.Kortfiffel nämndes också men inte lika mycket. Det har ju faktiskt hänt att folk glömt ta bort slangen när de åkt iväg,,, /Mats |
|
| har för mig att det var en säkerhets aspekt från bolagets sida att skydda kunder med kort om de blivit av med deras tankkort eller dylikt. | |
|
Har aldrig hänt mig på JET eller någon annan pump. Jag har fyllt för mer än 600 kr 11 gånger hitills iår. /Mats |
|
|
De händer väl bara om man tankar på automatstation med Visa-kort, eller liknande? Med mitt Volvokort eller Euroshell verkar de inte va några problem. BMW CS #5139 |
|
|
Så kan det vara , jag använder Visa. /Mats |
|
|
Jag tankar också med Visa. Ska testa med Jet-kortet nästa gång och se om det blir någon skillnad. Mvh Johan |
|
|
det har att göra med kreditgränserna på korten. Om man har VISA-kort kan man tanka upp till 600SEK om saldot på kontot knutet till kortet har ett positivt saldo. Gränses är således satt för att begränsa "kreditgivningen". Så har jag i alla fall fått det förklarat för mig! Irriterande är det dock, och de som står i eventuell kö bakom en tittar på en som man var dumi huvet när man tankar en gång till. mvh Martin |
|
|
bmwtouring: jag har varit i kontakt med JET angående detta eftersom jag precis som många andra irriterat mig på detta. 600kr gäller för alla kreditkort. Jag påtalade att den som kommit på detta måste sakna körkort eftersom väldigt många väljer att tanka upp när lampan börjar lysa och då är det vanligt att man kan få i 55-65 liter och då hamnar man på dryga 600kr. Höjer dom gränsen till 800kr så är det plötsligt betydligt färre som drabbas av detta problem för vanlig tankning men samtidigt så finns det ändå en säkerhetsgräns... ___ //Ulf |
|
|
Tanka för 600 varje gång så är problemet löst. ;) Varför använder ni kreditkort föresten, finns det några fördelar med detta gentemot "vanliga" bensikort som jag kör med. Har jag missat något tro... Misce stultitiam consiliis brevem: dulce est desipere in loco |
|
|
Det var ju bra! Med dagens bensinpriser 600kr i tanken är inget. Snart 800 blir för lite om bensin ska kosta 15kr/l till sommaren! O då ska det bli cykel till jobbet... ;) |
|
|
PowerMac: På vissa kreditkort så samlar man "poäng" som kan ge olika typer av bonusar och sen är det väl för många praktiskt att få allt på samma räkning. ___ //Ulf |
|
|
Idag tankade jag på Shell och där slog pumpen mycket riktigt av vid 800 istället. När priset går upp ännu mer måste de väl höja gränserna annars kommer snart sagt varje bil tanka dubbelt. Mvh Johan |
|
|
Har också noterat denna ”finess”. Jag trodde förut att det var överfyllskyddet som slog in, fram till tredje gången det slog ifrån vid 600,04 kr.. Det tragiska är att det kan krävas tre tankningar för att fylla E32:ans 102-literstank, suck… Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har aldrig hänt mig faktiskt, men jag tankar med JET-kort. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.