|
|
|
|---|---|
|
Hej, någon som har kännedom om det är några problem att bara byta M52B28 enkel vanos(sitter i en 728/96 E38) till en M52B28 med dubbel vanos(från en 328 E-46)? mvh/Thomas | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är nog ingen bra ide alls. Undrar om oljetrågen är samma är inte det på E36 E34 M50 har jag för mig.?? Sedan får du problem med motorstyrningen inte passar oavsett vilket val du gör så blir det fel, har du startspärr tex. Motorstyrningen till motorn passar inte din bil och tvärtom om. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok, stort tack för denna info. mvh/Thomas |
|
|
Kul att läsa såna här gamla inlägg :) Lägger till info för fler som letar på nätet och vill veta vad som går och inte går. M52, M54 och M50 delar samma oljetrågspackning, vilket betyder att du kan bulta på vilket m50tråg som helst på en m54 och tvärtom. Det ena problemet är att oljepumpens pickup lär byggas om för att anpassas efter tråget, vilket är busenkelt fixat. Kabelhärvorna är samma sak, går fint att använda m50 kabelhärva till m52 och m54 och sedan styrbox från m50 för att få igång en m52 eller m54, dock utan fungerande dubbelvanos bör jag tillägga. Byter man kabelhärvor så bör man även byta ut givarna till respektive kabelhärva/motor man använder det ifrån till den nya motorn för att få allt att lira. Bör även tänka på att t.ex en m54 använder hallgivare och en m50 använder VR-givare så där bör man fixa en som omvandlar signalen till det andra hållet då det inte passar att byta ut t.ex den sensorn. Man vill ju helst använda den befintliga kabelhärvan i bilen för att gå förbi startspärren (EWS-systemet) som är kodat för databoxen ur den nyare motorn med den nyckeln osv, så man slipper flytta över hela elsystemet från den nyare motorn till bilen. Alltså inte så knepigt som Hasso beskrev. Men för den okunninge så instämmer jag dock med Hasso, då bör man låta bli! |
|
|
Skillz skrev "Bör även tänka på att t.ex en m54 använder hallgivare och en m50 använder VR-givare så där bör man fixa en som omvandlar signalen till det andra hållet då det inte passar att byta ut t.ex den sensorn." Hur fixar man en sån omvandlare? Finns de att köpa eller är de enkelt att göra själv? Tacksam för svar så ja kammit så långt att de bara är detta problemet kvar innan ja kan dra igång maskinen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.