AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.609

Gick inte så bra med lmm på trycksidan!

Visa användare
350
BMWiggen
323Ti-99,523iaT-98,340Compact-94
Som rubriken lyder så blev jag lite besviken. Jag provade massor med olika fjäder spänningar,original lmm och 733 lmm(bytt kretskort) men det var bara en snäll liten turbo bil med hyffsade prestanda. Sen satte jag 733lmm-en framför turbon och vipps!!!!! HYSTERISKT!!!!
Någon som kan förklara varför det inte funkar lika bra på trycksidan!
Spec.på motorn: M10B18 kompsänkt med urgröpta förbr.rum o-ringat block,tjockare packning,vassare kam(?) och dubbla ventilfjädrar,Tii-insug med fuelrail och saab turbo spjällhus,HX35 med int.w-gate,MB sprinter intercooler.
Ca.200++++hk ska snart bänka den!

MVH Sandor S.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Tydligen olika bud på detta. Vad hände, var det först på laddtryck som den inte gick bra?

Visa användare
350
BMWiggen
Det gick milt och fint och började ladda sakta.Det som är konstigt att jag hade ca.0.5 i laddtryck och knappt märkbart i prestanda,precis som att det är en massa mottryck eller luftläckage. Jag kör vidare med lmm på sugsidan och finskjusterar stift och tändning samt ett oljebyte idag. Återkommer med lite uppgifter om laddtryck och varvtal. Imponerande respons i HX35-an, det är nr.13 i avgashusstorl. Hoppas att jag når mina 300hk som jag siktar på.

MVH Sandor S.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Luftmängdmätare eller Luftmassemätare ?

Visa användare
350
BMWiggen
Luftmängdmätare med klaff.

MVH Sandor S.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
tror det kan bli problem......

Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Det enda jag kan tänka mig är om det blir någon skum luftvirvel när man trycker genom LMM så att klaffen motverkas av turbulens i LMM? Kan inte vara så att LMM läcker luft tycker man för då skulle det ju knappast bli något laddtryck om man mäter trycket EFTER LMM förståss. Kan ju bli lurad att tro att det finns laddtryck bara för att det blir hyffsat tryck före LMM men att denna "läcker" genom sitt plastlock/tätning så det inte blir mycket kvar efter om klaffen hittar på något hyss. Skumt. Återkom gärna om du hittar förklaringen själv genom experimenterande...alltid kul å få reda på något nytt.
Visa användare
350
BMWiggen
Luftläckage var det inte,kollade med startgas och även provade att täppa för turbons insug. Det blev bra mycket vakum och motorn dog! Just nu håller jag koll på vattentemp,oljetryck oljetemp!Efter ett missöde med vevlagerras i höstas fick jag byta lager och oljepump. Men allt funkar bra hittills. Jag luskar vidare med lmm-mysteriet.

MVH Sandor S.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
0,5 i ladd och ingen prastanda? Var mäter du trycket? Är det 0,5 bar i insuget så är det ju, då bör den gå därefter.

Konstigt, teoretiskt bör det ju inte vara någon skillnad, samma mängd luft före och efter turbon är det ju, även om hastigheten på luften kanske är olika. Om du inte har nån dump som strular på vägen? Kan ju vara turbolens av något slag, men inte troligt.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
nja jag tror det blir knas med en klaffmätare då den inte "ser" att luften är satt under tryck.
Visa användare
350
BMWiggen
Det finns ju några som kör med lmm på trycksidan! Vad har dom/ni gjort för att det ska funka?

MVH Sandor S.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.