|
|
|
|---|---|
|
Hej Nu vad det dags igen! En till ABS-sensor har gått sönder på bilen – tre stycken sammanlagt på mindre än sex år – och den här gången verkar det vara vänster/bak-mojängen som har gått då hastighetsmätaren, bränsleförbrukningsmätaren(rna) och dörrlarmet är ur funktion samtidigt. Och den här gången har jag bestämt mig för att göra jobbet själv och spara in litet slantar, men så läser jag att dessa sensorer ibland/ofta kan vara fastrostade och att man då behöver borra ur dem, vilket är förknippat med risken att man skadar hjullagret. Jag undrar dock om det finns ett mildare och kanske säkrare sätt att gå tillväga som exempelvis hjälpa dem att lossna med rostlösningsolja? Men finns det då inte risk att oljan rinner ned i hjullagret och löser upp fettet där? Ha det gott Ellinas | |
| Det finns hylsor att köpa som man sätter på borren och ställer in valfritt borrdjup med , kolla på den nya givaren hur lång den är och utgå från det så behöver du inte vara orolig över att borra in i kuggkransen. | |
|
Det är rätt enkelt att borra ur den. Eftersom givaren till största delen består av plast kan man borra med ganska liten kraft och därmed är risken mindre att nåt annat skadas. Som Hewi skriver, märk ut borret med en hylsa eller med en bit tejp på borret. Lycka till! Racerbilen: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Borra och dra in en gipsskruv och dra ut den i verkar vara ett sätt som en del lyckats bra med. Sensorn bak är ca 50 mm lång så 30-40mm bör man väl kunna borra utan problem. ///MVH Hasso Länk |
|
Vet inte hur givaren sitter på E39, men ett vedertaget förfarande vid fastrostade grejer är ju att värma det som det fastrostade sitter fast i med gasolbrännare eller liknande. Upphettad metall växer, och därmed släpper den fastrostade detaljen lättare. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Tack för era goda råd grabbar! Jag var en smula fundersam innan men det behöver jag inte vara länge. Jag har redan varit på BMW och köpt en sensor för 825 SEK – rätt mycket pengar för en sån liten grunka, även exklusive de 165 SEK av dessa som gick till att stärka statsfinanserna – och nu är det bara att vänta på gynnsamt väder då garaget är för litet och jag måste göra jobbet utanför. Jag har dock en till fråga: Vad har ni använt för att täta med? Är exempelvis kopparpasta lämpligt att använda? Jag fick veta att man på BMW-verkstäderna använder vanlig fett och ganska mycket dessutom. Och räcker det med att lägga tätningsmedlet bara på flänsen eller bör man smörja en bit ned på sensorkroppen? Ha det gott Ellinas |
|
|
Hej igen! Nu har jag råkat ut för det här med en trasig bak sensor som dessutom har fastnat och bara smular sönder. Har försökt med en gipsskruv, borra försiktigt + massa annat utan resultat. Nedersta biten av plasten är kvar. Vad jag undrar är: om man får in skräp genom och borra bort hela sensorn, blir det felresultat från triggerhjulet? Ser man triggerhjulet och sensorn om man tar bort bromsskivan? Ska ner till Tyskland imorgon. Iförsig går det utmärkt att köra utan abs. |
|
|
Jag har en fråga hur ni monterar tillbaka sensorn sedan?? Borrar ni nya hål och gängar dem eller hur gör ni? Jag har borrat bort min, med det är ett h-v att få till nya hål... funderar på att limma tillbaka den nya med packningslim eller något dylikt. som jag har förstått så skall man ta ett tunt lager unervisalfett på toppen av sensorn när man monterar tillbaka den. |
|
|
På vår bil började höger fram ge felkod i maj. Tog en titt juni och märkte att någon tidigare förmåga hade dragit dit sensorn så hårt att plasten spruckit runt skruvhålet. Utan att mäta upp sensorn tänkte jag att det kanske var så enkelt som att den hade glidigt ut tillräckligt långt för att inte längre läsa av från hjullagret. På vinst och förlust klubbade jag till sensorn (med hjälp av ett smalt verktyg så trycket kom brevid kabeln). Jag tänkte att eftersom de ska vara så jäkliga att få bort borde de alltså sitta kvar med om man så önskar. ABS/ASC+T-lampan slockande efter att bilen körts några meter och har inte tänts sedan diskussionen med gummiklubban i juni. Med andra ord var det alltså inget fel på själva sensorn. Skulle den krypa ut någon millimter igen så den ger felkod tvekar jag inte att prova packningslim. Är det bara så att sensorn rubbats det minsta behöver den alltså inte vara defekt. Så, ni som får felkod, mät sensorerna och jämför innan ni köper nya. Att klubba till en "defekt" sensor tar en halvminut och orsakar ingen skada om sensorn ändå är defekt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.