AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
5.381

Japsdämpare ljud?

Le
636
LeeRoy
328 -99:a
Tja...

ska ändra om lite på avgassidan. nya bakkjolen lämpar sig perfa för utblås på båda sidor, men som ni vet är det toktrångt höger bak, pga batterilådan.

så jag är lite inne på att montera japsdämpare på båda sidor eftersom de tar mindre plats, Lugn nu att det är japsdämpare skall ej synas utan det är bara slutröret som syns sen (sätter svart alunät runt),

men vilket ljud får man av jappsdämpare? rekommendationer? jag vill inte att bilen ska låta som en v8:A utan behålla den raka sexans goa ljud fast med högre dB :-P

eller andra PRISVÄRDA förslag?

pärlan Länk
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
hmm har faktiskt inte hört en japs på en BMW-sexa så många gånger. Men troligen blir ljudet ett ganska dovt och basmullrande ljud som japsdämpare brukar ge ifrånsig.
Om inte ljuddämparna syns så kan du väl egentligen använda vilka ljuddämpare som hellst och göra egna slutrör?
Vet tyvärr inget alternativ till ljuddämpare om du inte ska köra på "vanliga", hur trångt är det egentligen då? En japs tar ganska stor plats iaf.

--
DTM system och rak 6a ;)
Le
636
LeeRoy
lider utav beslutsångest, ska nog vänta till kjolen är på plats, efter som den går långt ner så bör det inte vara några probs... får se hur jag gör. men det blir inte jappsdämpare, hör inte hemma på en beemer...

tack för svaret iaf..

pärlan Länk
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Låter bra det =)
Vad är det för kjol du har?

--
DTM system och rak 6a ;)
Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
jag har en japsdämpare påmin 320 (e30) istället för den bakre orginal dämparen och det låter hur gött som helst... vet ingen bil som låter goare;)
HZRobban
min 740 (v8, dubbla rör) låter riktigt mulligt med två japps 2,5" :)
My
13
MythenM3
BMW M3 E36 3.2L Limo -96
Jag har satt på japsdämpare på min M3:a nu oxå. 2st istället för min originaldämpare....jag öppnade upp lite mer i min plast och smälte m.m. blev riktigt nöjd med resultatet faktiskt. Ser inte "hemma" gjort ut.
Ljudet blev enormt skönt....iof ganska högt när man trampar på men underbart samtidigt....jag skulle inte vilja ha det ogjort nu för en hel del körglädje gav det =)
Dämparna är från 2½" till 3½" helkrom....jag skulle inte vilja dölja dessa med en kjol eller liknande...tyckte dom gjorde sig klockrena där dom sitter nu.
Le
636
LeeRoy
MythenM3 : bilder??? :-)
Ljudfil??

pärlan Länk
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
En liten avstickare bara. LeeRoy: Ska du sälja 328:an? har för mig att jag såg den på blocket? :)
Xy
252
Xyris
520i -93
Personligen tycker jag att de runda falukorvarna helt förstör ljudbilden på sexorna. Har själv en på min och ska byta bort den kvickast! Ljudet blir mullrande med dov resonans, när sen varvtalet stiger så försvinner mullret plötsligt. Dett gör att det är mer avslappnande att köra på höga varv än låga. Otroligt irrierande! Jag gillar det riviga, klara och skarpa ljudet av en sexa. Vill inte för allt i världen byta ut det mot ett dovt bluddrande vrål. Känns helt fel. En v8 orginal, ok det är en annan sak. Det är mer "äkta" Och det ljudet har ju verkligen sin charm. Men jag tror BMWs ingenjörer har utvecklat slutdämparna för att det ska låta så bra som möjligt. Till respektive motor! Lyssna t.ex på en 323i e30. finns en fil här på sidan. Kan det låta goare? Tror knappst det.
Le
636
LeeRoy
Sjoling: Japp den är till salu, har köpt mig en motorcyckel, räknade på det å insåg att en vinterbil, sommarbil och en hojj blev lite väl tomt i plånboken, så ja ska sälja den å köpa mig en billig 325:a tänkte jag som ja kan ha året om.. vill ju egentligen inte sälja den men va ska man göra? men den var mer svårsåld än jag trodde, kan bero på att jag begär rätt mycket för den. ska slänga ut en ny annons i april...

Xyris: vad ska du ha för dämparen? ska du sälja den?

pärlan Länk
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
Var finns den ljudfil. 323 e30 ????
Xy
252
Xyris
520i -93
Ljudfilen finns i filarkivet under "diverse".

LeeRoy. Jag kan skicka över en bild på den om du är intresserad. I så fall kan du få den för en billig peng. Jag tycker personligen att slutröret är ganska fult på den.
El
311
Elwood
523i Touring
Tar upp en gammal tråd då jag själv är sugen på att sätta ën japsdämpare på min. Hur gör ni med anslutningen när det är 2 rör orginal och bara en anslutning på dämparen? Stryperman inte den om man sätter på en sån där förgrening som finns på t,ex Micro?

El
311
Elwood
523i Touring
Ingen som gjort det?

Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Inte blir de någon märkvärd strypning på en "vanlig" vagn, japsare kan du ju ha rätt grov anslutning på och med en förgrening blir det kanon. Hade du tex haft en m3a hade du nog strypt flödet..

--
DTM system och rak 6a ;)
El
311
Elwood
523i Touring
Okej. Nu har jag beställt en iaf.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.