AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.267

Blåryker vid start, 540 E39

Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Hej, jag har fått ett problem med min 540 E39.

När jag startar så blåryker bilen enormt mycket, för att sedan avta när man kört en bit.

Jag har undersökt lite, och igår upptäckte jag ett oljeläckage i bakkant av motor vid insuget.

Jag antar ju att det kommer in olja i insuget som försvinner efter att man kört en stund, för skulle det vara en oljering på en kolv så skulle den ju ryka hela tiden.

Jag har läst lite i forumet, och då har det nämnts insugsmembran men det har varit på E34, är det precis lika på E39?

Är det någon som haft liknade problem, eller vet något om detta?

Är väldigt tacksam för svar.

PB
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Det är samma motor i e34 som i e39 troligen packningarna som är blåsta.
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Vilka packningar?

E34 har ju 4,0l, och E39 4,4l, dom kanske är lika utvändigt?

PB
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Jag tror på insugsmembranet. Det sitter ju längst bak på insuget och går det sönder så suger motorn olja från vevhusventilationen. Vet inte om det kan läcka ut olja där, men varför inte.... är det trasigt så är det. Motorn borde gå lite ojämt med.
Min drog ca 1-1,5 liter olja på 10-15 mil då mitt membran gick sönder och den blårök VÄLDIGT mycket vid kallstart. Det är relativt lätt att byta också, se bara till att ha riktiga torx för bultarna är väldigt grunda och är lätt att dra runda om inte torxen är av bra kvalité och passar bra.

Lycka till

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Den går ojämnt på tomgång, + att den stannar vid uppstartning ibland. Den går typ ett par sekunder innan den stannar.

Tack för infon så länge

PB
273
Pärlan
BMW 523i -96
Dåliga ventiltätningar?

Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Då så, då har man bytt insugsmembranet. Och det blev ju bra, det hade även läckt ut olja genom packningen, så nu är allt i ordning igen.

Trevlig helg och skål på er BMWfantaster.

PB
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Härligt att det va så lätt o åtgärda =D

Beemer, a way of life.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.