|
|
|
|---|---|
|
Då BMW berättat att man kommer ersätta större motorer med mindre med turbo tror jag BMWs bensin-motorprogram de närmaste åren kommer arta sig på på följande vis: x20 = 2.0l I4 Direktinsprutning ~165hk x25 = 2.5l I6 Direktinsprutning ~225hk x30 = 3.0l I6 Direktinsprutning 272hk (lanserats med e92) x35 = 3.0l I6 Bi-turbo, Direktinsprutning 306hk x50 = 4.8l V8 Direktinsprutning ~390hk x60 = 4.8l V8 Bi-turbo, Direktinsprutning ~450hk De motorer som utgår tror jag blir 4liters V8an på 306hk, ersätts i alla modeller av 3liters turbon. V12an som visserligen är super-hightech med bi-vanos, valvetronic och direktinsprutning tror jag endå ersätts av en turboladdad version av 4.8l V8an. vad har ni för kommentarer till detta och vad tror ni själva utvecklingen kommer bli? | |
|
Har ingen aning själv hur de kommer att utvecklas,men man hoppas ju att de inte kommer bli allt för många modeller med turbo,men ett par modeller är ju bara trevligt :) ökar ju kundkretsen en del... Men bmw har aldrig vart nån turbo-motor tillverkare på samma sätt som tex audi,och är unika på många sätt pga av de och de tror ja man inte släpper på i första taget. Men en budget och en toppmodell med turbo vore ganska rimligt...tex 4,8:an och 2,0:an. Som tur verkar de iaf inte finnas några planer på att trycka ner några stressfläktar i M-modellerna inom lång framtid enligt tidigare trådar/källor här.. Som sagt är detta med turbo nog ingenting man börjar med för man känner att man inte klarar utveckla sugisarna mer nu,för de gör man...är nog mer för att man vill vara med och konkurera i den kretsen med övriga tillverkare... Har inga källor och bakom detta,är bara vilda gissningar/känsla... |
|
| VAG klämmer ut 170hk ur 1.4 liter med både kompressor och överladdning. Detta med extremt låg förbrukning. Motorn finns nu i nya Golf GT och kommer att hamna så pass stora bilar som Sharan. Man kan lätt få för sig att en så pass liten cylindervolym borde göra motorn surrig och okomfortabel, men så är icke fallet. Däför antar jag att även BMW kommer att ta fram en liknande "snålmotor" med mindre cylindervolym än Vigg0:s ovanstående antaganden. Den som lever får se... Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.