AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.058

Vad göra när "Motor-lampan" tänds på en 540 -02?

Lo
42
Lomma
545 Touring -05
Lampan indikerar att man har för höga avgasvärden.
Den har nyligen varit inne på service och där hade dom inga felmeddelanden.
Den har tänts några gånger den senaste månaden och släcks i regel ca 3-4 dagar efter den tänts.
Jag har noterat att den har i regel tänts efter att jag varvat ut motorn hyfsat.
Är det läge att byta lambda-sonden eller finns det någon annan åtgärd?

Mvh

Magnus

HK
26
HK
530i -04
Kan du höra om den misständer eller om motorn känns svag.
Min motorlampa började på att lysa för en vecka sen. Den slocknade efter 2 mil. Fast motorn känns lite svagare inte lika rapp. Elektroniken stänger spridaren till den cylinder som misstänt för att rädda katalysatorn.
Vid acceleration provar motorn att öppna spridaren lite för att kolla om den tänder igen. Om inte motorn tänder så stängs spridaren. Tyvärr så kan katalysatorn ta skada. Om du kör med lampan tänd, kör varsamt.

På min bil tror jag att det är en tändspole eller stift som håller på att gå sönder.

MvH /HK
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Lomma: Hade tidigare en 540 -00 och där tändes motorlampan men jag körde ganska omgående till verkstaden så jag vet inte om den hade släckts igen om jag fortsatt köra. Påverkstaden så sa dom att det fanns felmeddelande för lamdasond och mekanikern sa att ibland så räcker det med att skifta lambdasonderna. Detta gjordes och sedan var det aldrig något problem.

På min V70 så fick jag också en tänd motorlampa och det var lambdasond som var kass. Detta byttes kostnadsfritt pga någon goodwill.

I båda fallen så har bilarna gått som vanligt dvs ingen effektförlust eller något annat konstigt.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.