AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.040

öppet luftfilter

ja
63
jawestyle
520i Sedan -93
Vad är det för fördelar med ett öppet luftfilter?
Vinner man något i effekt om man byter sista burken och slutröret på avgassystemet?
Varför?

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Varför byta filter till sport?
För att vanlig filter på 2.5l motor har yta på cå 3500 kvadrat cm o insats filter från KN är på 500-700kvadrat cm. Öppen filter beroende på storlek 300-1000kvcm.
Visst det ger inga extra hästar men motor behöver inte jobba det lilla extra för att få luft...
Vill nån att motor ska gå upp i varv lite lättare då är det sportfilter som gäller.
Skadligt? Tror inte...

Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
visst är det en nolla för mycket i 3500 kvadrat?:)

Mvh Andreas
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Tjena jawestyle!

Har på öppet filter på min 520i 24v. Vet inte om man får ut någon mer effekt just på denna modell, (Bmw har ju som känt väldigt bra "luftkapacitet" orginal) men du får ut ett mycket härligare ljud ur sexan, skulle aldrig byta till orginal luftbox igen! =)...

vad gäller slutburken så kör jag med simons uni. 2,5" för att kunna ha det ändröret jag ville ha och mittenburken kör jag med simonsljuddämpare specifik till just "våran" modell, märkte faktiskt en del effekt på detta och ljudet blev helt kanon, bara vrålar ur sexan på höga varv och mullrar skönt på låga, hörs verkligen när man kommer =).... rekomenderar starkt till att byta till dessa delar, skulle aldrig vilja ha standard igen!!

//Jonas
Stekaren
En bekant tog bort sitt sportfilter, drog mindre soppa och gick snabbare.

Fördelarna är att det impar på unga killar som tror det ger 10 extra hästar ;) Och det låter juh tufft...
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
ska man ha sportfilter ska man vara jävligt noga med avskärmningen av filtret har ja fått läöra mig;)

och som sagt filtret ger ingen extra efekt mer än på chippade turbobilar och dem kräver ju en hel del luft.
men visst fan blir de gött ljud
ja
63
jawestyle
520i Sedan -93
Okej..jag vill ha ett sportfilter!
=)

Var köper jag ett..som har lite kvalitet..och hur monterar jag det..o tar bort det gamla?
Jag pluggar till sjuksköterska för att kunna bli ensåndär ambulanskille..men jag har inte tummen mitt i handen för det..har bara inte hållt på så mycket med bilar förut..det är ett rätt nyväckt intresse! ;) Kände att jag behövde ursäkta mina dumma frågor en smula..

Förresten..såna här grejer kryllar det av på ebay... Länk ..just den här kostar ju 70 spänn plus frakt..är det bara skit..eller?

Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Jag kör med ett K&n-filter på min, dubbelkonat art. nr RR-3003, ser snyggt ut och får in mycket luft, går att köpa på de flesta stället som säljer bildelar. Finns också Green Cotton-filter som tydligen också ska fungera bra

//Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.