AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
423

Ge värderingforumet en mening

ca
55
carl_ek
325 coupe 92
Utmärkt med ett sånt här värderingsforum men skall det vara meningsfyllt så ge en bakgrund till det pris ni nämner och att ni verkligen vet vad bilarna såldes/köptes för (annonspriset är en annan sak för det prutas kraftigt).Vissa skriver "en 525i Touring-92 skall du kunna köpa för 50-55'" ,vilket är totalt meningslöst. Ge åtminstone föjande basala inf : Är det privat eller hos handlare med garantier,miltal och om dokumenterat servad. Import spelar mindre roll.Även extrautrusting för det höjer bara priset marginellt(vissa fälgar tom sänker priset pga däcken kostar skjortan). Med ett undantag,klima vilket alltid märkbart höjer priset mot en utan.

Carl,

som man frågar får man svar....själv utgår jag ifrån att det är privatpersoner som vill få sina bilar värderade. Dessutom nämns inte alla förutsättningar i frågan (t ex om bilen är fullservad, begreppet full utrustad missbrukas etc).

Hur mycket det prutas har åtminstone jag inte sett några siffror om...har du? Har du belägg för att stora hjul minskar värdet? Har du belägg för det du påstår att utrustning inte spelar så stor roll....många har backat på att köpa min bil för att det inte är en automat och att den saknar skinn, trots att den har mycket övrig utrustning.

/Simon
ca
55
carl_ek
325 coupe 92
Tack för din kommentar,uppskattar alltid respons på ett inlägg.Jag har sålt ca 100 bilar dom senaste åren och min abslouta erfarenhet är att köparen hellre ger 50' än 60' för samma bil med extrautrustning för 30', pratar ej klima dock. Du har däremot rätt i den meningen att en bil i vissa fall kan vara lättare att sälja med extrautrustning.Men det förutsätter att priset bara marginellt högre mot samma bil utan.Men observera kan även vara svårare eftersom vissa kunder inte vill ha en massa lull-lull ens om det är värt extra.
Sen finns det givetvis alltid dom som bara måste ha läder i sätena om man skall köpa en viss bil. Men nu snackar vi detta forum och här extrautrustning betydelselöst för en generell värdering.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jo det är så sant. Kommer ihåg när farsan var och skulle kolla på en stjärna (mest för skojs skull) snackade med en säljare där om värdering. Fick sin bil otroligt lågt värderad trots att den i stortsätt var MAX utrustad. Säljaren kontrar då med, ja men den här bilen har airbag (detta var ju då ett xx antal år sedan) men det säger ju endel.

När man köper utgår man från att en bil ska vara rikligt utrustad men inte mycket dyrare som carl säger.

Jag bruka irritera mig på folk som tar upp nypris (gäller inte bara bilar) när dom vill ha sina saker värderade. Tex nypris 400.000. Ja och? Det spelar knappast någon roll nu när du ska sälja.

Den enda gången man kanske ska ta upp specifik utrustning är om bilen saknar typ klima / ac. Jag stör mig på folk som först tar upp att nypriset är 400k och sen skriver
* ABS
* Servo
* Mattor

Jag menar det är förutsatt.

Den enda gången man får bra betalt för extrautrustning är om det är något ovanligt plus att köparen MÅSTE ha den specifika utrustningen.

Blev lite ostrukturerat kollar på Bond samtidigt ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.