|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en 316i -92 och det är som sagt dags att byta däck. Har bara en upsättning plåtfälgar men vinter/sommar sulor. Sitter och funderar på om jag skall köpa lättmetall fälgar eller kanske bara nya plåtisar så jagt har komplett vinter/sommar. Men nu alla fall så sitter jag och tittar lite på blocket osv men jag har inte riktigt fattat skillnader på vad allt betyder och hur vet man om ett par fälgar passar på ens bil? Som sagt är jag grönjöling på detta. Men på VV står det att jag skall ha "185/65R15" Antar att 15 i slutet är tumm. Men de andra vet jag inget om. Och som sagt hur vet jag att en uppsättning fälgar passar min bil? Och om jag nu köper fälgar utan gummi, hur vet man om de jag har i källaren hemma passar dem man köper? :D Känns bara som en stor soppa allt. | |
jimmy/bmw |
185= bredd 65=höjd r15= tum Du har bultmönseter 120/5 |
|
Du måste även vara medveten om att det inte bara är storlek/antal bultar som är väsentligt utan även inpressningsdjup (ET-mått). Enkelt sagt så ska du kolla på fälgar som suttit eller är avsedda för bmw 3-serien. |
|
|
Okey så har de bultmönseter 120/5 så går det att sätta fast alla fall? Okey inpressningsdjup (ET-mått) har jag inte hört tidigare. Men sökte på det och fick upp detta ********************* Fälgens inpressningsdjup (ET-mått) Fälgens inpressningsdjup, eller ET-mått, visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt. Rätt inpressningsdjupet är viktigt när du byter fälgar. Får du fel inpressningsdjup kan hjulet antingen ta i skärmens ytterkant eller fjädrar/stötdämpare etc. Vilket inpressningsdjup du ska ha beror på hur breda dina fälgar och hur stora däcken är och givetvis vilken bil du har. Normalt sett står inpressningsdjupet stämplat på fälgen. ********************* Och då förstår jag lite mer alla fall. Men om jag har "185= bredd 65=höjd r15= tum" så beyder det att fälgen är anpassad för 185/65? eller är det lite allround? För man ser vissa annonser att de tycks ha samma fälg fram och bak men har olika bredd/höjd fram och bak? Så t.ex. om jag köper en 15" fälg vilken som, och den har 120/5 så kan jag sätta på mina gummin? Och förutsatt att ET-måttet stämmer. |
|
|
Sökte lite på alltombilen.com och fick fram ET. Bilmodell Bultcirkel Org. ET Navhål E36 3-Serien 91-98 5/120 42 72,6 Är navhål nått man skall tänka på? |
|
|
Blir lite spamm varning på mig nu, finns ingen edit funktion? Alla fall såg en annons nu Länk Och det är 17" men kan man ha det? Hur vet man om 17" passar, är det ET som spelar in där då? Känner mig så korkad. |
|
|
Tror dom där är till 5-serien. som sagt, kolla i första hand på fälgar avsedda för 3-serien E36/E46 och Z3. Dessa är de enda som säkert passar. |
|
|
Sen att folk inte har vett att skriva ut mer info än "bmw-fälgar" är inget man kan göra nåt åt men om du är väldigt intresserad så ring o fråga. Fälgarna i annonsen ovan är dock väldigt ovanliga i "3-serie utförande" så jag sätter en femma på att dom inte passar.. |
|
|
Neh de kan räknas som exempel. Tyckte 3 lät bra för org fälgar som inte såg förjävliga ut dock. Men som sagt är ny på detta. e36 och e46 säger du. |
|
|
Det är M5 fälgar i länken så Anders misstankar är riktiga:) De har ett ET som är för lågt vilket betyder att hjulen hamnar för långt ut och tar i skärmen. Och 255 breda däck är i bredaste laget för en 3 serie. Går att få i bak men inte fram. M contour fälgarna till 3 serien ser ut så här: Länk Däck dimensioner som passar bra på din E36 är t.ex. 225/45-17, 235/40-17 om det är 17 tum du vill ha. De har samma totala diameter som dina orginal 195/65-15. I 15" är det nästan lika billigt att köpa aluminium fälgar som att köpa plåtfälgar. Men det ger et klart lyft. Är du osäker på om fälgar passar som du hittat i någon annons så kan du ju alltid fråga här lika som du gjorde ovan. Det är nog ingen som blir sur för några frågor:) |
|
|
ILiveToRide Okey tack för all respons alla. Börjar förstå lite mera nu alla fall. Det var inte just 17" jag var ute efter men snubblar man över billiga sådana så visst. Dock hade jag 185 och inte 195, men men ;) Sitter och stittar mig blind på blocket :D |
|
| nån skillnad på e36 och e46? fälgar menar jag samma storlek till 316 som till 325? m.m. | |
|
Samma uppsättning fälgar passar till alla E36 och E46 modeller (utom E46 M3) om de är tillräckligt stora i diameter, 17" går på alla. Kanske går på 14" på 316 E36 men de passar inte på E36 M3 eller E46 330i. Men 330i fälgar passar på alla 316i-328i E36. |
|
|
Jag håller precis också på och köper. Är det nån som vet om den gamla m3-fälgen (evolution eller vad den heter) passar till min 330 touring -02. Det påstås att den ska göra det. Om det inte går att säga rätt upp och ned, hur ska man kolla detta Hälsn Per |
|
|
Tror nog att jag har hittat ett par 16" fälg med gummi BMW org som passar på 3 serien -02 E46. Hoppas att de passar på min 3 serie -92 E36 bara :) Länk Enligt alltombilen så tycks dimmenstioner osv stämma, men deras beskrivning är lite kookko. E36 3-Serien 91-98 5/120 42 72,6 E46 3-Serien 98> 5/120 42 72,6 Satt och funderade på deras ">" tecken, om det skall betyda upp eller ner. Eller om det inte skall vara " ><XX klammer" utan det skall vara en sorts pil. Lite smått otydligt de där. Men antar att de skall vara 98 och fram logiskt sett för att e36 är 3 serien till 98 och e46 tar över från 98 och fram? |
|
| En annan fråga: Hur smala däck kan man ha på 7,5"x16" fälg? | |
| Jodå, de ska passa fint. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.