|
|
|
|---|---|
Jompa E |
Vilken olja skall jag ha i min 325 -93 Vanos ? Tacksam för svar! /Jompa E36 cab |
| Kör på samma som du kört på tidigare. Om du vill köra på helsyntet men inte har gjort det innan, måste du byta oljan igen efter några mil (exact hur många vet jag inte.. ) Detta eftersom helsyntet oljan löser upp sotningsavlagringar m.m i motorn. | |
Jompa E |
Men jag har just chakkat bilen. Så det är mitt första olje byte....därför undrar jag vad jag skall använda??? /Jompa E36 cab |
|
Jag personligen skulle inte hälla i nån sämre olja än en olja som är BMW-special godkänd(står på i så fall). Statoil har en sådan,heter F1 tror ja o kostar 500/4liter.Har kört den i min M5 utan några bekymmer,men sen e ju bilen tokfräsch oxå,kan ju bli annat resultat med mer slitna motorer dock... |
|
|
Man kan skratta gott åt alla synpunkter som kommer så fort någon ställer en fråga om olja. Helt plötsligt så har alla blivit kemiska experter och börjar svamla kring olika teorier. Snacka om att ni gått på reklamen. Dom som säljer dom dyra oljorna har verkligen lyckats att dupera er. Grabbar, ni har begagnade BMW och inte F1-bilar och så länge ingen lägger fram några konkreta empiriska bevis om motsatsen så duger säkert Biltemas oljor. Eller vad säger dom kemiska experterna på detta forum ? |
|
|
Eftersom att allt annat som biltema säljer är skräp så ska du nog inte räkna med att oljan inte är det! Varför skulle den vara bra när allt annat är så dåligt...... Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Sandgren du har helt rätt. Utan att vara för vetenskaplig så vet vi nog alla att från Biltema oftast är av dålig kvalitet.Jag vred tex sönder min nyinköpta tändstiftsnyckel bara med handen. Visserligen är jag starkt men..... Men oljan även om din inte är av bästa kvalite där heller duger nog till vilken BMW som helst. PS lustigt att Sverre i Plus aldrig vad jag vet öppnat soptunnan för Biltema. |
|
|
Carl_ek: Om då Biltemas olja är så bra. Värför kör då inte alla med den? I folkrace kör en del med Biltemas olja, men hur långt ska de motorerna gå? Jag kör på Castrol RS och det har jag alltid gjort, och jag har aldrig haft några problem så därför fortsätter jag med det för jag vet att det funkar. Men det beror väl helt på hur man värdesätter sin bil. |
|
|
Det där med oljor hit o dit är ju ett litet vågspel. Om man köper en bil som garanterat har gått bara på mineralolja och med en mätarställning på 15000 mil så bör man inte hälla på syntetolja. För syntetoljan är ju som alla vet väldigt rengörande och hamnar då denna olja i den motorn som bara har gått på olja av typ mineral så rensar den upp minsta lilla detalj i motorn inkl varenda packbox och hydraliska ventiltryckare mm. Så vill man slippa onödiga kostnader för byte av p-boxar o dyl så fortsätter man att köra på icke syntetisk olja. Sen kan man ju i lite smyg gå halva vägen och fylla på med halvsyntetisk olja. Jag vågar påstå att jag har ganska så stor erfarenhet av vad som händer med motorer som blir utsatta för syntetolja istället för den gamla vanliga sorten... who dares wins... |
|
|
Bmw själva rekomenderar ju Castrol och säljer/använder det själva så det har alltid jag mé gjort och kommer alltid att göra / Joppe |
|
|
Om nu BMW rekommenderar Castrol så gör dom det av rent kommersiella skäl inte pga kvaliteten, inget annat. Dvs avtal mellan BMW o Castrol för att bägge parter skall tjäna pengar. Det gäller i princip bara att oljorna uppfyller vissa europeiska standardkrav.Det gör i princip samtliga som finns idag inkluderande Biltemas. Det duger gott till vilken normal BMW som helst. Gå inte på reklamen. Och med all respekt för Uhlmann det där med syntetolja och att den "rensar upp varenda detalj i motorn..." . Jag tror inte du har några vetenskapliga bevis för det mer än folkskrönor kring fikabordet vid folkracebanan. |
|
netsix |
carl_ek Självklart är det skillnad på kvalite på oljor. Vi byter olja i ca 400-500 bilar på jobbet per år och förut för några år sen så köpte vi billigt och det blev OK's olja, vilket var ren dynga, idag så häller vi i Pennzoil Turbo vilket är en markant skillnad. Prata med experter så skall du höra vilken skillnad det kan vara. Häll du Biltemas olja i din bil om du vill, personligen skulle inte ens jag komma på tanken. Inte skulle jag köpa någon bil som jag visste har gått en längre tid med Biltemaolja heller. Det är inge vidare att gå ut och rekommendera folk att hälla en ren skitolja motorerna, för det är vad det är. Går kanske bra att hälla i en Volvo 242 från 78 men inte i så fina maskiner som BMW's. /netsix |
|
Efter att ha jobbat som bilmekaniker i tio år så anser jag mig ha tillräckliga bevis för att kunna hävda syntetoljans effekt i en motor som inte är van vid den typ av olja... who dares wins... |
|
|
En sann historia som kuriosa: Audio 100 där oljebyte skett var 3-4 tusende mil från den gått 10' mil.Efter 35 ' mil lät perfekt gick perfekt, tog inte en droppe olja.Körd på vad gissa? Jo, Biltema billigaste olja 4 liter a 36 kr. Detta bevisar inget lika lite som tidigare "experters" påståenden. Det kan lika gärna bero på att den var körd på bra olja före 10' mil. och/eller Biltemas olja råkade vara av bra kvalite. Eller det troliga det spelar inte så står roll. Låt dom som vill kasta ut 100 kr litern på dyr olja eftersom dom ur psykologisk synpunkt säkert mår bra av det, och det är en viktig aspekt. "Jag skulle aldrig ta risken att utsätta min fina BMW för JET bensinen. Alla vet ju hur dålig den är eller hur ? Det är bättre att lägga till 20 öre/liter och köpa Shell så vet man att man får kvalite" |
|
|
Saxad direk från Länk Påstående: Moderna oljor tvättar alldeles för rent i motorn. Gammal smuts täpper igen smörjkanaler, med motorskador som resultat. Kommentar: Ett mycket gammalt påstående från den tiden då det fortfarande såldes oljor utan rengörande tillsatser (1950-talet). Idag innehåller alla moderna oljor, såväl mineral- som syntetbaserade, detergenter. Graden kan variera något, men ingen olja är utan denna viktiga tillsats. |
|
netsix |
carl_ek Varför häller då inte BMW Biltemaolja i sina bilar om det nu inte skulle vara någon skillnad. Tänk vad pengar dom skulle spara i inköp då. /netsix |
|
Det är nog som så att vi alla är mer eller mindre märkesbögar. För varför köper folk ray-ban solglasögon för tusenlappen istället för ett par för 12,50.- på statoil. Jo, därför att det görs en helvetes massa reklam om de här märkesprodukterna. För att återgå till oljor igen så är det ju som så att biltemas olja klarar av alla dom krav som ställs av biltillverkare men sen är det inte mycket mer. Däremot de här kända märkesoljorna ligger snäppet högre. Alltså högre kvalitet. who dares wins... |
|
netsix |
Det är oftast så att dyra saker är bättre än billiga, det är inte bara reklamen som spelar roll. Som ditt exempel Uhlman med solglasögon så köpte jag billigt förut men de gick sönder hela tiden. Nu köper jag märkesglasögon, och nu köper jag bara nya när jag tröttnat på de gammla inte för att de gått sönder. Dyrare märkessaker är oftast (inte alltid) bättre. Skulle Biltemas bromklossar vara lika bra som BMW's tex. /netsix |
|
Kvalitet kostar. Därför köper jag aldrig någonting från biltema just därför att det håller inte i längden. Frågar man biltema om deras produkter så är dom precis lika bra som original men om man utför jämnförande tester så ser man rätt så snabbt vilket som har bäst kvalite... who dares wins... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.