AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.392

hur få bort svängningsdämpare?

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
är det inte det ena som jävlas så är det givetvis det andra!!!
nån som har nåt bra trix på hur man lossar muttern som håller fast svängningsdämparn?
har testat med växel i å broms på. började med ett avbrutet spärrskaft, när jag fick tag i ett grövre så började den slira på kopplingen istället...
bilen står olämpligt till oxå så jag har ingen tillgång till tryckluft!:(
så nån som har nån ide hur man ska göra?
gäller en m30-motor.
Paap Reeder
För detta moment finns en speciell låsanordning som dras fast i ca 5 kuggar på svänghjulet.

Skall man köra "vedbodsvarianten" med en bautaskruvmejsel i EN AV kUGGARNA måste den mejseln pressas jäkligt hårt mot svänghjulet så att kuggens botten verkligen får ta all kraft ty annars går kuggen av som ett skott.

Jag använde en krafthylsa med den större modellen på 4-kanten. Vill minnas att själva hylsskaftet höll måttet drygt 20 mm ... kanske upp mot 25.
Så förlängde jag skaftet med en 1,5 m 2 tums vattenledningsrör ... så då förstår du vilka krafter det är fråga om.

Tryckluften kan du glömma om du inte sticker en lastbilshjulmutterdragare genom kylaren.

MVH /// Paap R
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
aj då, det är så pass.
kom att tänka på ett annat alternativ kanske. om man lossar de åtta småbultarna istället. får man med sig dämparn då oxå eller håller dom bara remskivan?
Paap Reeder
... då få rdu loss sv.dämparen men undras hur det är med att byta packboxen utan att dra av flänsen??
SANNOLIKT är det gjort så att man kan byta packboxen då ... minns faktiskt inte.
Jag bytte nedre kedjedrevet.

MVH /// Paap R
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
härligt att det finns folk som kan lite här:!)
då behöver man inte oroa sig mer över den förbannade muttern!
tanken var att jag skulle byta svängningsdämparn mot en annan men det är ju lika bra att byta packboxen oxå om det nu går. ska iväg till garaget imorrn så får man se hur det går...
an
643
anlima
735iA -87
Jag har en "favoritvariant" när det gäller vevaxelbulten, nämligen ett T-handtag (gärna 3/4tum) förlängt med ett passande rör(70-80cm).
Därefter tager man en lämplig garagekompis som sätter sig i bilen och fattar tändningsnyckeln.Nu skall kompisen bara "snärta " till med startmotorn och slå lös bulten. Ha lämpligt avstånd mellan T-handtaget och höger rambalkens undersida när detta utföres PÅ EGEN RISK!!!!
Längre avstånd=hårdare slag
Bulten brukar lossna efter ett par slag.

Detta utföres på egen risk,,,

/Mats
an
643
anlima
735iA -87
Ursäkta mig, mitt tips gäller givetvis vevaxelmuttern också,,,

/Mats
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
haha, det sistnämda tipset låter spännande men funkar säkert!:)
kan nu iaf meddela att man inte kan byta packboxen utan att plocka av muttern på vevaxeln så det är bara att hålla tummarna för att den håller tätt ett par år till.
an
643
anlima
735iA -87
Kul med lite morgon-skratt .
Akta fingrarna när du testar min metod, för den funkar bra :-D

Mvh

/Mats
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
anlima: din metod funkar utmärkt jag har använt den ca 15år dock utan kompis känns säkrare så;)

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
an
643
anlima
735iA -87
Trucker; Du förstår att det är mest för att efter man fått lös muttern/bulten vill man ha en kopp kaffe som en garagekompis kommer in i bilden.
Då kan snacka om hur j***a hårt det satt. :-)

/Mats
an
643
anlima
735iA -87
jonaz_6 , hur går det för dig?
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jofan fixat nu!:) behövde aldrig lossa den stora muttern, tog småbultarna runt om istället. de var aningen lättare att få bort!
men tackar för tipset, kommer säkerligen behövas i framtiden.

lite kuriosa: några dagar innan jag fick för mig att byta sv.dämpare så var det ett annat problem... den har stått ett tag och förmodligen har det legat lite vatten i nån cylinder...så...motorn satt stumt.... plockade med mig en riktig biff från gymet och ett 1,5 meter långt järnrör.
använde järnröret som förlängare för att dra runt motorn genom vevaxelmuttern. när jag såg denne inte alltför lilla man stå där å ta i för allt han var värd med 1,5 meter förlängare, då trodde jag verkligen att vevaxeln skulle gå av. men till slut gick det!:)
hursom helst så, satt inte denna mutter fast ordentligt före detta så lär den definitivt sitta nu!
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
hoppas du inte dragit sönder ringarna som hade satt sig... smorde du med rostlösare in genom tändstifthålen först? Lycka till hur som haver!

/Martin
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jo jag smorde in först, dock inte med rostlösare utan nån tunn olja som enligt bilmek skulle funka bra.
bara att hålla tummarna och se hur den går när man väl får liv i den.
an
643
anlima
735iA -87
Fusk
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lyfter en lite äldre tråd - mest för att ge lite info - då jag själv börjat intressera mig för den där ökända 36 mm muttern till vevaxelnavet.

Som sagts innan, man får loss både remskiva och svängningsdämpare utan att lossa den där muttern, men nu är det packboxbyte så då ville jag gärna ha bort den.

Men särskilt optimistik är man ju inte, det talas alltid om 3" molypipor på både en och två meter i dessa sammanhang. Redan skaffat 3/4" ledhandtag och 3/4" 36 mm hylsa - på väg att fixa lämpligt mothåll. Men för skojs skull tänkte jag bara dra några varv med min nya mutterknackare (redan provat med bra resultat på vanliga 100Nm hjulskruvar och några jobbiga muttrar till hardyskivan). En kraftreduceringstapp 3/4-1/2" för mutterknackaren inköptes snabbt på Swedol och tro det eller ej men efter 4-5 st 10 sek omgångar så lossnade den! Muttern har med all säkerhet inte varit loss sen grabbarna i Dingolfing satte ihop den.

Tur eller en någorlunda kraftig mutterknackare? Vet ej - antagligen en kombination. Antar att muttrarna sitter olika hårt beroende på alla möjliga sorters faktorer - så på min kanske det inte satt tokhårt. Så här Länk såg iallafall uppsättningen ut.

Inga konstigheter med verktygen, en vanlig hobby-kompressor (8 bar, 24 liter, 240 l/min, 2 hp), 10 mm tryckluftsslang och en Scorpio YU-1281T Länk mutterknackare. Gav endast 1500:- för mutterknackaren så det känns att man fick mycket pulver för pengarna. Då verktyget slukar mer luft än vad kompressorn klarar att leverera så får man köra i omgångar typ 10 sek drift, 10 sek ladda, 10 sek drift. Men så länge jag får bort muttrar och skruvar är jag nöjd :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.