|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en förddator som visar fel på förbrukningen. Den brukar ligga ca 0,7 lägre än vad förbrukningen gör, som t.ex datorn visar 6,3 liter/100km och bilen har dragit ca 7,0 liter/100km om man räknar efter man har tankat. Nu har jag satt in en effektbox typ "Dieseltech" och nu vissar färdatorn nästan 2,0 lägre än vad den drar, som när jag var ute på en långtur nu och bilen hade dragit 4,0liter/100km enligt förddatorn och när jag tankade räknade jag ut att den dragit 5,8liter/100km. Kan inte begripa vad som hänt, är de nån som har nån ide vad de är? | |
| Jag vet inte riktigt, men har varit med om samma med en annan typ av box. jag tror att bilens färdator inte mäter bränslemängden som passerar i slangarna, utan att den har ett beräknat snitt på hastighet, vxl gasläge mm... så om du sätter in en effektbox så förstärks signalerna å pumpen ger mer bränsle i förhållande till det gamla gasläget, du har säkert märkt att du inte behöver trycka pedalen lika långt ner för att köra ex 110km/h... om du ställer upp boxen jättemycket, kan du nog köra på 0.35 enligt datorn... å ju mindre uppställd den är, ju närmare verkligheten kommer du... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.